לפני מספר חודשים האשים הרב נתנאל אלישיב, ר"מ במכינת עלי, את הצבא בכך שהם מבודדים חיילים 'בעלי דעות קיצוניות' בבה"ד 1, אך הצבא מיהר להכחיש. בדברים שהובאו בידיעות אחרונות, לקראת דיון בועדת חוץ וביטחון בנושא, עולה כי לא רק שהיה בסיס לטענות, אלא שמדובר חד משמעית בשינוי מגמה בבה"ד 1.

על פי הטענות, עד לפני שנתיים ניצחה הרבנות הצבאית את חיל החינוך במאבק בנוגע לסטנדרטים החדשים בבית הספר לקצינים, אך בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי, בניצוחו של המפקד הקודם אל"מ ערן ניב ומחליפו אל"מ אבי גיל.

לידיעות נוספות בנושא:

- הרב נתנאל אלישיב: הצבא מבצע תרגילים שמבודדים חיילים בעלי עמדות דתיות 'קיצוניות'

- הרב רונצקי: הצוער שהודח מבה"ד 1 הודה שהתנהג בצורה קצת חוצפנית

עם כניסתו לתפקיד הפיץ אל"מ גיל אמנה עליה חויב לחתום כל צוער בה נכתב "במהלך הכשרתך תפגוש צוערים בעלי אמונות, דתות, דעות ורגישויות שונות בהתאם לסביבה שבה גדלו ולייחודם כפרטים. אנו מצפים ממך להיות מאוזן ומאזן.

אמנה זו הובילה לכך שכשצוער דתי מיחידת מגלן ביקש בחודש מאי האחרון להשתחרר מאימון מעורב עם בנות ומדיון על יהודים משיחיים, הוא הודח מהקורס רק שבוע לפני סיומו.

בנוסף, החליט גיל להפעיל את בריכת השחיה בבסיס גם בשבתות, וכן פירק את הפלוגה המיועדת לבנים בלבד וקבע כי ניתן להסתפק במחלקה על טהרת הגברים. בידיעות אחרונות נכתב עוד כי בעקבות תלונות צוערים והוריהם על כך שהרצאות העשרה בבסיס כוללות יותר מדי רבנים ופחות מדי אנשי רוח, כעת פוגשים הצוערים יותר מרצים חילוניים.

עוד החלטה שנויה במחלוקת שקיבל גיל הייתה כאשר עלה רעיון לבקר במערת המכפלה במסגרת סדנת חינוך. גיל לא סירב לבקשה, אך מנגד דרש שילמדו בה גם על תנועת השמאל הקיצונית 'שוברים שתיקה'.

לא מדובר בפעם הראשונה בה נשמעות הטענות הללו, אך אין ספק כי המגמה שמתרחשת בצבא, אם תעבור גבולות מסוימים, תהיה בעייתית ביותר.

כזכור, במאי האחרון הובאו ב'כיפה' דברים שאמר הרב נתנאל אלישיב שהאשים את הצבא בכך שהם מגבילים את החיילים המבקשים לשמור על אמונתם. "יש בחודשים האחרונים הרבה בעיות של צוערים דתיים בבה"ד 1", הוא אמר. "שורה של בעיות הקשורות להכרחת אנשים לשרת יחד עם נשים באופן הדוק ביותר כנגד רצונם. אנחנו לא נגד נשים אבל מכאן ועד לשלוח חייל לשטח עם נשים, בחוליה מצומצמת, זו הגזמה. אנחנו לא בעניין של להדיר נשים אבל יש מישהו שמתעקש לקחת אנשים למצב קיצון".

עוד הוסיף הרב אלישיב, אשר משמש כאמור כר"מ במכינת עלי, הנחשבת כמובילת הקו הממלכתי בציונות הדתית, "אם ממלכתיים כמונו מתחילים לפתוח את הפה כנראה שמשהו לא טוב עובר על צה"ל. יש תרגילים פסיכולוגים שונים ומשונים שנועדו לבודד חיילים בעלי עמדות דתיות 'קיצוניות'. הם הצמידו לזה מונח יפה - הדתה וכל מי שלא מתאים לפרופיל משויך ישירות לנח"ל חרדי. הצבא רוצה את הדתיים שקטים ונחמדים ושלא יעמדו על העקרונות שלהם", הוא אומר.

"החינוך שלנו הוא לבלוע צפרדעים ואני בדרך כלל בעד, אבל הבטן שלנו כבר מלאה בצפרדעים ומה קורה כשמכריחים אותנו לבלוע היפופוטם? צריך להשאיר את מלחמת התרבות בחברה הישראלית מחוץ לצבא. לא צריכים להיות רבנים שיסתובבו בבה"ד 1 ולא צריכים להיות אנשים פרו הומוסקסואליות שיסבירו למה זה טוב. הדברים הללו לא רלוונטיים לצבא", אמר הרב אלישיב במרמור.

היום (ב'), במסגרת דיון בועדת חוץ וביטחון, תקף ח"כ מוטי יוגב את הקריאות על 'הדתה' בצה"ל. “האויבים הם חמאס, חיזבאללה ואיראן, לא הדתיים בצה"ל. הדיון הזה לא צריך להתקיים בכנסת ישראל ולא צריך להטריח בכירי צבא ולבזבז את זמנם. אני מקווה שיהיו עוד דתיים שישאבו את כוחם מהכותל וירושלים ויגיעו עוד הרבה פעמים לכותל".