שאל את הרב

הלבנת פנים ולשון הרע

חדשות כיפה הרב אליעזר אלטשולר 12/06/05 10:28 ה בסיון התשסה

שאלה

אני לומדת קורס ניהול חינוכי.

1. במסגרת הקורס אנו נוסעות לבתי ספר לראות את דרך הניהול של המנהל. בשבוע שלאחר מכן אנו דנות ביתרונות והחסרונות ולומדות מכך.

האם יש בכך משום לשון הרע?

2. בביקור האחרון ראינו בי"ס מפותח מאד, עם מנהל המשקיע מאד בשיטות עבודה, תכניות ותהליכים. לא ראינו כיצד הוא מתיחס למורים.

המנהל גם הציג בפנינו את תיקי התיעוד של ביה"ס בכל מיני נושאים.

הוא אף איפשר למורה שלנו לקחת כל דף שירצה.

המורה לקח דף מקלסר שאף אחת מאיתנו לא ראתה.

זהו דף שהמנהל שלח למורים בנושא בעיות משמעת של מוריו. דף שכלל הוראות למורים כי יש להגיע בזמן לשעורים, להתפלל עם התלמידים, ועוד. דף שדרכו ניתן לראות הרבה מבעיות ביה"ס.

בשבוע שלאחר מכן חילק לנו המורה את הדף ללא שם ביה"ס. כמובן שהסקנו שזהו בי"ס עם הרבה בעיות. לבסוף אמר לנו המורה באיזה בי"ס מדובר, וכמובן שביקש שהדבר ישאר רק במסגרת הכיתה.

מהשילוב של הביקור בבית הספר והמכתב - למדנו את המורכבות שבמלאכת הניהול.

אוסיף כי הקורס בנוי על ניתוח אירועים. הפעם, לאחר הצגת "המכתב" נאמר לנו מיהו המנהל, על מנת שנוכל להתדיין על המכתב ברמה גבוהה יותר לאחר ביקורינו באותו מוסד בצורה יסודית.

האם יש באירוע זה משום לשון הרע?

3. לאחר שאמר לנו המורה באיזה בי"ס מדובר, אחת הבנות אמרה בקול רם למורה כי איך יתכן הרי זהו לשון הרע. היא הדגישה זאת פעמיים.

האם יש בכך משום הלבנת פני המורה?

אם יש צורך בפרטים נוספים- אוסיף לפי הצורך.

תשובה

בע"ה
שלום רב,
אין ספק שבמסגרת הלימודים ,העיסוק שלכן בושאים אלו הוא הכרחי ולתועלת. בנוסף הבנתי שלא היה מדובר בנייר הנושא שמות של מורים שאליהם הביקורת היתה מכוונת וזה גם לא מה שעניין אתכם. גם הדף שנלקח , נילקח ברשות וכמו שכתבת , הועיל לכן לראות את מורכבות מלאכת הניהול.
לכן נראה שכל הענין הוא מותר ואף חיוני, ואדרבא ניתן היה גם ללמוד מכאן עד כמה צריך להיזהר מלהסיק מסקנות על אדם זה או אחר או על עבודתו כתוצאה מביקור אחד או עיון במסמך אחד מבלי שמכירים את המכלול כולו.
בהצלחה וחג שמח.

כתבות נוספות