שאל את הרב

בודהיזם

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/11/23 11:01 ו בכסלו התשפד

שאלה

היי... יש לי שאלה שמטרידה אותי ממש בזמן האחרון.

שמתי לב שיש הרבה צעירים, גם ברשתות החברתיות ובכלל, שמתעניינים בנושא הבודהיזם. זה סוג של דת, אבל לא דת סטנדרטית,אלא דת שיש בה סוג של משפטים ש"מעצימים את הנפש" שנלמדו מהתבוננות פנימית עמוקה וכל מיני דברים כאלו. בכל מקרה, כמובן שיש גם אלמנט דתי, יש גם פסלים של בודהה, שלפי מה שאני יודעת זה סוג של המורה הרוחני שלהם. בעקרון, נתקלתי כבר בלפחות 7 יהודים, שחלקם אפילו מאמינים באמונה חזקה בה', שמתעניינים בתחום הרוח מעלים לרשתות החברתיות תמונות עם ציטוטים שקשורים לבודהה ואפילו נתקלתי פעם בתמונה של פסל וציטוט. בנוסף, בחנות הספרים שאני עובדת יש מחלקה בשם "עידן חדש" שיש בה גם ספרים שקשורים לתחום הזה ביחד עם ספרים אחרים שלא קשורים. היהודים לוקחים את זה לדעתי מתוך מקום של "התעצמות רוחנית", ושאלתי מישהו שיש לו פסלון של בודהה בחדר מה הוא מסמל עבורו, והוא ענה לי שאהבה עצמית וכו' ולא קטע דתי בכלל. תשובתו היתה שיש כאלו הרואים בדת הזו כדת אטאיסטית, אבל אני יודעת שבודהיזם מוגדרת כדת בהגדרה הפשוטה שלה.

עכשיו אני מבולבלת. עליי להתרחק מכל אותם האנשים שהעלו משהו בנושא הזה? ואם כן, מה אעשה עם האנשים שבאים אליי לחנות אם הם יפתחו איתי את נושא הבודהה? טוב, אולי לומר שזה לא מעניין אותי, אבל זה די סובב אותי כרגע. אני כמובן לא מעוניינת לשמוע ולא מתעמקת, וברגע שאני מבחינה במשהו כזה ברשת אני מדלגת או אנסה לסגור את הנושא אם אי פעם אתקל בזה בשיחת פנים מול פנים עם בן אדם. הבעיה היא שאולי משהו באמונה הבודהיסטית נטמע בהם מספיק חזק והם יוכלו לעלות לדבר על משהו וידברו מתוך השקפה שמכילה גם דברים מהבודהיזם מבלי לשים לב. זה יכול לקרות כי אולי זה נכנס עמוק לאמונות שלהם ולערכים שלהם. הבעיה שלי היא שאוכל אולי לטעות ולהזדהות עם מחשבות שנוצרו כתוצאה מלמידה על הבודהיזם ולסגל לחיי דברים מתוך מחשבה תמימה שאלו דברים טובים?

יש לי הרבה בלבול סביב הנושא הזה, אשמח לתדרוך שלך.... שבוע טוב.

תשובה

שלום וברכה

שאלה חשובה זו מחייבת בקיאות בבודהיזם, שאין לי.

ממילא, התשובה שאני כותב היא חלקית בלבד.

אכן, יש הטוענים כי בודזהיזם אינו דת, אולם לא ניתן להכחיש שכל המאפיינים של עבודה זרה נמצאים בה. אנשים כן סוגדים לפסל, מביאים מנחות, נשבעים בשמו וכדו'. על כן, אני מתקשה להבין כיצד ניתן לטעון שבודהיזם אינו עבודה זרה.

הדבר שניתן להפריד הוא שאלת הטכניקות הרוחניות של מדיטציות ודומיהן, כאשר הן לא מחוברות למנטרות המדברות על העבודה הזרה וכדו'.

ולכן, את יכולה לקיים איתם שיחה לא פילוסופית, כי אם פסיכולוגית, ולא אידיאולוגיות, כי אם טכניקות, וזה מאפשר להתקדם מבחינה רוחנית, בלי לפגוש עבודה זרה.

כל טוב

כתבות נוספות