שאל את הרב

טבילה בליל ראש השנה

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 03/09/18 16:51 כג באלול התשעח

שאלה

שלום הרב,

אשתי כנראה תצטרך לטבול בערב ראש השנה. ברור לי שגם בראש השנה יש מצוות עונה, אז זאת לא השאלה שלי.

אני נוהג לטבול בערב ראש השנה. האם יש בכלל סיבה שאני אטבול השנה? הרי עוד בערב אני שוב בעל קרי.

בנוסף, אני חזן בשחרית במניין ותיקין, ואני לא יודע אם המקווה יהיה פתוח כל כך מוקדם. בנוסף, לטבול כל כך מוקדם זו ממש טרחה בשבילי. האם יש משנה אם אני אטבול או לא? (ברור מבחינת הלכה, בימינו מותר לבעל קרי להתפלל. אני שואל מבחינה רעיונית).

תשובה

לשואל שלום

אכן יש עניין לטבול בערב ראש השנה בכדי להיכנס ליום הדין טהורים וזכים, "טהרת הגוף מביאה לידי קדושת הנפש". וכן כתבו הקדמונים שהטהרה מועילה לשמיעת תפילתו של אדם.

*מצוות עונה היא מצווה מן התורה*, ואכן כפי שכתבת ודאי שראוי לשמש מיטתו אף במחיר ויתור על מנהג. בספר שני לוחות הברית (של"ה) כתב: "אם הוא (ערב ראש השנה) ליל טבילה - חייב לקיים עונתו, ויחזור ויטבול בשחרית". מנסיוני, המקוואות נפתחים כשעה קודם הנץ החמה, כדאי לבדוק עם המועצה הדתית במקום מושבך.

אם המקווה סגור, או שזו טרחה מרובה לטבול בשעה זו, יכול אתה לקיים את *מנהג החסידות* של טבילה באמצעות רחיצה של ט' קבין. הדבר פשוט יחסית לביצוע: יעמוד במקלחת עד שיזרמו עליו 12.5 ליטר מים ברציפות, ויקפיד שהמים הללו ירחצו את כל גופו (לשם קנה מידה - דלי סטנדרטי לשטיפת רצפות מכיל כ-15 ליטר, במקלחת עם טוש סטנדרטי מדובר בכשלוש דקות ברצף).

במידה ולא יתאפשר לך לטבול קודם התפילה – מותר לך לעבור לפני התיבה.

(מקורות: שולחן ערוך תקפא,ד | רמ"א שם | באר היטב ומשנה ברורה שם | חיי אדם | כה"ח תקפ"א אות פ"ב)

שנה טובה

כתבות נוספות