שאל את הרב

להזמין אורחים חילונים בשבת

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 11/11/20 15:24 כד בחשון התשפא

שאלה

שלום רב,

מזה מספר שנים אני שומרת שבתות וחגים ויש לי חברות חילוניות שלא פגשתי די הרבה זמן והן רוצות לבקר אותי בשבת באופן חד פעמי כי לא מסתדר להן להגיע בזמן אחר.

מבחינתן זה לא נחשב שהן מחללות את השבת בשבילי כי אם הן לא יסעו אליי הן יסעו למקום אחר.

השאלה שלי אם אני יכולה בכל זאת לארח אותן, לא נעים לי להגיד להן לא להגיע?

תודה מראש!

תשובה

לשואלת שלום

אכן אתגר לא פשוט. מצד אחד חשוב לך הקשר עם אותן חברות אהובות, ומאידך את רוצה להישאר נאמנה לערכייך הנעלים.

השבת היא מצווה יסודית בתורה השקולה כנגד כל המצוות, וחילולהּ מהווה פגיעה חמורה בנשמת האדם. יש כוח מיוחד לחוויית השבת לקרב יהודים לערכי היהדות.

לגבי תוכן שאלתך, ישנו מדרג של פתרונות בהקשר זה:

א. להזמין את האורחות לשבת מלאה – מלפני כניסת השבת ועד אחרי צאתה. ולארגן בשבת תכנים חיוביים ונעימים כגון: סעודת חברים, קבלת שבת במנגינה וכדומה.

ב. אם החברות לא תיעננה להזמנה לכל השבת, בשעת הצורך אפשר שיגיעו רק לחלק מן השבת. במקרה כזה עליהן להגיע לפני שבת, וכשיבחרו- יעזבו במהלכה. הואיל וכך, ההזמנה תהיה דווקא לסעודת ליל שבת ולא לסעודת יום השבת. זאת בכדי להימנע מהכשלתן בחילול שבת באופן מודע.

הזמיני אותן מבעוד יום והציעי להן בכנות להישאר כל השבת. אם תסרבנה להישאר ותחלטנה לחזור לביתן בשבת זוהי החלטתן האישית.

בכל אופן, ברמת העיקרון אין להתיר הזמנת אורחים לא דתיים לסעודת שבת בבוקר בלבד. (ראה הרחבה בסוף התשובה)

ונסיים בדבריו המרוממים של הרב חיים דוד הלוי זצ"ל: "יש בכח השבת להחזיר את האומה בתשובה אל א-להיה, ומכאן תצמח גאולתה... וסדר זה, אם אכן תתמיד בו האומה, ואף אלה אשר אינם מקפידים על שמירת כל מצוות הדת, אם יקפידו על שמירת השבת הרוחנית... הרי שהשבת עצמה תטהרם, תזקק המידות, תעדן הנפשות, ובסופו של דבר, תרחיקם מן העבירה, תחזירם בתשובה ותחיש גאולתם".

(מקורות: שו"ת באהלה של תורה, חלק ה, סימן כב | מגן אברהם סימן קסט)

בהצלחה רבה!

יש שרצו להתיר הזמן אורח שנוסע בשבת עצמה על פי דעת רבנו יונה המובאת בטור.

אלו דברי רבנו יונה על אדם שנותן לעני אוכל בלי ברכה: "ונראה שכיון שמתכוין לעשות מצוה, שנותן בתורת צדקה, שרי". רבי יחיאל וינברג, בעל ה'שרידי אש', הרחיב זאת לחידוש גדול: "במקום שהמכשיל מתכוון לעשות מצוה אין בזה משום לפני עור", אך אף הוא כתב בסוף התשובה: "להלכה ולא למעשה".

לענ"ד אין לקבל חידוש זה מכמה סיבות:

1. מרן הבית יוסף דחה דברי רבנו יונה, והספרדים קיבלנו הוראות מרן.

2. גם לרמ"א שפסק כמוהו, אין הכוונה שסיבת ההיתר יכולה להיות 'קירוב', אלא "דלא מפקעינן מצות צדקה בשביל חשש" כדברי המשנ"ב. יש כאן מצווה חיובית שעומדת על הפרק. היה צריך כביכול לומר פה "לא מפקיעים מצוות קירוב רחוקים בשביל חשש", אבל כאן במקרה שלנו בשבת אין 'חובה' ללמד את האורח על ערכי השבת, אלא שזהו ערך מוסף. מה גם שאת מצוות קירוב אפשר לקיים בעת אחרת, בניגוד לצדקה לעני שמגיע כעת.

3. דברי רבנו יונה מוסבים על חשש שלא יברך, ולא על מצב ודאי, כמו במקרה שמזמינים את המחלל לסעודת הבוקר. לכן נראה לדעתי למעשה שאין להתיר הזמנת אורח לסעודת הבוקר.

כתבות נוספות