שאל את הרב

צפייה בסרטים/סדרות דרך האינטרנט

חדשות כיפה צוות ישיבת צפת 23/08/11 11:11 כג באב התשעא

שאלה

בס''ד

שלום!

קוראים לי שירה, אני יודעת שיש בעיה לראות סרטים דרך האינטרנט בלי לשלם עליהם, אבל האם יש בעיה לראות סרטים דרך האינטרנט שהוקרנו קודם בטלויזיה?

האם מותר לראות סדרות באינטרנט שהוקרנו בטלויזיה- ואם הסדרות לא הוקרנו בטלויזיה זה מותר (כי לא נראה לי שיש דרך לשלם על סדרות)?

להוריד סרטים/סדרות באימיול מותר?

בתודה שירה!

תשובה

בעזה"י

שלום,

ההנחה היא שגזל הינו כאשר בעלי הזכויות ביצירה עלולים להפסיד כסף מכך שאנשים צופים ביצירות ללא תשלום ועל כן לא יסכימו שיצירותיהם יוקרנו בחינם.

לאור זאת, סרטים או סדרות שהם ישנים יותר ולא ניתן לרכוש אותם, או שאדם לא חושב כלל לרכוש אותם. (גם אם יש מארז של הסידרה איפה שהוא אם אדם מתכווין לראות פרקים בודדים- כנראה שאין בכוונה לקנותם).
במקרים כאלו נראה שיש מקום להקל ולהתיר.

לגבי הורדת סרטים- הכלל זהה אולם אני חש שיש יותר מקום להחמיר משום שמשמעות הדבר שהיצירה נשארת מוקלטת על המחשב שלי ובד"כ המשמעות היא שארצה לצפות בה כמה פעמים ואם כך אולי נכון יותר לקנות אותה. מכאן גם הפוטנציאל גדול יותר שזה יעבור לאנשים אחרים שיקחו בחינם במקום לקנות בתשלום.

אומר במאמר המוסגר שכל עניין ההורדות והצפיות הישירות הוא עדיין יחסית טרי ומסובך וקשור לנורמות חדשות שהולכות ונוצרות בעידן האינטרקטיבי. על כן הוא עדיין לא הוברר ונבדק דיו, הן מבחינת החוק הבין לאומי והחוק בישראל והן מבחינת ההלכה.
אני מקווה שפוסקי הלכה גדולים וטובים ממני ידונו ויכתובו בנושא בשנים הקרובות לאור יצירת מציאות ונורמות חדשות.

בברכה
אור

כתבות נוספות