שאל את הרב

איך להתחזק ?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/10/23 03:56 כח בתשרי התשפד

שאלה

היי לרב רציתי לשאול איך אפשר להתחזק למרות המצב הקשה שקורה במדינה שלנו? אני מוצאת את עצמי לא מרוכזת בתפילה נגיד כמו שהייתי וזה מבאס אותי ממש .. אני בן אדם מאוד מאמין ויודעת שהכל חלק מתהליך הגאולה שכל כך קרוב אלינו אני לא רוצה דוקא עכשיו ללכת אחורה..

תשובה

בס"ד

שלום רב,

זכרי שאנחנו היום במצב מלחמה - זה מצב לא נורמלי, מאוד לא נורמלי.

התבשרנו על 1200 הרוגים בפעם אחת, לא ידענו טבח כזה מאז השואה.

האיום לא הוסר, יש מלחמה בדרום ואיום מלחמה בצפון.

התנהגות לא נורמלית במצב לא נורמלי - זה מאוד נורמלי. במילים אחרות בתוך מציאות כזאת אי אפשר להתפלל כרגיל. הטעות שלך היא שאת רואה בכך הליכה אחורה. הכיוון של ההליכה תלוי בך. אם תראי בכך הליכה קדימה או אחורה.

דברייך הקצרים על אמונה: "אני בן אדם מאוד מאמין ויודעת שהכל חלק מתהליך הגאולה שכל כך קרוב אלינו" מכוונים לראות באמונה כוח שפותר את כל מצוקות המציאות הנוכחית. טעות לחשוב שבכח האמונה אנחנו אמורים להתעלם מכל מה שקורה סביבנו כאילו לא קורה כלום.

יעקב אבינו וודאי היה מאמין גדול, יותר מכך, הוא שמע דברים מפורשים מד': "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך והשבתיך אל האדמה הזאת כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך".

בכל זאת כאשר עשיו בא לקראתו, הכתוב אומר: "ויירא יעקב מאד ויצר לו"... יעקב לא התבייש לדאוג ולכאוב, הוא לא ראה בכך שום סתירה לאמונתו הגדולה.

כאשר באה סכנה על המאמין הוא לא אמור להיות אדיש לסכנה. אדרבא, הקב"ה מביא עלינו קשיים כדי שנתמודד אתם, שנתפלל, נרבה במצוות ומעשים טובים וכד'.

אדם מאמין איננו אדיש כלפי המציאות, הוא רגיש כלפי המציאות ומתמודד אתה בדרכי האמונה שלו. יעקב, בהמשך הפסוק הנ"ל, מתוך יראתו, פועל בתושיה וגם בתפילה: "ויירא יעקב מאד ויצר לו ויחץ את העם אשר אתו ואת הצאן ואת הבקר והגמלים לשני מחנות. ויאמר אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה" - עד כאן תושיה, ומכאן אמונה גדולה: "ויאמר יעקב אלהי אבי אברהם ואלהי אבי יצחק יהוה האמר אלי שוב לארצך ולמולדתך ואיטיבה עמך. קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך כי במקלי עברתי את הירדן הזה ועתה הייתי לשני מחנות. הצילני נא מיד אחי מיד עשו כי ירא אנכי אתו פן יבוא והכני אם על בנים. ואתה אמרת היטב איטיב עמך ושמתי את זרעך כחול הים אשר לא יספר מרב".

בימים אלו טבעי למצוא את הלב נסער ודואג, אל תצפי מעצמך שגרה. אדרבא תבטאי בתפילתך את הכאב והדאגה. תתחברי לכל הרגשות הקשים שלך ומשם תתפללי אל ד'. כך תרגישי שהתפילות שלך לוקחות אותך קדימה ולמעלה.

כתבות נוספות