שאל את הרב

אמונה ותפילה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 17/10/23 10:49 ב בחשון התשפד

שאלה

שלום הרב!

כבר תקופה ארוכה שמפריעה לי שאלה קשה מאד, וכל תשובה שעונים לי מרגישה לי לא עניינית.

אני אגיד את ההבנות בכללן:

היה לי קשה העניין של ״בעיית הרע״ בעולם. איך יכול להיות כל כך הרבה רע בעולם אם אלוקים כולו טוב? התשובה של ״אתה לא יודע חשבונות שמיים״ נשמעת לי מתחמקת, כי למשל באירועי המלחמה האחרונה או השואה, היו זוועות שאי אפשר להעלות על הדעת או לקבל כטובות בצורה כלשהי. 

התשובה לשאלה הזו הייתה בעצם דברי הרמב״ם במורה הנבוכים לפיהם לאדם יש בחירה חופשית לבחור בטוב ורע, ולכן רע שיש בעולם זה או מחמת החופש שיש לאדם או מחמת חוקי הטבע שפשוט קיימים, ויכול להיות באופן של טבע דבר שלא טוב.

אבל השאלה שלי היא כזו:

אם אכן ככה, הרי וודאי שאחד ההסברים של התפילה זה בקשה. מלבד העניין שתפילה עיקרה התחברות לקב״ה, היא כמובן גם בקשה. רואים הרבה פעמים בחז״ל שהתפללו וקיבלו מבוקשיהם. העניין הזה קשה לי קודם כי המון פעמים אני עושה השתדלות מקסימלית מצידי ומתפלל ובכל זאת לא נענה. אבל מעבר לזאת, אם הקב״ה לא מתערב בעולם, איך אני יכול לבקש ממנו שיקיים לי בקשה מסויימת? הרי אני בעצם מבקש ממנו להתערב בעולם! ואם הוא מתערב בעולם על ידי תפילה, איך יש דברים כמו השואה למשל שקרו? הרי וודאי שאנשים אז התפללו בכל רוחם וכוחם ועדיין 5 שנים של זוועות...

אני מאד מבולבל הרב, אשמח שהרב יוכל לענות לי.

תודה רבה!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

חז"ל אמרו לנו "היום לעשותם ולא היום לקבל שכרם". ההדרכה היא שאין בעולם דברים ישירים, מעשה ותוצאה, אין התוצאה נראית לעין בצורה מיידית. כשהקב"ה ברא עולם הוא הסתכל על כל המערכת של הזמן. עבר, הווה ועתיד. על כן השאלה על דמעות הנעקדים על קדוש השם בשואה איננה אמיתית. אבל מי שמסתכל בעינים גדולות מבין שהתפילות והמעשים הקשים שעם ישראל קיבל מהגויים, הם הם שהביאו את תקומת המדינה וכנגד חילול השם שהיה בשואה כך גם קדוש השם שנוצר בהקמת מדינת ישראל שהוא התשובה לדבר הזה, א"כ התפילות לא נפלו ולא נזרקו חלילה אלא הקב"ה מנהיג את העולם, אבל צריך עין רחבה. תמיד לאחר קשיים יש עליה גדולה, אנשי כנסת הגדולה נוצרו לאחר חרבן הבית. לאחר גירוש ספרד נוצרה היצירה של השו"ע וכל חכמת הקבלה התגלתה בצפת. ברור שתקופת האנקווזיציה וגלות ספרד הייתה נוראית אבל לאחר מכן הוקמו דברים לתפארה. לכן זה שאתה מתפלל ולא נענה איננה קנה מידה שאין אדם עומד על דעת רבותיו רק לאחר ארבעים שנה (לפעמים יותר ולפעמים פחות) תפילות לקב"ה זה לא 'בנקומט' שנכנסת תפילה ולאחריה ישועה. יתכן שהישועה תגיע בשעה מאוחרת יותר. ברור שאנו נמצאים בדור התיק טק, וכל דבר מחפשים תשובות מיידיות (וואטסאפ, ינסטגרם, פייסבוק וכו') שהם עולם העכשיו ולכן אנו מצפים שגם הקב"ה יתן תשובה מיידית. אבל בעולמו של הקב"ה "מחר לקבל שכרם".

גם הרע הוא טוב בהסתכלות כללית הסטורית, ולכן מובנים דברי המדרש על הפסוק "והנה טוב מאד" והנה "טוב מות" גם המות הוא טוב בהסתכלות רחבה כיוון שהמת מתחיל חיים עליונים, ובאים נשמות גבוהות לעולם, וזו הרפואה האמיתית. מכאן שאין רוע עצמי בעולם, אלא הוא רוע שמביא בסופו של דבר לטוב. וע"ע ברמח"ל קל"ח פתחי חכמה שדן בשאלה זו ג"כ.

עם ישראל כעת בשלב של הסתר פנים גדול, הרוגים במלחמת שמחת תורה, חילול השם הגדול שהיה במלחמה זו. אנו מרבים בתפילה אבל אנו יודעים שצריכה להיות ישועה מיוחדת שהיא תהא גדולה ומרובה, על כן נרבה בתפילה ואי"ה נראה גם נפלאות גדולות כשיעלה בידי הבורא יתברך.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות