שר הבריאות של מרצ ניצן הורוביץ הגיע היום (ב') למתחם החיסונים בכפר קאסם, יחד עם עיווסאי פריג', השר לשיתוף פעולה אזורי, לצורך עידוד ההתחסנות בקרב האוכלוסייה. בדבריו הוא הציג את האסטרטגיה להתמודדות עם מיליון אזרחים ישראלים שלא מעוניינים להתחסן נגד נגיף הקורונה. 

בפתח דבריו הסביר הורוביץ מה הנחה אותו בקבלת ההחלטות. "מאז שנכנסתי לתפקיד, האסטרטגיה שלי היא דו ראשית: להציל חיים ולמגר את התחלואה תוך הימנעות מקסימלית מפגיעה במשק ופרנסת הציבור. לכן, כדי להציל חיים ולהימנע מסגרים אנחנו פועלים בו זמנית בשני מישורים: חיסונים ותקנים. בוסטר למתחסנים ובוסטר תקנים למערכת הבריאות". 

"דאגנו למלאי ואספקה שוטפת של חיסונים, אנחנו מגדילים את נקודות החלוקה ושואפים להגיע לרמת התחסנות מקסימלית גם במנת הבוסטר - וגם במנה הראשונה", הוא פירט, "בישראל יש מיליון ושמונים אלף איש שעדיין לא התחסנו בכלל. אני רוצה שיהיה שינוי משמעותי במספר הזה - זה יכול להיות שובר השוויון במערכה הדרמטית שלנו מול הנגיף, אם נצליח להקטין את מספר הלא-מתחסנים". 

עוד הוסיף כי "משרד הבריאות מתמודד עם מתנגדי חיסונים, עם הרבה פייק ניוז אבל על פי המחקר שלנו - המפתח לפתרון בעיית הלא מחוסנים נמצא במקום אחר. אלה ישראלים שלאו דווקא צופים בטלוויזיה, פריפריה גיאוגרפית וחברתית מכל המגזרים. קבוצות מוחלשות. היישובים הכי מחוסנים בארץ הם סביון וכפר שמריהו והיישובים עם האחוזים הכי נמוכים הם כסייפה, חורה, יישובי הפזורה - שם יש פחות מ-10 אחוז מתחסנים". 

על פי נתונים שמפרסם משרד הבריאות, המאפיינים העיקריים לאוכלוסיית הלא מחוסנים בישראל הם מעמד סוציו אקונומי נמוך וצעירים בגילאי 12-39. בנוסף,  53% ממי שלא התחסנו הם ממעמד סוציו אקונומי נמוך מהחברה הכללית, 31% מהתושבים ביישובים הערביים ו-16% מהתושבים ביישובים החרדיים.  

צילום: משרד הבריאות

שר הבריאות השיק את מבצע "חיסון עד הבית", אשר "נועד להביא את החיסונים ליישובים האלה - שבהם מצאנו שיעור התחסנות נמוך. ניידות חיסון נמרץ יגיעו הכי קרוב לבית שאפשר. זה יכול להיות שובר השוויון שיפתור את הבעיה הזו או יותר נכון שובר אי השוויון".  

 פרוייקטור הקורונה סלמן זרקא דיבר אף הוא ואמר: "לפני כחודשיים חגגנו את הניצחון. מסתבר שניצחנו רק בקרב ולא ניצחנו במלחמה. אנחנו נמצאים במצב שהנגיף מדביק אותנו ולא מפריד בין ערבי ליהודי, בין גבר לאישה. לצערי הרב, בתי החולים כבר מלאים במאושפזים. גם במצב קשה וכאלו שמחוברים לאקמו. לצערי הרב באוגוסט אנחנו נמצאים בכמות תמותה גבוהה".

"יש לנו ניסיון של שנה וחצי בקורונה. כך שאם נשאר מישהו שאומר שאין קורונה, נראה לי עברנו את הפאזה הזאת. לצערי הרב, יש קורונה היא כאן והיא מחייבת אותנו להתארגן ולשנות את אורח החיים שלנו. כבר לא מתאים חתונות של 5,000 אנשים". 

מוקדם יותר היום מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, העניק אישור מלא לחיסון הקורונה של ענקית התרופות האמריקנית פייזר, זאת לאחר שעד כה ניתן החיסון קיבל אישור חירום בלבד.

גורמי המקצוע בארצות הברית אישרו את החיסון של פייזר, לאחר שפורסם על כך כבר במהלך סוף השבוע. האישור מגיע בעיצומו של גל קורונה נוסף, כאשר זן הדלתא מכה במדינות רבות בעולם שכבר הצליחו להתאושש באופן חלקי מהגבלות הקורונה. יש המקווים כי האישור הנוכחי יסייע בעידוד התחסנות של אזרחים רבים בארץ ובעולם שעדיין מסרבים להתחסן.