הקיבוץ הדתי מתנתק מהקרן החדשה

הוועדה הרעיונית-מדינית של מוסדות הקיבוץ הדתי החליטה לנתק את קשריה עם הקרן החדשה לישראל. "שוללים את המגמות האנטי-יהודיות והאנטי-ציוניות של הקרן"

חדשות כיפה אורי פולק 03/02/11 00:00 כט בשבט התשעא

הקיבוץ הדתי מתנתק מהקרן החדשה
מיכאלי, ויקיפדיה העברית, צילום: מיכאלי, ויקיפדיה העברית

מוסדות הקיבוץ הדתי החליטו באחרונה לנתק את קשריהם עם "הקרן החדשה לישראל", זאת בעקבות חשיפת הנתונים המצביעים על עובדת היותה של הקרן כתומכת כלכלית בארגוני שמאל קיצוני בישראל.

בחודשים האחרונים קיימה הוועדה הרעיונית-מדינית של הקיבוץ הדתי דיונים סביב שאלת המשך הקשרים עם הקרן. כאמור, בתום דיונים סוערים, החליט הקיבוץ הדתי כי יפסיק להיתמך על ידי הקרן. מדובר במהלך ולו משמעות כלכלית משמעותית, אם כי לא הרת גורל עבור מוסדות הקיבוץ הדתי.

"הוועדה הרעיונית-מדינית שמעה סקירה על מגמות "הקרן החדשה לישראל" ועל מטרותיה הגלויות והסמויות. הוועדה מברכת על חשיפת יעדי הקרן והתכניות שהיא מקדמת, והיא שוללת את המגמות האנטי-יהודיות והאנטי-ציוניות", נכתב בהחלטת הועדה הרעיונית-מדינית אשר גדעה את המשך הסיוע הכלכלי.

עוד צוין כי "הועדה קוראת למזכירות הפעילה של הקיבוץ הדתי ולמוסדות התנועה להמשיך ולפעול לקידום ערכים יהודיים ציוניים בהם אנו דבקים, ולהיאבק נגד מגמות סותרות ועוינות ערכים אלה". בנוסף קראה הוועדה למוסדות התנועה ולגורמים השותפים עמה "להימנע מקבלת סיוע מ"הקרן החדשה לישראל", נוכח מגמות הקרן הסותרות את ערכינו".

נחמיה רפל, מזכיר הקיבוץ הדתי, מסביר בשיחה עם כיפה כי להחלטה קדמו חודשים ארוכים של דיונים אשר הוכרעו, בסופו של דבר, בעקבות הנתונים שפרסמה תנועת "אם תרצו" - נתונים אשר הצביעו על תמיכתה של הקרן החדשה לישראל בגיבושו של דו"ח גולדסטון. "חברים טענו כי הקרן פועלת נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל, אך מנגד היו שטענו כי תמיכתה של הקרן בלימודי יהדות, כמו אלו שמוקדשים לעולים מרוסיה, הינה מטרה טובה וראויה המכשירה לפחות חלק ממעשיה", מנמק רפל.

רפל מסביר כי תמיכתה של הקרן בקיבוץ הדתי נאמדה בסך הכל ב"סכומים קטנים יחסית". לדברי רפל, "היה בכך כדי להצביע על כוונתה של הקרן לתמוך בקיבוץ הדתי כדי שישמש "עלה תאנה" בעבור יתר פעילותה של הקרן. כעת, שמנו לדבר סוף".