שאל את הרב

מנהג בפסח ורעיון לליל הסדר

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 06/05/24 11:13 כח בניסן התשפד

שאלה

ייש לי שתי שאלות ברשותך שאלה ראשונה אני לא מבין את כל הקטע הזה של המנהגים איך יכול להיות שיש כל כך הרבה מנהגים בפסח? והשאלה השניה ברשותך אם לא קשה לך אז לתת לי רעיון קצר שאני יכול להגיג בליל הסדר

תודה רבה מראש אבי רושנרוז בת -ים

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום.

אני אשתדל לכתוב לך על פי בקשתך ונתחיל מהראשון .בא וראה כמה כוחו של מנהג הוא גדול ועצום.

1בתלמוד הבבלי במסכת ברכות בדף לח נפסקה ההלכה שנוסח ברכת המוציא הוא "המוציא לחם מן הארץ" ולא מוציא בלי האות הה.

2.אם כן כיצד אנו אומרים בסימני הסדר מוציא מצה? היינו צריכים לומר המוציא מצה כמו הנוסח שמברכים וכמו שנפסקה ההלכה "המוציא" ?

3. ועוד קושיא בסימני הסדר אנו אומרים בסימן השני "ורחץ" ועל אותה פעולה בסימן השישי אחרי מגיד אנו אומרים "רחצה" כיצד יתכן שעל אותה פעולה של נטילת ידיים יש מילה שונה פעם רחץ ופעם רחצה ?

4. התשובה לשתי השאלות היא שזה כוחו של מנהג !

באמת על פי הסדר הנכון וכך הוא בדפוסים ישנים מאוד צריך לומר "קדש ורחץ.....מגיד ורחץ מוציא מצה"

אולם בשל שיקולי חריזה ופיוט הצמידו את האות הה של המוציא מצה למילה שלפניה ונוצר "רחצה" "מוציא מצה"

וכך הוא המנהג מדורי דורות ואין מי שישנה את המנהג הזה ולא יקום שום אדם ויעמיד את הגירסא הנכונה .כי כך נהגו מדורי דורות בעם ישראל וכך אנו ממשיכים לנהוג ללמדך כמה גדולה כוחו של מנהג בעם ישראל.

ובאשר לבקשתך השניה אכתוב לך רעיון קצר:

בליל הסדר יש כוח בידי כל יהודי ויהודיה להגיע למקום רוחני גבוה מאוד ולהיות קרוב מאוד מאוד אצל הקב"ה (עולם אצילות –להיות אצלו) ובתלמוד במסכת פסחים נאמר כשמגיעים ל4 הבנים "כאן הבן שואל" המילה שואל היא מלשון השאלה כמו "ושאלה אישה משכנתה..כלי כסף. כולמור יש לך יכולת כביכול לשאול לעצמיך את הקב"ה שהוא יהיה לידך ואיתך ואתה תרגיש כמה הוא קרוב אליך כי "שאלת אותו .ווה דרגה מאוד גבוה כביכול שאנחנו יתומים בלי אבא שבשמיים ומרגישים רחוקים ממנו אבל בליל הסדר יש יכולת להרגיש את הקרבה שלו איתנו ע"י כך שאנו "שואלים אבא" וראה נא את הנוסח בסידור על אביי שהוא היה יתום מאבא ואמא ולכן שמו אבי"י על פי הפסוק אשר בך ירוחם יתום והוא זה שאנו אומרים עליו כל יום בתפילה "אביי הווה מסדר... משמיא דאבא שאול"

שהוא מורה לנו שאם אתה מרגיש בודד ולבד יש לך אפשרות "לשאול אבא" בליל הסדר.כי ליל הסדר זה זמן שאפשר לפסוח ולדלג על שלבים ולהגיע למקום רוחני גבוהה מאוד.

וכשכל יהודי ויהודיה מרגישים את "אבא" שהם שאלו והוא נמצא לידם אז יש גם תשובות לכל השאלות של 4 הבנים כי התשובה היא בגוף השאלה :כי על כל אחד נאמר "מה" הוא אומר והמילה "מה" היא בגימטריה 45 בדיוק כמו המילה "ככה" – אשרי העם שככה לו.כבר הכל מובן וברור וזו התשובה האמיתית כי היא תשובה של אמונה ולכן המצה נקראת לחם אמונה והמשמעות שהקב"ה מאמין בך (ולא הפוך) הקב"ה מאמין בעם ישראל ובכל יהודי ויהודיה כמו שנאמר "ואמונתך בלילות" שהקב"ה בחר באברהם בחירה שהיא בעצם לא בגלל המעשים שלו אפילו שהוא היה עובד עבודה זרה ונולד שלא בקדושה מהורים שהם עובדי עבודה זרה ובכל זאת הקב"ה בחר בו כבן ונהיה לו כאבא רוחני וזו הסיבה שההגדה מתחילה דווקא ברעיון הבחירה של אברהם אבינו.ובחר לגאול את עם ישראל ממ"ט שערי טומאה שהיו בהם ממצרים אפילו שהיו "עירום ועריה" בכל זאת הקב"ה גאל אותם ואותנו גם...

מקווה שעניתי לך על הצורך.

בברכה,

עוזיאל אליהו

.

כתבות נוספות