בראי האקטואליה

כמעט כל עלונינו, בעיקר אלה בעלי זיקה פוליטית כלשהי, עסקו השבוע באופן זה או אחר בלפחות אחד מהנושאים האקטואליים שהטרידו אותנו בשבוע החולף - עסקת שליט, הקפאת הבניה ביו"ש והסרבנות בחטיבת כפיר. ורק ב"השבת" גם טרח מישהו לקשר בין פרשתנו לתאריך כ"ט בנובמבר החל היום, מלבד ההתייחסות המקורית שלהם בפרשה בנושא העלון ל"מהי זוגיות אידאלית?", אם כי כמובן שהם לא היחידים שעסקו בסוגיה, ומרבית העלונים עסקו גם בזה באופן כלשהו.

 

צו היתר פרסום

לפני כמה חודשים קמה לה סערה ציבורית על כך שב"מעייני הישועה" בחרו שלא להכניס תמונות של נשים. והנה, השבוע בשער העלון, הוכנס חלק מקולאז' של תמונות פרצופי אנשים, נשים וטף שנרצחו בפיגועי טרור ע"י מחבלים הצפויים להשתחרר בעסקת שליט. כיוון שאינני איש הלכה, תמהתי לעצמי האם יש הבדל בין תמונות של אנשים חיים לאלה שכבר אינם איתנו מסיבות טראגיות? ואגב, מעניין לציין גם שמדובר באירוע נדיר בו אין שום התייחסות בעלון עצמו למופיע בשער.

 

אמת בפרסום

לפני כשבועיים פורסם לראשונה כאן באתר על מסלול "הסדר" חדש. השבוע ב"מצב הרוח" נזכרו לכתוב על העניין, יחד עם הדיווחים על האיום באכ"א לסגור את ישיבות ההסדר והכתבות על הסרבנות של הביינישים. אך לנו נותר לתהות האם הכתבה על המסלול החדש קשורה לפרסומת לאחת הישיבות המציעה מסלול זה, המופיעה בצמוד לכתבה?

 

ברוך דיין אמת

במהלך השבוע החולף נפטר אביו של הרב שלום דב וולפא, העומד מאחורי העלון "ארץ ישראל שלנו". מעניין כי העלונים היחידים שטרחו לציין את העניין היו כמובן העלון שלו, אך למרבה ההפתעה גם העלון המהווה אולי את האנטי-תזה העיקרית שלו, הלא הוא "מצב הרוח". אגב, "עת לדרוש" אולי מהווה ניגוד גדול יותר, אך מה לעשות שכבר שבועיים שהוא לא התפרסם. בעצם אולי גם אפשר להכניס את "קולך" לרשימה, אך משום מה גם העלון שלהם כבר שבועות רבים נפקד מבתי הכנסת. ואפרופו עלונים שנעלמו מעיננו, אנו מקווים שבגיזרה של "קוממיות" העניינים מתחילים לזוז.

 

"חדש ישן ומעורר עניין"

ב"באהבה ואמונה" הופיע השבוע משהו הנראה כמדור חדש העונה לשם "באהבה ואמונה". עושה רושם כי מידי שבוע ירואיין שם בחור שחזר בתשובה דרך "מכון מאיר". נקווה שזה לא יהיה חיקוי של המדור הזהה ב"ראש יהודי" אלא שיהיה בו מין החידוש. נראה שיותר ויותר עלונים מתיימרים להיות סמי-עיתונים  ומשתדלים להכניס מדור ראיונות לתוכם.

 

רה-אירגון

בשבת שעברה, כפי שסיקרנו כאן, עסקו בשבת האירגון של "בני עקיבא". באיחור של שבוע ב"יש"ע שלנו" הביאו השבוע מאמר של הרב בני נכטיילר, מזכ"ל התנועה, שכיכב ביתר העלונים בשבוע שעבר. על זה נאמר טוב מאוחר מלעולם לא.

 

מעקב המעלעל

לפני שבועיים כתבנו כאן על התמיהה בבתי הכנסת למקרא תשובת הרב אבינר במדור "בראש יהודי", בתשובה לשאלה על בעל אלים. מסתבר שגם היה מישהי שהרימה את הכפפה וביקשה מהרב הבהרות בעניין שפורסמו השבוע באותו המדור.

 

עד 120 אלף

ותיק העלונים "שבת בשבתו" חגג השבוע את גיליון ה - 1300, עם איזכור קטן של הרב רוזן ועם הדגשה קלה של מספר העלון. ככה זה בעלונים שמציינים כבר אלפים ולא מאות... חגיגה זו מצטרפת ליום הולדת 80 למייסד העלון, הרב יצחק אלפסי. נאחל לשניהם עוד שנים רבות ומאושרות. העלון השני, "שיחת השבוע", עומד גם הוא להגיע למספר עגול בחודש הקרוב - 1200. ניחוש שלי - הם לא יעשו הרבה יותר חגיגות מאלה שעשו "שבת בשבתו".  

 

עניין של הגדרה

והערה כללית לסיום: שכני לאתר, בעל הטור הפופולארי "פרשיות השבוע", התייחס לחלוקת "ישראל היום" בימי שישי, ושאל האם כעת יש להחשיב אותם כעלון פרשת שבוע. אז במסגרת זו של "המעלעל" לא נכליל אותו, אולם במערכת שוקלים אולי כן להכניס את "בשבע" לסקירה, ולו בשל העבודה שלאחרונה הוא מתחיל להיות מופץ גם בבתי הכנסת, מה גם שלעיתים ב"בשבע" יש יותר מאמרים של רבנים ודברי תורה מאשר בכמה מן העלונים...

 

שטו"ת השבוע

"האם כדי להרחיב קרוואן במאחז מותר לקחת קבלן בלי חשבונית מע"מ?" שמא יש לשאול - ממלכתי ולא ממלכתי - מי עדיף?

 

ונסיים בתמיהת אם לא הייתי בהצגה הרשל'ה בחנוכה שעבר מותר לי ללכת להרשל'ה 2? לתשובות, כרטיסים ושאר סופגניות - mealel@kipa.co.il.