שאל את הרב

לחץ מהלימודים: איך מאזנים בין לימודים לדברים אחרים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/08/16 22:06 ט באב התשעו

שאלה

שלום. השנה האחרונה שהייתי בי"א הייתה שנה ממש קשה בשבילי. הייתי נטו קמה בבוקר הולכת לאולפנה חוזרת הביתה לומדת והולכת לישון. עד כדי כך שאפילו הייתי אוכלת תוך כדי למידה.כל שניה שבה לא למדתי הרגשתי שאני מבזבזת זמן והיו לי ייסורי מצפון נוראיים עד שהתחלתי לקחת תרופות בשביל להצליח להירדם בלילה כי הייתי מתעוררת מזה שאולי ח"ו ששכחתי משהו לבגרות. בזמן של הבגרויות לא שמתי לב לכמה שהדבר לא רגיל אבל עכשיו שחופש אני מרגישה שפשוט בזבזתי שנה שלימה. בדרך כלל אני מדברת עם חברות אבל השנה פשוט הייתי לומדת בהפסקות. אני גם נערה שמאוד אוהבת לצאת לריצות וחוגים אבל השנה פרשתי. גם אין לי עם מי לדבר כי אני מרגישה שאף אחד לא מבין אותי.

אני צריכה עזרה.. אין לי מושג איך אני אמשיך את החיים עם ככה אני מרגישה ייסורים מצפון רק על לימודים.. מה אני יעשה בחתונה.. ילדים... תואר.. איך אצליח להתמודד איתם?

אני אשמח מאוד לקבל עזרה. תודה!!!

תשובה


שלום לשואלת היקרה.


תודה שפנית אלינו, מקווה שהתשובה שלי אכן תעזור לך.
קודם כל אין ספק שהתייחסות רצינית ללימודים והשקעה בהם היא דבר חיובי ועל כן אשרייך שאת רואה את החשיבות של הדברים. יחד עם זאת כמובן שהדברים צריכים להיעשות במידה.


על פי התיאור שלך ניכר שחשוב לך למצוא את הדרך שתסייע עבורך לאזן את המצב הנוכחי ולהפוך אותו לאידיאלי. הדבר הזה הוא כשלעצמו חלק מקדם בתהליך, שהרי אין דבר שעומד בפני הרצון! ואם קיים הרצון לשנות יש בסיס טוב לעבוד על הדברים.


[מה המתכון?]
עולם הלימודים והחינוך להישגים הוא חשוב ומפתח, אך לפעמים עלול לשאוב אותנו לתוכו ולבוא על חשבון דברים אחרים שחשובים לא פחות כמו משפחה, חברים, תחביבים.. במידה ומדובר על תקופות בודדות (לפני מבחנים חשובים וכדו´) אז זה לא נורא, אבל אם מדובר בהתנהלות די קבועה זה עלול להשפיע על חיינו באופן פחות רצוי ולהביא תחושות של לחצים מוגזמים, שיבוש אורח חיים תקין כמו שינה מספקת ואכילה בריאה ונינוחה (כפי שציינת בפנייתך). אם המצב הקיים מביא עימו תחושת פספוס בתחומים אחרים שחשובים לך כמו מיצוי כישרונות וזמן איכות עם אנשים אהובים, הוא אכן כנראה לא טוב לך.


לפני שנעבור לכמה עצות, ברצוני להתייחס למשהו נוסף. בפנייתך ציינת שאת מפחדת מההתנהלות הזו בהקשר עתידי. אז קודם כל על אף שהחשש לגיטימי, כמובן שכשתצליחי לשנות את הדפוס הנוכחי זה יוכל לסייע לך גם בעתיד! אך נזכור שהזדמנויות להשתנות ולשנות סדרי עדיפויות יש לנו גם במהלך החיים, ולכן העובדה שכרגע את מתקשה בכך לא אומר שהקושי יפריע בוודאות גם בעתיד.


[עצה טובה]
תחילה, הייתי ממליצה להתייעץ עם אדם מבוגר שמכיר אותך ואת סומכת על דעתו: הורים, דמות חינוכית, יועצת וכדו´. אפשר לנסות לחשוב יחד מה מביא אותך למצב המתואר: האם זה נובע מרצון לרצות את הסביבה? מתחרותיות? מחשש מהעתיד? לאחר מכן ניתן לחשוב מהם הפתרונות שעשויים לעזור לך לשנותו. ברגע שמבינים את המקור לדברים יותר קל למצוא פתרון!
בנוסף, תוכלי לתכנן זמנים קבועים לדברים שהם לא לימודים- בילוי עם חברות, חוג מסוים, ריצה וכו. כאשר הדברים קבועים בלו"ז ניתן יותר להקפיד לשלב אותם מבלי לוותר עליהם.


דבר נוסף שאולי יכול להיות רלוונטי ולהוסיף משמעות לזמן מעבר לעיסוק בלימודים הוא התנדבות כלשהי- יש אינספור אפשרויות בין אם ביוזמה אישית שלך (ילד שזקוק לחיזוק לימודי או חברתי, התנדבות עם אוכלוסיה מבוגרת במקום מגורייך ועוד) ובין אם תחת ארגון מסודר (עמותות לאנשים עם צרכים מיוחדים, גמ"חים של חלוקות מזון וכו´). מדובר בעשייה מבורכת ויש אינספור אפשרויות! רק תבחרי :)


מאחלת לך המון הצלחה גם בלימודים וגם בתהליך שברצונך לעבור!
כמובן שאם תרצי לשאול עוד על הנושא את מוזמנת לכתוב לי למייל.

הרבה בהצלחה!

משאת

masethm@gmail.com

כתבות נוספות