חדשות כיפה

התעשייה המפלצתית של בעלי חיים נטולי חיים

מותר לאכול בשר, אך לא במחיר כל כך הרבה אכזריות. הרב שלמה אבינר במאמר נוקב

פרה

פרהצילום: shutterstock

איני צמחוני, איני טבעוני, אך אני בן אדם, לכן אני חייב ביחס מינימלי כלפי הפחותים ממני, בעלי חיים.

כולם מכירים את התנאים המחפירים בהם גדלים בעלי חיים.  יודעים שלתרנגולות, חותכים את המקור בברזל מלובן, וכולאים אותן בצינוק קטן, בו אי אפשר לישון, אי אפשר לפרוש כנפיים, אלא רק לאכול סוג מזון לקוח מן האשפה או מהפרשות בני אדם.

יודעים שעגל המיועד לתת חלב הוא יצור רגיש הזקוק לאור, לתנועה, למרחב - וכל אלה מנועים ממנו. יודעים שמאות מיליוני אפרוחים נהרגים על ידי כתישה או על ידי גז.

אבל אולי לא יודעים שגם תנאי ההובלה הם לא רק בלתי אנושיים אלא גם בלתי בהמיים.  אמנם יש תקנות בינלאומיות לגבי הובלת בעלי חיים בדרך הים: יציבות הספינה כדי לא לסכן אותם, מחיצות שלא יפלו אחד על השני במקרה של תזוזה פתאומית, מזון מתאים, חיסונים, טיפול וכולי.

אך בפועל, במרבית המקרים אין תנאים אלו אינם מתקיימים.  מיליוני בעל חיים סובלים בנסיעות ארוכות, הם נדחסים באופן נורא, עקב כך נפצעים או מתים.  לפעמים יש חום נורא בירכתי הספינה.  הם נמצאים שם ימים ארוכים בלי מזון, בלי מים, בלי מנוחה, בסבל ובפחד.

למשל, אוסטרליה מייבאת כל שנה ארבעה מיליון כבשים למזרח התיכון, כולל למדינתנו.  הדרך לנמל אורכת חמישים שעות במשאית בלי חימום ובלי אוורור.  אחר כך, יש נסיעה בים של כמה שבועות.  הם נמצאים שם בתנאי צפיפות ולחות קשים, במיוחד שכבשים מפרישים חום ואסור לצפפם. 

כל שנה מתים 40 אלף וזורקים אותם לאוקיינוס.  הצוות מורכב מפועלים פשוטים המרוויחים גרושים (במדינתם מרוויחים שקל לשעה, וכאן לא הרבה יותר), אינם מטפלים כראוי ואינם יודעים לטפל כראוי.  אין צורך לומר ששורר שם סירחון נורא עקב הפגרים הרקובים ושמחלות מדבקות עוברות ללא הרף מאחד לשני.  

בסוף מורידים אותם בצורה אכזרית בעזרת שוקר חשמלי או מקל.  כל זה מוסתר מעיני הציבור.  לו היו רואים, לא היו מאמינים. כמובן, מנקים את האוניה היטב כדי שלא ירגישו.  מי השטיפה הם ממש שחורים מרוב רקב ולכלוך. איך אפשר לשתוק לנוכח הסבל של אותם יצורים אומללים ולא להגן עליהם?

שמא תאמרו: זו עמדת מתנשאת של עשירים שיכולים להרשות לעצמם תנאי גידול והובלה נוחים, אבל רוב הצרכנים, יש אילוצים כלכליים שהבשר יהיה זול.

קודם כל, יש לדעת, שמלבד בעיית ההתעמרות בבהמות, כל הבשר הזה אינו בריא, ואותה אכזריות כלפיהם למען חסכון בכסף, מתנקמת בהוצאות רפואיות.

ולפני שנשיב, נעלה עוד שאלה נוקבת: עד שאתה דואג לבעלי חיים, דאג לבני אדם.  יש בעולם אנשים שסובלים מעוני נורא ואיום.  קודם, תטפל בהם.

בוודאי שזה טיעון נכון, אך יחד עם זה, יש לדעת שיש הידרדרות קשה ביחס לבעלי חיים במאתיים השנים האחרונות.  בעבר, אף ציביליזציה לא גרמה ייסורים כה גדולים, בגלל הנימוק של הורדת עלויות, למיליארדים של בעלי חיים, הנאנקים תחת סבל נורא, מרגע הלידה ועד המות, בעינוי של כל רגע ורגע.

האלימות התעשייתית, המכנית, הכימית, ההורמונלית, יצאה מכל פרופורציה, ללא תקדים.  וכמובן, מושקע מאמץ אדיר להסתיר את האכזריות הזאת.  כאמור, הבעיה אינה רצח בעלי חיים, אלא אותו גיהינום ללא הפסק, בתנאים שבעבר היו מחשיבים אותם כמפלצתיים, הפוכים לגמרי מהחיים הטבעיים של בעלי החיים. איפה הרחמנות?!

הופכים אותו מיצור חי, לחפץ, למוצר, למכונה.  המצב נעשה  יותר בלי נסבל מיום ליום.  כדי שנוכל לאכול בשר, אנו מארגנים לידה, חיים ומות לבהמה בצורה של התעללות מתמדת, של עיוות טבע בעלי החיים.

בעל החיים חדל מטבעיותו. כשמו, הוא בעל חיים, אך חומסים ממנו את החיים. גוזלים ממנו את מהותו.  מכבידים עליו בטיפולים תעשייתיים, רפואיים, הורמונליים כאילו הוא חומר גלם. הפכו אותו למכונה: בהמה-מכונה או מכונה-בהמה.  מאבדים ממנו את צלם הבהמה.

זו המכה החמישית של עשר המכות: וימת כל המקנה.  אמנם עתה הוא לא מת.  אלא גרוע ממת.  הוא חי-מת.  גוויה גוססת.  פגר בחיים.  לו ידע להתפלל, היה מאחל למותו.  ואולי הוא כן מתפלל באיזוהי דרך. והאדם אוכל אותו בשר מת, אותה מעבדת ניסויים מתהלכת, אותו יצור שהפך למזון תעשייתי.

זה מזכיר את דברי קרל מרקס על הסחורה שהאדם צורך והמסתירה ממנו את כל הסבל האנושי וכל הניצול האנושי שטמון בה.  וכך, להבדיל, אותו בשר טעים שאתה אוכל, כמה יש מאחוריו סבל, דם נוטף, חרדה, גסיסה.  אבל לבעל החיים אין אל מי לזעוק, אין אל מי לפנות, אין איך למרוד, אין איך לצעוק אל המלך.

אמרנו, איננו צימחונים, מותר לאכול בשר, אך לא במחיר כל כך הרבה אכזריות. זו לא אכזריות מכוונת, אלא אכזריות עקיפה, מוסתרת, הנחשבת זניחה לעומת דרישות הכלכלה. אבל האמת חייבת להיאמר שאף פעם לא אכלו כל כך הרבה בשר.

אותה אכזריות גם הפכה את בעלי החיים לפראיים. פרה תמיד הייתה בעל חיים עדין, עתה היא נעשתה אלימה, בגלל שאין מגע אנושי אלא רק מגע מכונה. תרנגולות פגועות במין שיגעון, בהרגשה רעה מתמשכת, לכן הן מנקרות אחת את השנייה, ויש צורך לחתוך להן את המקור באופן מאוד מכאיב. וזאת לדעת, בעל חיים סובל מפחדים, לפעמים פחדים נוראים.

שמע, בן אדם, שמע את הזעקה האילמת העולה מעולם הדממה של היצורים החיים.

 

 

04.01.2018

1. אז למה לאכול בשר? (ליאור)

המסקנה המתבקשת מאליה, שלמרות שמותר לאכול בשר, הרי שבתנאים אלה, המתוארים בחדות כזו ע"י הרב, הדרך היחידה למנוע את העוול הנורא לבעלי החיים היא פשוט לא לצרוך, או למצער, להמעיט למינימום המתחייב לצורך בריאות, קרי כ100 גרם ביום, בשר או תוצרי מזון מהחי.
ויפה שעה אחת קודם!

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

2. מאמר חשוב ביותר על עובדות שמחייבות אותנו לחשבון נפש (יעל שמש)

לצערי, המאמר מתאר בדייקנות את המציאות המסויטת שבה חיים היום בעלי החיים בתעשיות המזון, שאכן הפכו אותם למוצר, כביכול לא ברואי ה' הם ואין לנו אחריות עליהם ועל רווחתם. ההלכה מחייבת דאגה לצרכים הפיזיים והמנטליים של בעלי החיים. תעשיית בעלי החיים רחוקה מכך כרחוק מזרח ממערב.
ויש לי רק הערה קטנה: זעקת בעלי החיים אינה אילמת, ועולמם אינו עולם דממה. בעלי החיים זועקים מרה, בוכים ממש (כאותו עגל שהגמרא מספרת שבכה בכנף בגדו של רבי), שואגים מכאב ומפחד מצמית. על כך יכולים להעיד רבים שהיו אתם שם, במצוקתם. אלו האוזניים האנושיות שהן ערלות ואינן שומעות את קולות הכאב והפחד הללו.

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

3. "לו ידע להתפלל היה מאחל למותו, ואולי הוא כן מתפלל באיזוהי דרך" (יהודית)

הרב כתב דברים שמרעידים את נימי הלב. אני ובני משפחתי איננו דתיים, אבל הפסקנו לאכול כל דבר מהחי כדי לא לממן את האכזריות הזאת.

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

4. הרב אבינר, תודה רבה (יניב סננס)

הגעתי לסף ייאוש מהממסד הרבני בימינו. כבר לא האמנתי שיצליח לרגע אחד להוציא את הראש מפסקי ההלכה, ויילך לשמוע את הקולות האמיתיים של בעלי החיים וייסתכל להם בעיניים.
הרב אבינר כאן מפיח בי תקווה מחודשת. הרב אבינר, שאני מכיר אותו בעיקר כמי שעינייו כל הזמן מחטטות בפסקי ההלכה, הוא זה שהלך להקשיב למציאות וחזר עם תובנות חשובות, כאלה שאסור לאף אדם לפספס.

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

5. תודה על הדברים החשובים האלו. (מירב)

כשגיליתי את הזוועות שתעשיית המזון מהחי מתאמצת כל כך להסתיר הייתי מזועזעת ולמרות שאהבתי מאוד לאכול בשר וגבינות וביצים לא יכולתי להמשיך לממן את האלימות והאכזריות שבעלי החיים עוברים בשביל בצע כסף. מקווה שדבריך ייפלו על אוזניים קשובות. כל צעד כלפי הוצאה של מוצרים מהחי מהתפריט היא חשובה ומשמעותית.

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

6. תודה (אלה)

תודה לך כבוד הרב על דבריך החכמים ומרעידי הלב. בדבריך קרבת אותי אל הדת והחזרת לי, ולו במעט, את האמונה באנשים

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

7. נו... (הצדיק המצדיק)

אז אתם הרבנים שזה תפקידכם תםסיקו לתת לזה כשרות .
תגידו את האמת תגידו שזה לא כשר.
אנחנו הצרכנים יכולים להפחית לצרוך.
אבל א ת ם הרבנים שמתפרנסים מלהיות רבנים ור ק בכם תלוי ההפסקה של הזוועה הזו - תהיו מספיק אמיצים כן כן כן כמו הרב אמנון יצחק ותגידו שזה לא כשר !

ואל תתנו במה לרבנים שמכסתחים את זה בכל מיני תואנות כמו שהמוסר שלנו הוא לא המוסר התורני ועוד כל מיני המצאות מהמצאות שונות

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

8. אינני צמחוני (יוסי)

"אינני צמחוני אינני טבעוני אבל אני בן אדם". כבוד הרב. אתה שיודע מה עובר על בעלי החיים ועדיין אינך צמחוני - אתה לא בן אדם. אתה שיודע אבל עדיין לא מורה לקהל מרעיתך להתנזר ממזון מן החי - אינך בן אדם. כשאני ראיתי והבנתי - הפסקתי מיד לאכול בשר, וזה היה לפני ארבעים שנה. אין שום צורך גופני בבשר ולא בשום מזון מן החי. אנחנו הטבעונים בריאים וחזקים, הוכחה ניצחת לכך.

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

9. תודה, כבוד הרב אבינר, על מאמרך השופך אור על מקומות כה אפלים (טבעונית ודתייה )

תודה על שתיארת תיאור נאמן את הזוועות שעוברות על בעלי החיים בתעשיות המזון. זוהי הסיבה שאני טבעונית. אני לא מתכוונת לקחת חלק בזוועות הללו, שהן בניגוד לתורה ובניגוד למוסר. במציאות החיים המודרנית אין בעיה להיות טבעוני (כמו כל שינוי, זה קשה בהתחלה אך אח"כ הופך לדרך חיים). בריא יותר, מתחשב בסביבה וכמובן מוסרי יותר.

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

10. תודה שאתה צועק את סבלם. (שרי)

היינו רוצים שיצעקו גם בשבילנו לו לא היתה לנו את היכולת, ולזוועתנו מעטים עשו כך כשבאמת היינו כלואים וסובלים ומשועבדים ונטבחים.
תודה שאתה מוצא את הבמה להשמיע את קולם.
בעלי עיניים בקודקודם ולב פועם בגופם - יפסיקו לאכול ולצרוך אותם ואת תוצרתם.

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

11. לאחר BJפתי למציאות המחרידה המזוויעה והשואתית שיצרנו לחיות הפסקתי (טבעוני כבר חצי שנה)

אני מבקש מכל מי שיש בו נשמה לחקור בנושא ולראות מהם הזוועות הנוראיות והבלתי נתפסות שכרוכות בהברת האוכל לצלחתנו.
גם ביהודת ישנן אסוכלות הדוגלות באי ניצול בעלי חיים.
אפשר למצוא את המצגת של אסא קיסר ביוטיוב.
הוא מביא את דבריהם של גדולי ישראל לדורותיהם בעניין.
אכילת בשר היא מידת הגיהנום וכיום, כשרואים את התעשייה ואת השיטות, מבינים למה.

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

12. מילים נוקבות שחודרות לנשמה (קרין)

תודה לכבוד הרב.

ברצוני לציין שקטניות יכולות להוות תחליף מצויין לבשר. הן מלאות בחלבון, ובניגוד לבשר יש להן גם המון ויטמינים וסיבים תזונתיים (בעוד שבבשר יש בעיקר חלבון ולא הרבה מעבר).

קטניות הן גם מאוד זולות, הרבה יותר מבשר.

אני אוהבת לשים עדשים שחורות ברוטב "בולונז", להכין קציצות והמבורגרים.

גם טופו הוא חומר גלם נהדר, מתאים למוקפצים, עשיר מאוד בחלבון, סידן וברזל, ולא יקר מדי יחסית לבשר.

הנה מתכון נחמד לקציצות מעולות למי שרוצה להתנסות קצת עם בישול ללא בשר:
https://vegansontop.co.il/quinoa-lentils-burgers/

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

13. סוגייה חשובה (טליה)

רוב תודה על המאמר המעניין, החכמתי. אין ספק שראוי להקדיש מחשבה נוספת למה שנכנס לגופנו, משתקפת כאן מציאות מורכבת מאוד, המצריכה שינוי.

שבת שלום


דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

14. אנשי הדת היו הראשונים שהיו צריכים להזדעק ולהתריע על ההתעללות הנוראה בחיות המשק (דורון)

אבל כרגיל הם האחרונים שנשמעים כי הדת בארץ הפכה בעשורים האחרונים לביזנס כלכלי ואינה משמשת עוד כמצפן המוסרי של היהדות.
הרב שלמה אבינר, היחיד מבכירי הרבנים שיוצא כאן במאמר כה נוקב נגד תעשיית הבשר שכל כולה התעללות אחת גדולה. מיותר לציין שכל שאר הרבנים כנראה יצקצקו בלשונם וימצאו תירוצים מתירוצים שונים איך להצדיק את התעשייה הזאת כי הרי מי יכול לפגוע ב"מפעל" הענק של משגיחי הכשרות ושאר פרנסות רעות שפועלות בשם הדת?....

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

15. תודה על מילותיך הכל-כך חשובות. (אופק)

מילים שחודרות לנשמה. הלוואי ועוד הרבה רבנים יקומו ויגידו באומץ את האמת הברורה מאליה.

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

16. מאחורי כל זוג עיניים יש נשמה (לילי)

דווח על תגובה לא ראויה
05.01.2018

17. ואחרי כל זה מותר לאכול בשר? למה מותר? זה מותר רק בעולם של מפלצות (מארק )

דווח על תגובה לא ראויה
13.01.2018

18. שאלה מחייבת (.)

אחרי שקראתי את כל מה שאמרת והסכמתי עם כל מילה יש סוג של התחייבות לשאול את השאלה הבאה- למה אתה לא טבעוני/ צמחוני???
אתה כל כך תומך בזה וזה יפה לראות את זה אך כאשר אתה אומר את זה ואתה מוסיף שאתה לא טבעוני זה גורם לזה להישמע צבוע מאוד, למה בעצם אתה אוכל בשר?

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר