שאל את הרב

מותר להפסיק באמצע שמונה-עשרה?

חדשות כיפה צוות ישיבת אלון מורה 21/12/05 18:17 כ בכסלו התשסו

שאלה

שלום

אני מדריכה של השבט הקטן ביותר בסניף (כיתה ד) בסניף פיתוח. מה שאומר שהחניכות שלי לא מסתדרות עם התפילה ולכן רוב הזמן הם שואלות או סתם מדברות.

לכן רציתי לשאול- אם אני באמצע תפילת עמידה והחניכה שלי מתחילה להפריע (גם לאחרים)/לשואל שאלות (על התפילה)- האם מותר לי להפסיק באמצע התפילה?

תשובה

שלום וברכה!
ראשית, כל הכבוד על לקיחת האחריות בהדרכת הבנות לערכים יהודיים ואמוניים, בודאי במקום שיש צורך בהשקעה רבה מלכתחילה.

בנוגע לשאלתך:
השו"ע (בסימן קד' סע' א') פסק שאסור למתפלל שמונה-עשרה להפסיק בתפילתו, ואפילו אם מלך ישראל שואל בשלומו אין להשיב לו.
המשנה-ברורה שם, מוסיף שאפילו לרמוז אסור, אלא אם מדובר בתינוק או בילד קטן שבוכה, שמותר לרמוז לו בידיו ע"מ להשתיקו ולהפסיק את ההטרדה, ואם גם זה לא עוזר יכול להתרחק מהמקום ולהמשיך להתפלל במקום אחר, אך שוב, ללא הפסקה בדיבור.
בספר 'תפילה כהלכה' מובא, שאם גם הרמיזה או ההתרחקות לא הועילו, מותר לגשת ולהשתיק את המפריע, אך גם כאן - אין לעשות זאת בדיבור.
לכן, אפשר להפסיק לרגע את התפילה כדי לסמן ולרמוז לחניכות שהן מפריעות למתפללים האחרים, ולהמשיך לאחר מכן בתפילתך.
(אם החניכות תמהות כיצד את מתנהגת כך באמצע התפילה - זו הזדמנות ללמדן את ההלכה, ולהדגיש להן את חשיבות ומשמעות התפילה והעמידה לפני בורא עולם).

לגבי חניכות השואלות תוך כדי התפילה [שאלות על מהלך התפילה] - המשנה-ברורה מוסיף כי "העומד בתפילה (=תפילת שמונה עשרה) ומסתפק באיזה דין איך יתפלל, כגון ששכח איזה דבר תפילה - מותר לילך ממקומו למקום מיוחד ולעין שם בספר. [ואם מותר לו לשאול הדין] - צריך עיון, [ונראה לי שמותר]".
לכן, אם אחת החניכות שואלת אותף שאלה ביחס למהלך התפילה, ולא מספיק להראות לה בסידור וכדומה, אלא יש צורך לדבר - נראה שמותר.

כל מה שכתבתי עד כאן, הוא מן ההיבט ההלכתי, אבל יש לדון גם בהיבט החינוכי של הדברים.
ראשית, אם הבעיה היא בעיה כללית של בנות רבות, אולי כדאי להקדיש מספר פעולות שתעסוקנה בחשיבות התפילה ובמשמעותה. מאידך, במידה והבעיה היא בעיה פרטית של חניכה אחת או שתיים, אולי אפשר לדבר עימן באופן אישי וללמוד איתן בחברותא לימוד משותף. יכול מאוד להיות, שאם תבהירי להן בעדינות ובחביבות שבמידה והן לא תפסקנה להפריע - הן תאבדנה את [הזכות להיות שותפות בתפילה עם הציבור], הדבר יתקבל אצלן בהבנה ולאט לאט כמות ההפרעות תפחת.

בהצלחה בהמשך דרכך החינוכית,
שלום ולהתראות!
מרדכי

כתבות נוספות