שאל את הרב

סוכות..וכמה דברים קטנים..

חדשות כיפה הרב יצחק פייגלין 27/09/10 15:02 יט בתשרי התשעא

שאלה

שלום לכבוד הרב...אני מתחזק קצת יותר משנה ויש לי כמה שאלות חשובות עבורי שאני אשמח מאוד אם תוכל לענות לי...

*השכר שישנים בסוכה זה כמו שיושבים בסוכה?

*מה עדיף לישון בסוכה או ללמוד תורה מחוץ לסוכה במצב שאפשר רק אחד מהם?

*לראות שיעור תורה באינטרנט זה כמו ללמוד תורה?

*אני לצערי כרגע עובד במסעדה לא כשרה (והיא לא שלי) זה ניקרא שאני מחטיא את הרבים?

*מה עדיף רק שחרית במניין או מנחה וערבית במניין אם יש אפשרות לבחור כרגע רק באחד מהאפשרויות?

*מותר לאכול בכלים שהם זכוכית אבל הם לא טבולים?

*בדיוק בליל כיפור זאת אומרת אחרי שחזרתי מהלילה הראשון של כיפור מבית הכנסת שקמתי בבוקר גילתי שהיה לי קרי לילה מה זה אומר?

תשובה

שלום
* נראה ששינה בסוכה חשובה יותר מאכילה. שכן אכילת ארעי חוץ לסוכה הותרה, שינת ארעי לא.
* שינה מחוץ לסוכה, זה ביטול מצוות עשה. ביטול תורה אף הוא ביטול מצוות עשה. כעקרון ביטול תורה הוא החמור שכן נאמר" "תלמוד תורה כנגד כולם", אך היות ומטרת הלימוד היא להביא לקיום, אזי בהתנגשות בין קיום מצוה, לבין לימוד תורה, יש להעדיף את המצוה, במיוחד אם זו מצוה שזמנה הוא פעם בשנה (הכלל הנ"ל לא תופס במצוות שניתן לעשותן ע"י אחרים, אז לימוד תורה עדיף).
* לראות שיעור תורה באינטרנט זה לימוד תורה לכל דבר. בלימוד תורה יש דרגות, ככל שהלימוד יותר רציני, מעמיק ואיכותי כך הלימוד מקבל חשיבות ועדיפות על פני דרכים אחרות. אם בצפיה באינטרנט אתה מגיע לרמת הלימוד המיטבית שאתה מסוגל אז ןדאי שלימוד זה הוא טוב לך.
* בעקרון לא טוב לעבוד במקום שמספק מזון לא כשר. אך האם אתה נקרא מחטיא את הרבים או בלשון הלכתית "מסייע" ועובר על "לפני עיור לא תתן מכשו" (איסור תורה), כאן יש צורך לבדוק איזה תפקיד אתה ממלא במסעדה. אם אתה עוסק בשטיפת כלים, ואין לך שום קשר להגשת אוכל לא כשר, אזי עבירה אין כאן (למעט הטעם הפגום בעבודה במסעדה זו). אם אתה מגיש ישירות לסועדים אוכל לא כשר, יש כאן חשש איסור תורה (כתבתי חשש, כי ניתן לטעון שיכלו להשיג אוכל זה גם ללא עזרתך). במקרה זה אני סבור שעליך לעזוב את התפקיד.
* אע"פ שנראה שמנחה וערבית עדיף, שזה שתי תפילות מול אחת, אני סבור ששחרית עדיף; א. יש כאן מצוות תפילין וטלית, ב. יש כאן התחלה של היום בישוב הדעת ובציבור, ג. יש דברים רבים שצריכים מניין - קדושה, קדיש קריאת התור ועוד.
* אסור לאכול בכלים החייבים טבילה (כגון כלי זכוכית) שלא הוטבלו. יש פוסקים המתירים שימוש בכלים שלא הוטבלו במלונות ומסעדות.
* לגבי קרי ביו"כ, שאלו כאן רבים, עיין בתשובות הרבנים. המלצתי, לך למקוה, אמור פרק תהילים המשך בחייך ושכך מזה.

שנה טובה

כתבות נוספות