שאל את הרב

שאלות בחומש שמות

חדשות כיפה הרב ניר הרמן 25/09/12 14:27 ט בתשרי התשעג

שאלה

ב"ה

שלום, יש לי כמה שאלות מהותיות על כמה קטעים בספר שמות. אני מקווה שזה בסדר, תודה רבה מראש.

1. ספר שמות פרק ל"ב- אחר חטא העגל משה מתפלל לה' שיסלח לעם ישראל, מזכיר זכות אבות ואומר שאם ה' לא יסלח יהיה פה חילול ה' ח"ו.

ה' אומר למשה שהוא ימחה א כל העם ח"ו ויעשה ממשה עם חדש ומשה לא מסכים לזה. אבל אחר כך משה בעצמו אומר לבני לוי שיהרגו איש את אחיו ואת קרוביו. מצד אחד משה מתפלל על העם ומצד שני הוא בעצמו מצווה להרוג את העם?

הרי היה צריך להרוג אם כבר רק את ה"ערב רב"...

2. פסוק כ"ז: "וַיֹּאמֶר לָהֶם כֹּה-אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימוּ אִישׁ-חַרְבּוֹ עַל-יְרֵכוֹ עִבְרוּ וָשׁוּבוּ מִשַּׁעַר לָשַׁעַר בַּמַּחֲנֶה וְהִרְגוּ אִישׁ-אֶת-אָחִיו וְאִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-קְרֹבוֹ. "רש"י לפז' כ"ז: ד"ה- "ה' אמר" וגו' - והיכן אמר (שמות כב) זובח לאלקים יחרם כך שנויה במכילתא. כשקראתי את הפירוש לא הבנתי-הרי איך משה יכול להחליט ככה על הרג בעם בלי שבכלל כתוב במפורש שיש להרוג? כתוב "יחרם", אולי "יחרם" זה לא רק מלשון הרג? אולי אפר לפרש זאת גם כפירוש אחר?. אני מבינה שה' אמר לו את כל התורה וכו', אך- היה לי קשה להבין...הרי יש עוד פירושים למילה "יחרם".

3. איך יתכן שכשדוד רצה לבנות את בית המקדש הוא לא יכל לבנותו כי ידיו היו מלאות שפיכות דמים (מצדקת- של הארץ). אבל פה בני לוי מלאים את ידיהם בדם של אחיהם והם ככה נעשים ראויים לעבוד בקודש? ("מלאו ידיכם"- ובפירוש- על ידי זה תהפכו לראויים לעבודת הקודש.)

- יש לי עוד כמה שאלות אבל אשלח אותן רק אם אראה שזה בסדר בכלל לשלוח שאלות מסוג כזה לכבוד הרב.

תודה רבה

תשובה

בס"ד

ישר כח על השאלות היפות והנבונות

א. שימי לבך שהוא מצווה להרוג רק את החוטאים ובאמת נהרגים רק שלושת אלפים חוטאים ולא כל העם. ע'י בזמנך הפנוי בספר הכוזרי, שם באמצע המאמר הראשון ר'יהודה הלוי מסביר זאת בעמקות ובהרחבה.
ב. באמת צריך עיון, כשאהיה מול ספר אשתדל לבדוק בלנ"ד
ג. במעשה הזה התברר ששבט לוי פועל לשם שמים, דבר שהיה מחויב אחרי המעשה בשכם (יש על הנושא הזה שיעור של הרב וינר באתר של ישיבת ההסדר במעלות).

ישר כח
וכל טוב

כתבות נוספות