על הקשר שבין אינטגרציה ליום העצמאות

64 שנים אחרי הקמת המדינה, הרב ניר הרמן אופטימי מתמיד. בפרק זמן כה קצר הצלחנו להתגבש כולנו במדינה אחת. מדינת ישראל

חדשות כיפה הרב ניר הרמן 25/04/12 10:59 ג באייר התשעב

על הקשר שבין אינטגרציה ליום העצמאות
uriba-cc-by, צילום: uriba-cc-by

הכי קל ביום העצמאות לשים בעמוד הראשון של העיתון תמונה של חרדי יושב לצד חילוני העומד בצפירה של יום האתמול. למצוא את המפריד והשונה תמיד הרבה יותר קל, לצערנו הרב, חלקים רבים בתקשורת עוסקים בכך יום וליל.

אולם כשאני מסתכל על מדינתנו, "כור ההיתוך" של מליוני אנשים ממדינות ותרבויות שונות, אני נרגש כל פעם מחדש. בזמן הכרזת המדינה חיו בארץ ישראל 600,000 יהודים בלבד (שגם זה הרבה באופן יחסי, כי בשנות ה20 חיו כאן רק עשירית מכמות זו), תוך 64 שנים מספר היהודים במדינתנו הקטנה נושק לפי 10 מכמות זו, ללא ספק נתון מדהים ומרגש בפני עצמו. אך יותר מכל מפליא אותי, הדבר שהוא הנס הגדול, זה שרוב הזמן הרוב מסתדר האחד עם השני!

הקדוש ברוך מקיים בנו את הבטחתו- אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ, אך אנחנו היינו מצפים שהאנשים הכל כך שונים הללו, מהתרבויות כה קוטביות, היו אמורים לריב ולהתקוטט וכמו במגדל בבל, להלום זה בזה מתוך חוסר ההבנה.

אך ראה זה פלא, אט אט, אל מול עיננו מתחולל תהליך הפוך לגמרי- אשכנזים מתחתנים עם ספרדים (וחיים בנחת), עולים מחבר העמים גרים בשכנות טובה עם שכניהם יוצאי צפון אפריקה וסועדים יחדיו (מופלטות), ואפילו אנחנו בבית הכנסת הקטן שביישובנו מצליחים לנהל תפילות ושיעורים כשהציבור המתפלל מגיע מכ 15 ארצות שונות. הנושא העדתי כמעט וירד מהפרק, אנחנו פשוט חיים ביחד.

יש לנו כבר אומץ לעשות חשבון נפש לאומי פומבי בנושא החינוך והחברה מעל כל במה, לומר כי טעינו בנושאים שונים כמו- חוסר החינוך לערכים (אל אם "האח הגדול" הוא ערך...), חוסר השיוויון בחלוקה בנטל הן בצבא והן בכלכלה, האלימות במגרשי הכדורגל ועוד, ולהקים וועדות משותפות להמשך הצמיחה- ביחד.

אינני בת יענה, אני יודע ומכיר בבעיות הקיימות פה ושם, אני רואה פה ושם גילויים של חוסר הבנה ואהבה אל היהודי שאינו מסכים עם השקפת עולמו של פלוני, אך הרוב, הרוב, הוא הקובע. עד כי המיעוט הנ"ל בטל ונעלם כלא היה בהסתכלות הכללית על המיזוג (אינטגרציה בלע"ז) הכל כך לא מובן מאליו, עליו עמלו ראשוני המתיישבים ואלו שאחריהם עשרות שנים.

אני מגיע אל יום העצמאות מתוך תקווה גדולה והסתכלות חיובית, ברוך השם, המצב כאן הרבה יותר טוב מהרבה ארצות אחרות, בתי המדרש מלאים בלומדי תורה כפי שלא היה מעולם בשום מקום אחר, בתי הקפה הומים באנשים שמחים שיש להם כסף לשלם 55 שקלים על סלט חסה או מאה שקלים ויותר על סטייק עסיסי, בקניונים מסתובבים עשרות אלפי אנשים כל יום עם שקיות מלאות, עם ישראל חי!

דרך ארוכה עוד לפנינו, בכל פעם שנרגיש קושי, נדע שאנו בעליה וכשיהיה טוב נדע להודות על כך לבוראנו וגואלנו, נסתכל על המציאות במשקפיים הנכונות ואז נראה שהרוב טוב ברוך ה' ומה שלא נתקן בעזרתו יתברך.

חג עצמאות שמח

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן