שאלה
ע"פ ילקוט לקח טוב
שלוש שאלות ניתן להקשות על סיפור שירת הים בפרשתנו:
1."[אשירה לה' כי גאה גאה, סוס ורוכבו רמה בים]"
לכאורה התיאור אמור להיות הפוך:
"רוכב וסוסו רמה בים", שהרי [העיקר הוא הרוכב] שטבע בים ולא הסוס שעליו רכב!
2."[אז ישיר משה ובני ישראל]", "[ותקח מרים הנביאה אחות אהרון את התוף בידה ותצאנה כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות]"
כלל ידוע בחז"ל שבכל מקום שכתוב "בני ישראל" - [הכוונה גם לגברים וגם לנשים], כך שמן הסתם כל בני ישראל - הגברים והנשים - שרו עם משה.
מדוע אם כן שרות הנשים [שירה נפרדת] לאחר מכן עם מרים?
3."[ותען להם מרים - שירו לה' כי גאה גאה, סוס ורוכבו רמה בים]"
מדוע מכל השירה הארוכה ששרו משה ובני ישראל בוחרת מרים [דווקא את הפסוק הזה] לשיר עם הנשים?
ומתברר שהתשובה לשלוש השאלות הללו היא אחת:
הרי תכלית יציאת מצרים היתה:
"[בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את הא-להים על ההר הזה]", כלומר כל המטרה של יציאת מצרים היא [קבלת תורה וקיום מצוות].
מכאן, חשו הנשים מקופחות מעט שהרי רוב המצוות מוטלות על הגברים והם שלומדים ומקיימים את התורה. למעשה הנשים [חשו שיציאת מצרים היתה מיועדת יותר לגברים]...
כאן נכנסה מרים לתמונה, ולאחר שמשה סיים את השירה היא לקחה את התוף ו[עודדה את כל הנשים] דווקא בפסוק: "[סוס ורוכבו רמה בים]".
מרים אומרת לנשים באותו מעמד שהקב"ה [אינו מקפח שכר של אף בריה], וכמו ששילם והעניש את הסוסים בדיוק כמו ששילם והעניש את הרוכבים - כך הוא עתיד לשלם לנשים ש[מסייעות] לגברים ללמוד תורה ולקיים מצוות [בדיוק] כמו שישלם לגברים עצמם.
לכן הקדים הפסוק את ה"סוס" ל"רוכבו".
ללמד אותנו שלא רק את הרשעים הקב"ה מעניש אלא גם את [מי שנטפל (מלשון טפל) אליהם ומסייע להם], כך גם הוא [משלם שכר למסייעות למקיימי המצוות] בדיוק כמו למקיימים.
וידוע ש"[מידה טובה מרובה ממידת פורענות]",
ולכן מן הסתם [שכרן] של הנשים יהיה גבוה פי כמה מ[עונשם] של הסוסים.
שבת שלום ובשורות טובות!
חברים מקשיבים
אהבתם? עוד תכנים בלעדיים באפליקציה של כיפה. הורידו עכשיו