שאל את הרב

ברכה אחרונה

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 11/06/09 18:28 יט בסיון התשסט

שאלה

שלום.

עד כמה שידוע לי אחרי ששותי שתיה מאוד חמה או מאוד קרה (ששותים אותה לאט) אז לא מברכים ברכה אחרונה.

ולפני כמה זמן חבר האיר את עיני שיש מחלוקת בזה בין אכנזים לספרדים.

אם אפשר, אני רוצה לדעת אם באמת יש מחלוקת כזו. ואם כן אז מה ההלכה לכל עדה.

תודה .

תשובה

שלום

להלן תשובה ע"פ ספר פניני הלכה
אדם ששותה טיפה ועוד פיפה וכו' אינו מברך ברכה אחרונה ואפ' יעשה כך כל היום כי כל הטיפות אינן מצטרפות להיקרא בשם "שתיה". נחלקו הראשונים מהו הגבול לשתיה בהפסקות כדי שאדם ייקרא שותה רביעית ברציפות לדעת הרמב"ם רציפות היא כדרך שרגילים לשתות רביעית = ללא הפסקות.ולדעת הראב"ד הרציפות נמדדת כבאכילת פרס(6 דקות),
ולכן לכאורה לדעת הרמב"ם השותה תה חם בהפסקות לא מברך בסוף וראב"ד עד 6 דק' יברך אלא שי"א שהרמב"ם בכלל לא דיבר לעניין ברכה אלא רק לעניין שתיית איסורים למשל השותה ביוה"כ אך לעניין ברכה הולכים אחרי ההנאה ואם נהנה מרביעית יברך אפ' שזה לקח כזמן אכילת פרס (6 דקות),וכמו שכתב הראב"ד וכן כתבו כנה"ג ובית יהודה
ובנוסף י"א בדעת הרמב"ם שבשתיה חמה מותר לעשות הפסקות כי כך הרגילות לשתות. וכן דעת גינת ורדים ומהר"ם שיק, שכאשר מדובר במשקה חם או חריף או מרק, שדרך לשתותו לאט, מברך ברכה אחרונה אם שתה 'רביעית' בכדי 'אכילת פרס'. וכך נהגו בעל שואל ומשיב, מנחת חינוך וערוך לנר והנוהגים כמותם, יש להם על מה לסמוך
אך שאר הפוסקים לא חילקו בדעת הרמב"ם בין חם וחריף לקר ובין שתייה לאיסורים ובגלל "ספק ברכות להקל " סוברים שבכל הפסק לא יברך וכל ששתה את ה'רביעית' ביותר זמן ממה שרגילים לשתות 'רביעית' =ברציפות - אינו מברך ברכה אחרונה. ולכתחילה, כדי לצאת ידי כולם, טוב שיאכל או ישתה מאכל או משקה נוסף, כדי שיוכל לברך עליו 'בורא נפשות' בלא ספק
[א"כ מחלוקת זו אינה קשורה דווקא לספרדים לאשכנזים אלא למחלוקות פוסקים מכל העדות ובפועל רובם נוהגים או שלא לברך או לצאת מספק ע"י שתייה מהירה]
בברכה הרב אייל משה
ולהלן סיכום הנושא כפי שמופיע בספר פניני הלכה ולהרחבה עיין שםhttp://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=997

כתבות נוספות