שאל את הרב

חבקו"ק

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 06/01/08 16:22 כח בטבת התשסח

שאלה

שלום כבוד הרב,

מתנצלת מראש על האורך, התשובה אינה דחופה.

קודם כל, אני רוצה להודות לרב באופן אישי על שחשף אותי (דרך אינטרנט בעיקר)לעולם העמוק של רבי נחמן מברסלב.. זכיתי לאמץ את עצת ההתבודדות ומאז החיים שלי כ"כ הרבה יותר עמוקים ומשמעותיים מלאי צפייה ותקוות מצד אחד.. מצד שני במובן אחר וחיובי- פשוטים. שאני יודעת שכדי לצאת ממצבים מסוימים (עצבות ויאוש למשל,) אני לא צריכה לחפש אוזן קשבת של בן אדם כשביני לבין עצמי אני חושבת אם אני לא מכבידה ואם באמת האדם שמולי ניחן בנתינת עצות טובות, ואם אני יכולה להאמין בו וכו'..אני פשוט יודעת למי אני צריכה לפנות ויודעת תמיד שאצלו אני רצויה ומקובלת ואהובה, ושהוא שומע ומבין, שאני לא צריכה להתנצל על שאני משתמשת בו וכו'.. אני מודה לך על שהיית הצינור להעביר לי את השפע הזה שנכנס לחיי.

יש לי שתי שאלות ..בשתיהן אני מבקשת את דעתך דווקא.. ברצוני לדעת מה אתה חושב..

שמעתי ראיון שלך שבו אמרת שאדם שהוא "כללי" בהגדרתו, וטוען שהוא לוקח מכל דבר את הטוב אז הוא באיזשהו מקום בורח מאחריות. מצד שני אמרת שאדם לא חייב לשייך את עצמו למגזר או מגדר כלשהו.. שאנחנו צריכים להיות שייכים לקב"ה, לחיות בעולם של תורה ולא לחיות בעולם של קבוצת אנשים שמגדירה את עצמה בדרך זו או אחרת..

אני רואה את עצמי כבלתי מוגדרת, ויותר מכך, אני ממש מתנגדת להגדיר את עצמי או כל אדם אחר. וכן, אני משתדלת מאד לקחת מכל אדם את הטוב, במובן של ללמוד ממנו ולהחכים מהטוב שבו, זה תקף בעני גם לצדיקים בעלי דרכים שונות בעבודת ה'.. האם הרב חושב שכל אדם צריך באופן כללי להתחבר לדרך מסוימת או צדיק מסוים? אני לא מבינה את המורכבות שבלא להשתייך לציבור מסוים ומצד שני להתכוונן על כיוון מסוים..

עניין אחר בו אני מבקשת את דעתך...

קרו לי שני מקרים שאני לא יודעת בעצמי איך להתייחס אליהם. הייתי בבריתה, עדיין לא אמרו מהו שמה של הבת.. היה רב שהחזיק את התינוקת בידיו, לרגע הסתכלתי עליה קול מאד בטוח אמר לי בתוכי "יקראו לה יעל".. וצחקתי על עצמי- מזה השטויות האלה?? ובכ"ז, בגלל שהרגשתי את הוודאות המוזרה, אמרתי לאמא שלי, שישבה ליידי "מתאים שיקראו לה יעל".. וכך קרה.. דקה אח"כ הרב אמר ששמה בישאל יקרא יעל.. מרוב ההלם והבהלה התחלתי לבכות..חשבתי שקצת התעוות לי המוח.. היו שאמרו שאולי בתת מודע קלטתי שכך יקראו ל

תשובה

אסתר יקרה,
אני שמח לשמוע שדברי הביאו לך חיזוק ותועלת. יהי רצון שתזכי להתקרב אל השם יתברך באמת ולחוש תמיד את אהבתו ורחמיו.

לגבי הדברים שאמרתי בראיון. אגדיר אותם שוב בצורה יותר ברורה. אני חושב שבוודאי זה טוב מאד ללמוד מכל דרך בעבודת השם ולהכיר את כל הספרים הקדושים. אבל אני לא חושב שזה אפשרי לעשות חיבור בין דרכים שונות ולקחת מכל אחת משהו כי זה יוצא בסוף משהו חדש והרבה פעמים גם מבולבל. אני בהחלט חושב שאדם צריך לבחור לו דרך מסוימת ומוגדרת בעבודת השם. אם אני בוחר בדרך של ברסלב, למשל, זה לא אומר שאין לי יחס לדרכים אחרות. צריך לרחוש כבוד רב לכל דרך שנאמנה לשולחן ערון וכדאי וטוב ללמוד תניא, וכתבי הרב קוק וכן הלאה. אבל להיות חסיד ברסלב שמכיר ומכבד את אורות התשובה זה דבר אחד ולהיות חבקוק זה דבר אחר. אי אפשר לקחת מכל אחד משהו כי כל שיטה זה עולם שלם ומגובש ואם מפצלים אותו לוקחים ממנו את הלב.

מצד שני באמת אמרתי שאדם לא חייב לשייך את עצמו למגזר או חברה כלשהי. אני יכול ללכת בדרך של רבי נחמן אבל זה לא מחייב אותי להיות חלק מהחברה הברסלבית. אני רוצה להיות חלק מעם ישראל. מה גם ששיוך חברתי הרבה פעמים גורם לאדם, אפילו בלי כוונה רעה, להסתכל בעין רעה או לדבר רע על מי שלא שייך למגזר שלו וזה בוודאי דבר חמור ולא רצוי.

אז זה נכון לדעתי לבחור דרך וללכת בה אבל להיות שייך בדווקא להגדרה חברתית זו או אחרת עלול להביא נזק, כמו שהסברתי.

כל זה כמובן לא אומר שאדם צריך להתרחק ולפרוש מחברה. כל אחד צריך חברים וצריך בית כנסת וצריך לעשות חסדים וצריך להעזר באחרים, אבל זה יכול להעשות בכל מקום של שומרי מצוות, לאוו דווקא בקהילה הומוגנית מסוימת ונבדלת.

אני מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי כראוי.

ולגבי כוחות על טבעיים, לכל אדם יש כוחות כאלה, לפעמים מפותחים יותר ולפעמים פחות. עדיף לא לעשות מזה יותר מידי עניין. אם זה מפחיד אותך תבקשי מה' שזה יעלם.
בהצלחה רבה
ארז



כתבות נוספות