פנייה לשקד:הורית על הצבת דגל בבתי הדין השרעיים. למה בבתי דין יהודיים אסור?

בתגובה להודעת שרת המשפטים על הצבת דגלי ישראל בבתי הדין השרעיים מזכירים בארגון חותם כי דווקא בבתי הדין לממונות ישנה הוראה שלא להציג סממן שלטוני

חדשות כיפה משה מאירסדורף 21/06/16 17:42 טו בסיון התשעו

פנייה לשקד:הורית על הצבת דגל בבתי הדין השרעיים. למה בבתי דין יהודיים אסור?
הלל מאיר, צילום: הלל מאיר

שרת המשפטים איילת שקד הודיעה בשבוע שעבר כי מעתה יוצבו דגלי ישראל בבתי הדין השרעיים. בארגון חותם הפועל לחיזוק זהותה היהודית של המדינה, פנו היום לשרה שקד במכתב ובו הזכירו את המצב בבתי הדין לממונות הפועלים במסגרת המועצות הדתיות.

"בעוד בבתי הדין המוסלמיים דורשות הרשויות באמצעותך, ובצדק, את הצבת דגל המדינה, הרי שבחוזר מנכ"ל משרד הדתות, נאסרת בהנחיית יועמ"ש המשרד הצגת כל סממן שלטוני בבתי הדין לממונות, וזאת ככל הנראה מתוך רצון לדחוק את המשפט העברי הצידה", כתב מנכ"ל חותם הרב עמיטל בראלי לשרה שקד, תוך שהוא מזכיר את חוזר המנכ"ל שהופץ לפני כשנתיים ועורר סערה בבתי הדין לממונות בהנחיותיו החדשות.

"מצב אבסורדי זה, בו במדינת היהודים ישנה חובה להציב את דגל המדינה בבית דין מוסלמי אך אסור להציבו בבית דין יהודי, הינו מצב מקומם", הוסיף בראלי וביקש משקד לפעול לתיקון המצב.

"אנו בטוחים כי נושא המשפט העברי חשוב ויקר לליבך. בתי הדין לממונות הפורחים בשנים האחרונות ומשרתים ציבור הולך וגדל, מבטאים את רצון הציבור בעשיית צדק ומשפט אמת על פי תורת ישראל. אנו תקווה כי תפעלי לשינוי המצב ולביטול האיסור על הצבת סממנים שלטוניים בבתי הדין לממונות".

לפני כחצי שנה נאמה שרת המשפטים בכנס של מכון חותם שביקש לעגן את מעמדם של בתי הדין לממונות בספר החוקים של מדינת ישראל ולשפר את מעמדם וסמכותם. שקד אמרה אז בין השאר: "לדעתי המשפט העברי צריך ויכול להיות אחת החוליות המקשרות בין ערכי העבר וערכי ההווה וצרכיו, לא רק ברמה ההצהרתית בלבד. קישור זה נראה לי חיוני למדינת ישראל כמדינה יהודית".

מדוברות בתי הדין נמסר בתגובה כי "הנושא בבדיקת הלשכה המשפטית". גורמים בבתי הדין סיפרו ל'כיפה' כי מטרת ההוראה לא להציב סממן שלטוני בבתי הדין לממונות נובע מרצון לא לייצר מצג שווא כאילו מדובר בבית דין מחייב של המדינה אלא כגוף בוררות שאינו מחייב את הצדדים.

בחוזר המנכ"ל המדובר, מחודש ניסן תשע"ד הדבר כתוב באופן מפורש: "בהתייחס לשימוש מטעה ב"סממנים שלטוניים", כגון שימוש בסמלים של רשות מרשויות המדינה, במהלך פעולתם של בתי דין פרטיים הפועלים ליד מועצות דתיות, נבקש להורות כדלקמן: השימוש בסממנים שכאלה עלול, מטבע הדברים, ליצור מצג שווא ולהטעות רבים מקרב הציבור לחשוב כי פעולתם הפרטית של בתי הדין כאמור נעשית מכוח סמכותם כרשות מרשויות המדינה".

במכון 'חותם' הסבירו כי רבים מבתי הדין לממונות פועלים בתוך המבנה של המועצות הדתיות שממומנות מכספי ציבור כמו למשל באפרת או במודיעין ובאופן עקיף נהנים בתי הדין לממונות ממימון עקיף מהמבנה ומשירותי המשרד של המועצות.

מלשכת שרת המשפטים לא התקבלה תגובה והיא תפורסם כשתגיע.