תופעה בפתח תקווה: דתיים לא מוכנים להשכיר דירות לחילונים

משרדי התיווך בעיר מודעים לתופעה שהולכת ומתעצמת, במסגרתה לא מושכרות דירות למשפחות אשר אינן שומרות מסורת, בתירוצים של פגיעה בצביון הדתי של העיר

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 05/05/13 16:38 כה באייר התשעג

תופעה בפתח תקווה: דתיים לא מוכנים להשכיר דירות לחילונים
ejhogbin-cc-by, צילום: ejhogbin-cc-by

יותר ויותר חילונים, מסתבר, מעוניינים לשכור או לקנות דירה בפתח תקווה ולהשתקע בעיר. אך אלו, באופן מפתיע, לא מצליח לשכור דירות בעיר, מפני שבעלי דירות דתיים לא מוכנים להשכיר את נכסיהם לזוגות שאינם שומרי מסורת.

בכתבה שפורסמה השבת במקומון "ידיעות פתח תקווה" עולה כי יותר ויותר דתיים מסרבים להשכיר דירות לחילונים, כשגם משרדי התיווך מודעים לסוגיה ומגדירים את פתח פתקווה כ“אחד ממעוזי המגזר הדתי בישראל“.

באתרי הנדל"ן התרבו לאחרונה דרישות משכירים לגבי צביונו הדתי של המשכיר. אם עד עכשיו היה ניתן לראות תנאי השכרה כמו בעלי חיים או תשלום ארנונה, הרי שהיום יותר ויותר מציבים את הציביון הדתי כתנאי להשכרה. "לדתיים בלבד", "דירה לשומרי שבת" ועוד הגדרות דומות הפכו לדבר שבשגרה. את התופעה משרדי התיווך בעיר מכירים כבר מזמן. "זה קיים בעיקר בנוה גן, בבת גנים, בכפר גנים ובכפר אברהם" סיפר נדב מ"תיווך נדי", "קיימים בעיר בניינים שלמים שנרכשו על ידי אנשים דתיים ויושכרו רק לאוכלוסייה הזאת כדי לשמר את צביון הבניין. זה ממש לא משנה אם האוכלוסייה מסביב חילונית".

כשפונים אל בעלי הדירות לשאול מדוע חילוני לא יוכל להשכיר את הנכס, הם מציעים שלל הסברים, כמו למשל "אתם תעשו לי צרות עם השכנים הדתיים", "תמיד שמרו פה שבת, זו דירה עם קדושה", "להשכיר דירה למחלל שבת יפגע לי בעסק" ועוד. לא מדובר רק בבעלי דירות דתיים אלא גם בפרויקטי נדל"ן בעיר המנסים למשוך את הרוכש הדתי על ידי הבטחה כי בבניין זה יתגררו דתיים בלבד.

האם מדובר בתופעה לגיטימית לשמירת הציביון הדתי או שמא בעוד צעדי היבדלות של מהגזר הדתי מהחברה הישראלית? לא בטוח. מה שכן, החברה החילונית בעיר רחוקה מלהיות מרוצה מהתופעה החדשה.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il