שאל את הרב

מחלוקת בבית הכנסת לגבי נוסח התפילה

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 12/01/04 16:25 יח בטבת התשסד

שאלה

בס"ד

יום ב' ,יח' בטבת

אבקש לא לפרסם, דחוף

לכבוד כבוד הרב

הנידון: מחלוקת בבית הכנסת לגבי נוסח התפילה.

א.נ.

בבית הכנסת הראשי במינכן שבגרמניה התפללנו כל השנים בנוסח ספרד.

בית כנסת זה היה נקרא "פולישער שול" ונבנה מיוחד עבור יוצאי פולין המתפללים נוסח ספרד, וכן מופיע בספרי השלטונות כביכ"נ המיועד ליוצאי פולין. וכן הי' מנהגי הביכנ"ס עוד מלפני המלחמה ככל מנהגי פולין כולל תפילה בנוסח ספרד. ואף רבני מינכן כולם כאשר התפללו בביכנ"ס זה לפני העמוד התפללו בנוסח ספרד. [כשהתפללו שלא בעמוד לא ידוע אם התפללו כמו כולם או ששינו ביחידות להתפלל בנוסח אחר]

לאחרונה החליט הרב שיחי' שמשמש בתפקידו כ-6 שנים לשנות את נוסח התפילה ולעבור לנוסח אשכנז, כולל שנוי מנגינות, כגון: שירת פרקי קבלת שבת, פסוק חזן פסוק ציבור, והכנסת מנהגים חדשים שלא היו קיימים לפני כן, כמו: לבישת טלית לשליח ציבור במנחה ובמעריב ביום חול, ולבישת טלית במנחה של שבת לעולה לתורה.

טענת הרב שיחי' שמצא מחזור עתיק מלפני המלחמה חתום בחותמת ביכנ"ס בנוסח אשכנז, ומזה מוכח שהי' בביכנ"ס כאלו שהתפללו בנוסח אשכנז. ומכוח טענה זו שינה הנוסח בביכנ"ס.

ברצוננו כועד הקהילה לברר מבחינה הלכתית האם מותר לשנות הנוסח לנוסח אשכנז בניגוד למנהג הביכנ"ס ובניגוד לרצון המתפללים הותיקים ולשנות את סדרי התפילה הנהוגים מזה שנים.

עוד רצוננו לברר אם ש"צ הניגש לעמוד ורגיל להתפלל בנוסח שונה יכול לכפות עמדתו על הקהל ולהתפלל בנוסח שונה מזה שהקהל מתפלל בו.

גם רצוננו לשאול אם יש אפשרות לעשות שילוב בין הנוסחאות, למשל: להתפלל חלקים מהתפילה בנוסח ספרד וחלקים בנוסח אשכנז, או שחובה להתפלל בנוסח אחיד מתחילה ועד סוף בלא לערבב ביניהם.

להלן מנהגים שונים שהונהגו לאחרונה וברצוננו לברר האם יש למתפלל מחויבות למנהגים הללו:

• לבישת טלית לשליח ציבור במנחה ובמעריב ביום חול

• לבישת טלית במנחה של שבת לעולה לתורה

בכבוד רב ובתודה מראש,

בשם ועד בית הכנסת

אופיר גרונר

תשובה

שלום רב.
נהוג שבעניניים אלו רב הקהילה מתייעץ עם רב גדול.
בברכה,
צבי קוסטינר.

כתבות נוספות