רבנות לכל חיים

הרב שמואל ריינר, ראש ישיבת מעלה גלבוע, מסביר מדוע ההצעה להאריך את כהונתם של הרבנים הראשיים איננה ראויה

חדשות כיפה הרב שמואל ריינר 28/05/11 23:06 כד באייר התשעא

רבנות לכל חיים
Lior Golgher-cc-by-sa, צילום: Lior Golgher-cc-by-sa

לא היו ימים רעים לישראל כאותו היום שבו קיבלה כנסת ישראל בקריאה טרומית את ההצעה למנוי הרבנים הראשיים לכל ימי חייהם. שוב קומבינה סביב עניני רבנות.

נדמה כי הכנסת חולה בשכחה ואיננה זוכרת את הימים בהם כיהנו בתפקיד רבנים שהיו אנשי מעלה אך היה חשוב להחליפם באחרים מסיבות שונות. אגב רבנים ראשיים, אלו המשיכו והשפיעו על החברה גם אחרי סיום תפקידם הרב גורן הרב שפירא הרב אליהו כולם זכרונם לברכה. יבדלו לחיים הרב עובדיה יוסף הרב לאו והרב בקשי דורון שליט"א. הכנסת איננה זוכרת עד כמה התורה, החברה הישראלית והרבנות הייתה זקוקה לחקיקה המגבילה את שרות הרבנים הראשיים לעשר שנים.

אילו הרבנים הנוכחים היו אהודים ומשפיעים יותר מקודמיהם על החברה הישראלית, היה אפשר אולי להבין את הרצון להמשך כהונתם (אם כי באופן עקרוני גם אז היינו צריכים למחות ולהתנגד לחקיקה שכזאת) אבל כשהרבנות הראשית הנוכחית נמצאת במצב של חוסר אמון מהציבור הרחב הרעיון הזה נראה רע.

ממה נובע חוסר האמון ברבנות הראשית ובעומדים בראשה היום? די להיזכר בבקשה בסוגיית הגיור בכלל וגיור החיילים, ובכך שבעוד ארבע שנים שוב תחזור בעיית השמיטה. המצב בבתי הדין הולך ומדרדר מבחירת דיינים אחת לבחירה הבאה אחריה. הציבור איננו מדבר בקול על בעיית האמון ברבנים הראשיים ברבנות הראשית ובמוסדותיה, כיוון שקץ ברבנות.

גם אם על כס הרבנות היו יושבים גדולי הדור כבעבר היינו חייבים לקצוב את זמנם. כיוון שמשמעות התפקיד להיות רב ראשי היא לקדם את מקומה של התורה בחברה הישראלית ולשמור על יהדותה של המדינה. בתפקיד מהסוג הזה יש צורך התחדשות באנשים שונים שידגישו דברים שונים, אחד יעסוק בדת ומדינה, אחר בגיור שלישי בבתי הדין ואחר יעשה את החשוב מכל ויקרב את התורה לחברה הישראלית. אסור לנו לאפשר מצב שבו במשך עשרים שנה ואולי אף יותר נישאר עם אותם אנשים. על הרבנות ללמוד את הדברים הטובים מהחברה האזרחית המשפרת את עצמה על ידי הזרמת דם טרי למערכות. הבעיות משתנות, החברה משתנה, האם האנשים האמונים להציע פתרונות לא ראוי שישתנו?!

אנשים גדולים באמת נשארים גדולים ואף גדלים יותר גם אחרי שמסיימים את תפקידם.

יש בעיות יסוד ברבנות שלא נימצא להם פיתרון, ובזו הנוכחית העיוותים צועקים לשמים. אותם שבחרו למנות את הרבנים הראשיים לא מקבלים את סמכותם, ומי שאמורים היו לקבל את סמכותם לא מינו אותם. ראוי כי המחאה נגד הצעת החוק, תוביל לשינוי ארגוני משמעותי בתוך הרבנות הראשית. על מנת שזו תהפוך לרבנות הקשובה לצרכיה של החברה הישראלית.

הרב שמואל ריינר ראש ישיבת מעלה גלבוע