שאל את הרב

מכירת חמץ

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 17/03/10 11:29 ב בניסן התשע

שאלה

1. על מוצרים רבים כגון אבקות מרק ורטבים שונים כמו רוטב סויה וכו' רשום ברכיבים עמילן, עמילן מעובד. איזה עמילן מוגדר כחמץ גמור ואיזה ניתן למכור במכירת חמץ?

2. האם ניתן לומר שרכיבי גלוטן ועמילן באבקת מרק בטלים בשישים קודם הפסח ואינם "חוזרים ונעורים" גם לדעת הרמ"א מכיוון שאבקה נחשבת כלח ומימלא ניתן לקים בהם מכירת חמץ?

3.על מוצרים רבים רשום "עלול להכיל גלוטן" האם מותר למכור במכירת חמץ או שצריך לאבדם?

4.שמעתי מאדם שעובד בתחום התבלינים שרבים מהתבלינים הם חמץ גמור. איזה תבלינים מותר לצרף למכירת החמץ? אותו אדם טוען שאף תבילין שרשום עלו מאה אחוז טהור אינו טהור ומכיל חמץ גמור כפי שרואים בחוש שתבילנים הכשרים לפסח טעמם וצבעם עז יותר מהתבלינים הטהורים בכל השנה. ואם כן האם ניתן לסמוך על הכתוב שהתבלין טהור ולצרפו למכירת החמץ או שיש לאבדו? תודה רבה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום אלישיב,

לפני שאתחיל לענות על כל שאלה בפני עצמה, אסביר קודם את דין מכירת חמץ.

ע"פ ההלכה יהודי יכול למכור את חמצו (חמץ ממש) לגוי, אם הוא לא רוצה לאבדו, כל עוד לא הגיע זמן איסור הנאה מחמץ, שהוא מסוף שעה חמישית של יום י"ד בניסן.
במקרה שהיהודי לא מוצא גוי שרוצה לקנות את החמץ, הוא יכול לבקש מגוי שיקנה את החמץ, ושהוא יקנה ממנו חזרה את החמץ לאחר פסח.
עם הזמן כיוון שיהודים התעסקו במסחר והחזיקו כמויות גדולות של חמץ ובמיוחד של משקאות משכרים העשויים מחמץ, התפשט מאוד המנהג של מכירת חמץ, כיוון שיהודים לא רצו לאבד את החמץ שהיה ברשותם.
במשך הזמן ראו גדולי ישראל, שהרבה מהאנשים לא מוכרים את החמץ בצורה כשרה, ולכן תקנו מכירה מסודרת.
לגבי מכירה זאת שנהוגה עד היום נחלקו הפוסקים. ישנם שאומרים שכל המכירה היא הערמה, ולכן היא לא תופסת ואין לסמוך עליה, אך דעת רוב הפוסקים היא שיש לסמוך על מכירת החמץ.
למעשה נוהגים היום שמי שיש לו הפסד מרובה מוכר את החמץ, אך גם מי שאין לו הפסד מרובה ממכירת החמץ יכול למכור את החמץ אם הוא רוצה, שהרי לרוב הפוסקים המכירה תופסת.
יש לציין כאן שמכירת החמץ היא לחמץ ממש, ואמנם ממליצים שגם אדם שאין לו חמץ ממש ימכור את החמץ שלו, כיוון שיש חשש שאולי במוצרים שאין עליהם כשרות לפסח או בתרופות מסויימות נפל חמץ, ואין סיבה לאבדם בגלל הספק הזה.

לגבי השאלות:

1. עמילן העשוי מחמשת מיני דגן (חיטה, שעורה, שיבולת שעול, כוסמין ושיפון). הוא חמץ ואסור לאכול אותו בפסח ולשהות אותו בבית. עמילן העשוי מחומרים אחרים (כמו תפו"א ותירס) אינו חמץ. לפי הדברים שכתבתי אפשר למכור מאכלים שיש בהם עמילן מחמשת מיני דגן אפילו כאשר אין הפסד מרובה, אך בד"כ אנשים נוהגים במקרה כזה לבער את החמץ. מאכלים העשויים מעמילן שאינו חמשת מיני דגן שאין עליהם הכשר לפסח מעיקר הדין מותר להשאיר אותם בבית בפסח (ואולי אפילו לאכול אותם, אך אין נוהגים ככה למעשה), ונוהגים להכליל אותם במכירת החמץ למקרה שאולי יש בהם חמץ.

2. למיטב ידיעתי העמילן שנמצא במאכלים אינו בכמות כזאת שהוא בטל, ככה שהשאלה היא תאורתית בלבד, ואין טעם להתעסק בה. כמו שכתבתי אפילו אם הם לא בטלים בשישים נתן לעשות בהם מכירת חמץ למי שרוצה. ואם היה בטל לחלוטין והיינו יודעים שאין בזה חמץ אין בכלל צרוך למכור את החמץ, שהרי זה כלל לא חמץ.

3. לפי מיטב ידיעתי במוצרים שעליהם נרשם עלול להכיל, הכוונה היא שלא אמור להיות כלול במוצר החומר הנרשם (במקרה זה גלוטן), אך הוא הוכן בפס יצור שיצרו בו מוצרים המכילים גלוטן. יכול להיות שבמקרה זה הגלוטן בטל ברוב לשיטת השו"ע ולשיטת הרמ"א יתבטל בלח ברוב (כמובן שזה תלוי בעוד תנאים כמו האם היה הפסק של 24 שעות ביצור ועוד. כמובן שבכל מקרה אין לאכול כאלה מוצרים בפסח שלהלכה אנו נוקטים שצריך השגחה מיוחדת לפסח ואין לאכול מוצרים שלא הושגחו במיוחד). לגבי מכירת חמץ עוד פעם התשובה היא אותה תשובה, ונראה לי שכאן יש יותר מקום למכור את החמץ ולא לאבד אותו.

4. איני בקיא בתחום התבלינים ואיני יודע אם המציאות שחברך תאר היא נכונה. אך כמו שכתבתי בתשובות לשאלות הקודמות גם כאן אם אינך רוצה לבער אינך חייב, ואתה יכול לסמוך על מכירת חמץ.

לסיכום, מכירת חמץ נועדה לחמץ ממש, ולא לדברים שאינם חמץ אלא שאין להם כשרות לפסח. נוהגים שלמרות שנתן לסמוך על מכירת חמץ, שרק מי שיש לו הפסד מרובה סומך על המכירה, אך מי שרוצה לסמוך על המכירה למרות שאין לו הפסד מרובה יכול לעשות זאת.
נוהגים שגם מי שאין לו חמץ ממש מוכר את החמץ, שמא יש חמץ במאכלים שאינם חמץ, אבל אין להם כשרות לפסח, וכן שמא יש חמץ בתרופות שאיננו יודעים אם יש בהם חמץ.

בברכת פסח כשר ושמח,

אורי.

המשיב אינו רב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות