שאל את הרב

שלוש עשרה מידות

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 30/08/16 12:01 כו באב התשעו

שאלה

שלום לרב !

השאלה שלי היא בעניין שלוש עשרה המידות שהתורה נדרשת בהן .

מידות אלו שהם כלים לפירוש התנ"ך שהוא דבר השם נכתבו ע"י אנשים .

איך אנחנו יכולים להיות בטוחים שככה נכון לפרש את דבר השם ולקבוע הלכה ?

תשובה

שלום רב,

יש לדעת ששלש עשרה המידות שהתורה נדרשת בהן הן בעצם ניסוח של אותן אינטואיציות שהיו קיימות בתקופת הנבואה ולאט לאט עזבו אותנו.

הסבר:
בתקופת הנבואה, לפני הגלות, התורה שבעל פה היה נסמכת על דברי הנביאים והאינטואיציות הבריאות של עם ישראל. האינטואיציות הללו היו קשורות לחיבור לרוח הנבואה וכאשר מישהו היה עומד בפני שאלה הלכתית היה פותח את הפסוקים ומתוכם מבין את דבר ה´, אם הדבר לא היה מובן לו היה פונה לנביא, לכהן או השופט שחי באותה התקופה.

עם היציאה לגלות ובמהלך תקופת בית שני השכינה עזבה את הארץ, הנבואה התרחקה וממילא גם האינטואיציות הנבואיות לאט לאט פסקו עד שהיה צורך לכתוב את התורה שבעל פה וכשם שהיה צורך לכתב אותה כך נוצר הצורך לנסח את אותם כלים שבעזרתם למדו את דבר ה´ ושבעבר היו מאוד טבעיים ואינטואיטיביים. כאשר הנבואה עזבה נכנס השכל האינטלקטואלי למגרש וניסה להבין את ההגיון הפנימי של התחושות הללו במטרה לאפשר ללמוד את דבר ה´.

בתחילה המידות באו לידי ביטוי בשבע המידות של הלל, אחר כך בי"ג מידות שהתורה נדרשת וכן אנו מוצאים גם ל"ב מידות של אגדה וכו´. אלא שהמידות עצמן גם הן אינטואיטיביות כיוון שהיו קרובות לתקופת הנבואה ולכן כשהתרחקנו יותר מתקופת הנבואה אנו מוצאים למשל שגזירה שווה ניתנת להידרש רק אם התקבלה במסורת וכן בכל מידה ומידה אנו מוצאים תהליך זה עד שנוצרו ספרים שניסו להבין את ההגיון שבתוך י"ג המידות ובעצמם ניסחו מידות נוספות. דוגמא לספר כזה הוא "ספר הכריתות" של ר´ שמשון מקינון.
מי שעסק בנושא בדורות האחרונים לעומק היה הרב הנזיר בספרו הגדול "קול הנבואה" שם הוא מסביר לעומק על משמעותם של י"ג המידות.

בנוסף ישנם גם ספרי מידה טובה של הרב מיכאל אברהם וגבריאל חזות העוסקים בעיון במידות אלו.

כתבות נוספות