שאל את הרב

איך ייתכן?

חדשות כיפה הרב אייל קרים 22/09/03 13:55 כה באלול התשסג

שאלה

שלום הרב קרים

ברשותך אני שואלת שאלה שהופנתה לפני שבוע באתר לגורם אחר- למרות שכתוב לא לעשות זאת כיוון שלא התקבלה תגובה כלשהי- אני מתנצלת מראש על כך.

ולשאלה שמטרידה אותי- איך ייתכן שבגמרא יש היתר לבחור ש"גבר עליו יצרו" לצאת מחוץ לעיר, ללבוש שחורים (וההמשך מוכר...) כאשר יש איסור חמור כ"כ לגבי אישה נידה???

בתודה מראש ואיחולי שנה טובה וגמר חתימה טובה

תשובה

אכן סוגיה זו מקומה במסכת מועד קטן (דף יז.) שם אמר ר' אילעי הזקן לאותו ת"ח ששמועתו רעה , שילך למקום שאין מכירים אותו וילבש שחורים ויתעטף שחורים ויעשה מה שליבו חפץ ואל יחלל שם שמים בפהרסיא . רש"י פירש שאותו אדם אכן יעבור עבירה ממש וכדי למנוע חילול ה' הציע לו לעשות זאת במקום שאין מכירים אותו. מה שקשה לך היה גם קשה לרש"י ולכן הוא מביא את פירוש ר' האי גאון שכוונת ר' אילעי לא היתה שאותו אדם יעבור עבירה אלא עד שילבש שחורים ועד שיתעטף ועד שיגיע למקום שאין מכירים אותו יעבור לו החשק לדבר עבירה. לפי פירוש זה הוא התכוון להפריש אותו מהעבירה. אמנם פירוש זה דחוק כי אינו לפי הפשט ולכן פסק הרי"ף שאין פוסקים הלכה כ ר' אלעי אלא אע"פ שיצרו של אדם מתגבר עליו חובה עליו ליישב דעתו ואין שום מתן לגיטימציה לחטוא כי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. אמנם התוס'(חגיגה טז.) פסקו שיעשה מה שליבו חפץ לגמרי כי מוטב שיעשה בסתר ולא בפהרסיא וכוונת תוס' למנוע מצב של חילול ה' וכן פסק המאירי והכל כדי לא לחלל שם שמים ברבים. נמצא שאין כאן מתן לגיטימציה לחטא אלא במצב שצריך לבחור בין עבירה חמורה הנעשית בפרהסיא לאותה עבירה בצנעה יש להעדיף זאת .

כתבות נוספות