מזה שלושה עשורים נמכרים בישראל דגמי מיצובישי, בשנים הראשונות מיצובישי הציעה בישראל בעיקר רכבים מסחריים: L300 בגרסה קצרה ומהודרת ל-8 נוסעים שהיתה נפוצה מאוד בציבור הדתי ובגרסה ארוכה ששימשה להובלות והסעות והטנדר L200 ומשפחתיים: לנסר המשפחתית ו"מכונית המנהלים" גאלאנט שפרשיית הריגול האחרונה גרמה להיזכר בה כפיתיון להכרעה בהסכם אוסלו...
מגוון דגמי מיצובישי הנוכחיים שונה כמעט לגמרי היום. רק לטנדר L200 יש יורש – טריטון, הגאלאנט כבר לא נמכרת יותר מעשור ושיווק הלנסר הופסק לאחרונה. מלבד טנדר הטריטון, מוצעים הספייס סטאר והאטראז' הקטנות וכל שאר הדגמים הם רכבי פנאי: הפאג'רו הקשוח, האאוטלנדר מרובה המושבים, ה- ASX שסופסוף נמצאה לו גרסה רלוונטית ולפני מספר חודשים הושק האקליפס קרוס שמצטרף לקטגוריית הג'יפונים המשפחתיים הצפופה הכוללת מלבד קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון הפופולאריים גם את פג'ו 3008, סיאט אטקה, סקודה קארוק, ניסאן קשקאי, מאזדה 5CX, פורד קוגה, אופל גראנדלנד X, רנו קדג'אר ועוד.
האקליפס קרוס משווק עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר ותיבת הילוכים רציפה עם 8 הילוכים, הנעה קדמית או הנעה 4x4 ושלוש רמות אבזור: Intence (148,900 ₪), Instyle (59900 ₪) ו- Premium (169,900 ₪) עם הנעה קדמית ו-Elite (179,900 ₪) עם הנעת 4x4.
רכב האבזור של רכב המבחן היא Premium – רמת האבזור הבכירה המוצעת עם הנעה קדמית.

אקליפס קרוס עם ASX הקטן ואאוטלנדר הגדולצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

דגש רב ניתן לעיצוב החיצוני של האקליפס קרוס. החזית דומה לחזית של האאוטלנדר וה-ASX אך קווי העיצוב של הפנסים מוקפדים ומעודכנים יותר. בסיס הגלגלים של האקליפס קרוס (267 ס"מ) זהה גם הוא לאאוטלנדר וה-ASX והאלמנט הבולט בצדדים הוא מבנה הקופה של החלון האחורי וכפלי המתכת הנמתחים לאורך הדלתות בין הגלגלים ומתחת מראות הצד עד הפנסים האחוריים. עיצובו של החלק האחורי הוא המרשים ביותר עם הפנסים האחוריים שביניהם חוצה ספויילר אחורי את השמשה (ופוגע בראות לאחור ,מזל שיש מלמת רוורס)ומשולבת בו תאורה ופנס בלימה התורמים למראה ספורטיבי. צמד גגות השמש שמבחוץ נראים כמו גג פנוראמי בלטו מאוד בצבע הכסוף של רכב במבחן מוסיפים גם הם לעיצוב הנאה של האקליפס קרוס.

עיצוב חיצוני מוקפד בסגנון קופהצילום: מוטי שטרן

 

תא נוסעים ואבזור

גם בתא הנוסעים ניתן דגש רב לעיצוב. לוח השעונים ומתגים אחרים מוכרים לכל מי שנהג במיצובישי (מתי כבר יהיה תפעול אוטומטי מלא ותוארה לכל החלונות ולא רק לחלון הנהג???), אך הפלסטיק יותר איכותי ובחלק העליון הוא גם רק רך ונעים למגע. הקונסולה המרכזית מעוצבת בכמה מפלסים (במיצובישי קוראיל לזה "מפל") ובמרכז מסך מולטימדיה "צף". נגיעות כסופות בקונסולה המרכזית ובדלתות ביחד עם פלסטיק פסנתר (כולל בתחתית ההגה) מבריק מעניקים למשטחי הפלסטיק האפור מראה מעניין. מימד הגובה בולט לטובה ולמרות צמד גגות השמש - מרווח הראש היה מצוין.
מושבי העור של רכב המבחן היו נוחים מאוד גם לאורך זמן והחלונות הגדולים ביחד עם גג השמש מכניסים שפע אור פנימה. נפח תא המטען קטן נע בין 341-448 ליטר בהתאם למצב המושבים האחוריים והפתח הרחב מאפשר ניצול מיטבי שלו בקלות, מבנה הקופה שלו גובה מחיר בנפח מצומצם  מעל קו החלונות.
"מיצובישי ויש בה הכל" – זו היתה סיסמת הכניסה המוצלחת של מיצובישי לפני 30 שנה וכך גם באקליפס קרוס.
כבר בגרסת Intence חישוקי 18  אינץ', ציפוי עור להגה ולידית ההילוכים, פנסי ערפל וחיישני אור וגשם, מערכת מולטימדיה עם קישוריות Android Auto/Apple CarPlay עם תפעול באמצעות משטח מגע ליד ידית ההילוכים (שלא כל כך נוח לתפעול) ומשולבת בה מערכת Connected של כלמוביל (לא היתה ברכב המבחן). גרסת Instyle מוסיפה אבזור רב: צמד גגות שמש (רק הקדמי נפתח), מנופי הילוכים בהגה, בלם יד חשמלי עם Auto Hold המאפשר לעזוב את דוושת הבלם בפקקים ורמזורים (צריך להפעיל מחדש בכל נסיעה), קיפול חשמלי למראות, כניסה והנעה ללא מפתח.
רמת האבזור Premium מוסיפה גם תאורת LED קדמית, תצוגה עילית של נתוני הדרך (לא נוחה לנהגים גבוהים), חיישני חניה קדמיים ואחוריים ומושבי עור עם חימום וכיוונון חשמלי למושב הנהג.
אבזור הבטיחות כולל 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטומטית, התרעת סטייה מנתיב ומצלמת רוורס.
גרסת Instyle מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית ובגרסאות Premium  ו- Elite גם ניטור שטח מת במראות ובקרת תנועה חוצה מאחור. במבחני הריסוק של EuroNCAP קיבל האקליפס קרוס 5 כוכבים וציון מרשים של 97% בהגנה על מבוגרים.

תא נוסעים גבוה, אבזור בטיחות ונוחות עשיר ומשטח מגע למולטימדיהצילום: מוטי שטרן

 

​​​​​​​יוצאים לדרך

יחידת ההנעה של האקליפס קרוס חדשה ופותחת את עידן הטורבו בנזין אצל מיצובישי עם מנוע 1.5 ליטר בעל הספק של 163 כ"ס ומומנט 25.4 קג"מ המתקבל כבר ב-1800 סל"ד ומשודכת אליו תיבת הילוכים רציפה בת 8 הילוכים הטובה מסוגה בה נהגתי עד היום! בניגוד לתיבות רציפות אחרות – אין בה את התחושה של נהיגה ברכב עם הילוך אחד ולחיצה על דוושת הגז מייצרת תאוצה כמעט מיידית ולא רק רעש (כנראה בזכות מנוע הטורבו), למרות נפחו הצנום ובזכות הטורבו המנוע מסייע לאקליפס קרוס לנסוע בזריזות וללא מאמץ גם במהירויות גבוהות, גם התנהגות הכביש יותר יציבה והוא פחות רוכן בפניות מאחיו הקטן, ASX. בזכות מרווח גחון מרשים של 18.5 ס"מ נסיעה בשבילים נעשית בביטחון (לגרסת Elite הנעה 4x4 אך היא לא מיועדת לשטח טכני קשה).
בקרת השיוט האדפטיבית עובדת היטב ויודעת גם להתחיל לנסוע גם לאחר עצירה, חבל שאין תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב, אבל המערכת מקלה על נסיעה בינעירונית בכבישים מהירים.
צריכת הדלק לא מצטיינת ועומדת על 11.5 ק"מ לליטר.

אקליפס קרוס פורץ הדרך של הדור החדש במיצובישיצילום: מוטי שטרן

 

​​​​​​​סיכום

אקליפס אינו שם חדש במיצובישי, לפני 30 שנה זו היתה מכונית ספורט, לאקליפס קרוס יש מנוע טורבו ותיבת 8 הילוכים, אך הוא עדיין לא ספורטיבי. עם יחידת הנעה חזקה בכל הגרסאות – מתמודד האקליפס קרוס מול גרסאות 2 הליטר של טוסון וספורטאז' והג'יפונים האירפואיים המצויידים גם הם במנועי טורבו.
למיצובישי מוניטין אמינות טוב וביחד עם אבזור עשיר מגרסת Instyle ומעלה הוא מציע יחידת הנעה חזקה, אבזור בטיחות מקורי ורמת אבזור גבוהה עם עיצוב ג'יפון קופה ייחודי במותגים שאינם פרימיום.

 

לכל נסיעות המבחן של מוטי שטרן!