שאל את הרב

להתחבר לארץ ישראל

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/06/09 16:22 כה בסיון התשסט

שאלה

לכבוד הרב שלום!

אני משתדלת לחיות מתוך שאיפה להתחבר לעמ"י, תורת ישראל וא"י תוך כדי השגת קרבת אלוקים.

לאחרונה, חשבתי על העניין ועלתה במוחי קושיה:

אני מרגישה שאני יותר מחוברת לה' יתברך ולתורתו ועמו מאשר לארצו.. הדבר לא נובע מכך שאינני מחוברת לארץ אלא מכך שאני י-ו-ת-ר מחוברת לדברים האחרים. אני חושבת שזה נובע מהעובדה שקדושת א"י נובעת מקדושת ה' ועמו, לכן אני מצליחה להתחבר לזה יותר.

אשמח לקבל תשובה על דעתך בעניין וכן שמות של ספרים שלדעתך יסייעו לי להתחבר לא"י חיבור נצחי וקדוש.

תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
באופן בסיסי את צודקת בהסתכלות שלך. ספר הזהר קובע (הדבר מצוטט הרבה בחסידות): "קב"ה, ישראל ואורייתא חד הוא" כלומר גם התורה וישראל הם הופעות של ד' בעולם. מבחינה זו, מעמדה של ארץ ישראל אינו בדרגה של העם והתורה.
עם ישראל לא היה מתקיים אלפיים שנה בלי התורה, גם התורה לא היתה נשמרת בעולם אלפיים שנה ללא עם ישראל, אבל עברו עלינו אלפיים שנה ללא ארץ ישראל.
ריה"ל, בספר הכוזרי, מתאר את עם ישראל בגולה כמו פצוע אנוש, מרוסק איברים, אבל עדיין חי.
אפשר להמשיך את הדימוי הזה ולומר שללא ארץ ישראל, עם ישראל יכול להתקיים אבל לא יכול לפעול ולהשפיע בעולם.
כמו פסנתרן חולה שנמצא בבית חולים, הוא מצליח לשרוד אבל כל עוד לא יחלים ולא יחזור לנגן – קולו לא ישמע בעולם. כך עם ישראל בגולה – מצליח לשרוד אבל לא יכול לבטא את קולו בעולם, להשפיע לתיקון עולם והשלמתו כפי שהוא נדרש לעשות על פי תפקידו.
החזרה לארץ ישראל היא חזרה לחיים שלמים ומלאים של עם ישראל. כיום אנחנו רק בתחילת התהליך אבל עלינו לדעת שרק כשעם ישראל בארץ ישראל, אפשר לבנות את המקדש להביא השראת שכינה לעולם, זו ברכה עצומה גם לעם ישראל אבל גם לכל העולם כולו.
רק כשעם ישראל בארצו הוא יכול לחיות חיים שלמים של עם וארץ, כלכלה ומסחר, תעשיה וחקלאות, הכל על פי תורה. להיות דוגמה ומופת לכל בני תבל: לחיים של יושר וצדק, אמת ומוסר, רוח ונשמה, תורה ומצוות, יראה, אמונה ואהבה.
את כל הנושאים הללו צריך ללמוד ולדעת, להאמין, לשאוף ולחלום – כך תתברר ותתחזק בנו אהבת ארץ ישראל.
באשר לספרים שיסייעו לך להתחבר לארץ ישראל, אני מציע שניים: התנ"ך והמשנה.
התנ"ך הוא ספר ארץ ישראלי מובהק. היום זכינו למצב שאלפים שנה לא חלמנו עליו. קוראים בתנ"ך על חברון ונזכרים שהינו שם השנה. אם בפרק נזכר הגלבוע, מיד התמונה עולה בדמיון. שאול המלך ודוד המלך – יוסף ואחיו, אליהו ואלישע – כל הדמויות הללו מהלכות כאן על ההרים, ובואדיות סביבנו.
המשנה מחברת אותנו עם עולמם של חז"ל: מקואות אפשר למצוא היום בכל אתר חפירות, שרידי טרסות וחקלאות הבעל והשלחין, ההרים עליהם הודלקו משואות ראש חודש צצים לנגד עיננו...
אבל האמת היא שחיבור אמיתי לא משיגים בקריאה ובתודעה. בספר תוכלי ללמוד עד כמה ארץ ישראל חשובה וראויה אבל את החיבור האמיתי משיגים דרך הרגליים והידים, בהליכה ובטיפוס, בזחילה בתוך מנהרה, בטבילה במעין, בתצפית מראש ההר.
קום והתהלך בארץ.

כתבות נוספות