החרדים נגד הרב רוזן

כלי התקשורת החרדים על הרב רוזן: "מי שמך לבקר את גדולי התורה". הרב רוזן: "מדובר בכת ליטאית קטנה החושבת כי התורה שייכת רק לה"

חדשות כיפה ישי פרידמן 04/10/09 00:00 טז בתשרי התשע

החרדים נגד הרב רוזן
מכון צומת, צילום: מכון צומת

פולמוס מעלית השבת עורר תגובות רבות בקרב העיתונות הדתית והחרדית. בפסק ההלכה החדש עליו חתומים גדולי הציבור החרדי נכתב כי אסור להשתמש במעליות השבת. כנגד הפסק, שלמעשה ממחזק פסקים קודמים, נשמעו קולות ביקורת רבים גם מהציבור החרדי, אך בעיקר נשמע קולו של ראש מכון צומת, הרב ישראל רוזן.

בעיתונות החרדית פורסמו מאמרים וכתבות בהם הואשם הרב רוזן בביזוי תלמידי חכמים ובשאר מרעין בישין. באתר כיכר השבת נכתב כי הרב רוזן "הוכיח בפעם המי יודע כמה שעטו ופיו רצים מהר וקדימה, הרבה לפני מחשבותיו" והוא מנסה למקם את עצמו כמוביל הביקורת נגד החרדים. ישראל גולדשמיד שאל כיצד הרב רוזן מעז, למען השם? "הוא כבר חוצה את הגבולות האדומים. גם של הטעם הטוב, גם של כל אלו שישאלו אותו: מי אתה למולם? מה עשית ולאן הגעת? איפה אתה בעולמה של תורה ואיפה הם, ואתה עוד מעז לבקרם על פסקיהם?".

באתר בחדרי חרדים הביקורת הייתה דומה. העיתונאי שלמה קוק קרא לרב רוזן "להפסיק ולבזות גדולי תורה" והאשים אותו בקריקטורה שהתפרסמה בעיתון הארץ בה נראה הרב אליישיב צועק "שאבעס!" לחרדים התקועים בתוך מעלית. "מגוחך וכואב כאחד לראות כי הוא שם עצמו בשורה אחת עם גדולי הדור, הממיתים עצמם קרוב למאה שנה באוהלה של תורה וזכו להיות ממונים על מסירתה לעם היהודי בדורנו, ואף מצפה מהם להיוועץ בו.", כותב קוק.


(צילום: robinsonsmay-cc-by)


הרב רוזן לא היה הרב היחיד שביקר את הפסק ההלכה החדש. הרב החב"די, הרב לוי יצחק הלפרין, אמר כי מעלית שבת מותרת ללא כל פקפוק ואילו המהנדס ששכנע את הרבנים החרדיים לאסור "לא יודע על מה הוא מדבר". אבל עיקר חיצי הביקורת והזעם בעיתונות החרדית כוונו כלפי ראש מכון צומת.

התורה שייכת לציבור החרדי

הרב רוזן לא מופתע: "במחנה החרדי יש ביטול מוחלט ליכולת התורנית במחנה הדתי לאומי. זה בא לידי ביטוי גם שספרי הלכה, ואני אפילו עוד לא מדבר על ספרי השקפה, שמקורן מן החוג הדתי לאומי ולא ימצאו אותן באוצר הספרים של הישיבות החרדיות. הספר תחומין למשל שמכון צומת מוציא ועניינו נושאים הלכתיים שרובם נייטרלים לחלוטין מבחינה השקפתית כמו רפואה והלכה, כלכלה, משפחה וכדומה לא יימצא על המדפים וזה בגלל שיש החרמה. ישנה החרמה כי התורה כולה שייכת לציבור החרדי".

הרב רוזן טוען שעיקר ההתנגדות בציבור החרדי לפסיקה תורנית-דתית-לאומית מקורה באסכולה הליטאית אותה הוא מכנה "הכת הליטאית": "הגרעין הלוחמני בתוך הציבור החרדי שתופס, כביכול, שהתורה לא ניתנה לאחרים זה הגרעין הליטאי. לא החסידים ולא הזרם הש"סי המזרחי שהם בהחלט מקבלים ומכבדים בעלי הלכה באשר הם. הגרעין הליטאי שהוא כת שבה יש לעיתונאים הרבה מה לומר, והם אני מניח סימנו מטרה לא רק את ישראל רוזן או מכון צומת אלא בכלל את הפסיקה של הרבנות הדתית לאומית, הוא זה שמלבה ונאבק בפסיקות אחרות. הנושא הזה הוא גם מאוד אופייני כיוון שהוא מורכב מהלכה וטכנולוגיה ויש בו ריח של חדשנות אז בודאי שצריך למחות אותו מתחת השמיים."

בלתי הוגן מבחינה מוסרית

לגופה של הלכה טוען הרב רוזן שמדובר בפולמוס ישן שרבנים גדולים כבר אמרו את דעתם בעניין כמו הרב שלמה זלמן אוירבעך, ורבים הם הפוסקים החרדיים שמשתמשים במעלית שבת: "לפני שלושים-ארבעים שנה הרב שלמה זלמן אוירבעך זצ"ל הכריע להתיר, וקבעו וכמוהו גם רבנים אחרים כמו הרב ישראלי. אני גם יודע על רבנים חשובים מאוד שהשתמשו במעלית שבת.

"הטענות שלי, וכך גם התבטאתי בכלי התקשורת, לא היו נגד גדולי התורה אלא נגד אנשי החצר וכנגד כל הסובבים שהם מחפשים אולי ללבות מחלוקות אולי חומרות וטענתי, ואני חוזר על זה בתוקף רב, שאני פשוט לא יכול להאמין שגדולי תורה פוסקים משהו בלי לשמוע את הצד השני. הצד השני אלו אלה שעוסקים במלאכה ויש להם אולי תשובות ואולי שאלות בפרט כאשר פסק הלכה כזה הוא גורף וממש מפיל את השמיים על פני מאות אלפי אנשים, בתוכם בודאי מאות אלפי חרדים ששבתם תהפך מעונג ליום מצוקה במחיר מודעה בלתי מנומקת. וכפי שאני אומר גם בלתי הגונה מבחינה מוסרית כי לא נועצו בצד השני. ואני שוב אומר, ההערה הזאת מופנית כלפי אנשי החצר הסובבים את הרבנים זה מעשה שלא יעשה, מעשה שערורייתי."