שאל את הרב

כיבוד הורים בזמן מלחמה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 17/10/23 01:50 ב בחשון התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב.

תודה רבה.

יש לי שאלה ממש דחופה שאני לא יודע מה לעשות.

אנחנו בזמן מלחמה וההורים שלי מאוד פוחדים. יש לנו משפחה בארצות הברית והם רוצים לטוס לשם. אני התחזקתי לפני כמה חודשים ואני לא רוצה לעזוב את הארץ.

אחרי מה שקרה פה אני מעדיף למות בארץ מאשר למות בחול. במיוחד כשיהיה מלחמת גוג ומגוג כי אני רוצה להיות בארץ בזמן שזה יקרה. ההורים לא. במיוחד אבא שלי שאומר לי לא לקחת כל דבר בדעת אלה בפרופורציות. מה לעשות?

אני כל הזמן אומר לו שאני לא רוצה לעזוב את הארץ והוא כועס עליי.

האם עליי להיות בשקט ולטוס איתם בלי לומר מילה? או שעליי לעמוד על שלי בשביל להישאר בארץ בה אלוקים הבטיח שיהיה בסדר כל עוד נאמין? נמאס כבר לאבא שלי על התנגדותי אבל אני לא רוצה לעזוב כי אנחנו ממשפחה מסורתית והם פחות מעיניים בתורה ובהלכות. ועם כן אז אמא שלי קצת אבל אבא שלי טוען על ניסים שלא הכל מדויק ושזה סתם. מה לעשות?? אני מפחד.

בבקשה בזמנך הפנוי אם אפשרי לקבל תשובה במהרה...

אני לא יודע אם מקובל לומר לרב לחזור בתשובה מהר... אבל אני רוצה לדעת לפני שיהיה מאוחר.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אין כאן שאלת גוג ומגוג, אנו לא יודעים מתי תהיה מלחמה זו וכיצד תראה. יש איסור לצאת מהארץ רק ללמוד תורה ולשאת אשה ופרנסה. אבל לצאת כדי לברוח מהארץ אין כל היתר. אמנם אם אתה קונה כרטיס הלוך ושוב, דהיינו שתוך חודש אתה חוזר היו כאלה שהתירו לצאת באופן זה. אבל זה דוחק. על ברור שסתם אסור לנסוע לחו"ל, אבל אם יש כרטיס חזור וזה לזמן מוגבל ובמקום שיגרום צער להורים יש מקום להקל בדוחק גדול. כמו כן לא ראוי להסתובב בטיולים, שאם התירו יציאה לא התירו טיולים.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות