שאל את הרב

להתגבר על קנאה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/06/09 11:42 כג בסיון התשסט

שאלה

איך אפשר להתגבר על קנאה?חברות שלי מתחתנות,אחת כבר בהריון ועם הזמן אני מרגישה שאני כבר פחות שמחה כל פעם שמודיעים לי שמישהי מתארסת.(אני יכולה אפילו לבכות מזה...)אני יודעת שזה חולשה באמונה, שזאת קנאה עצומה ומזעזעת,שזה לא שייך ולא מתאים לי בכלל,החברות שלי לא חולמות שזה מה שהולך אצלי בלב.איך מתגברים על זה?

תשובה

בס"ד
שלום רב,
רבי נחמן מלמד אותנו שהיצר הרע מבקש להעמיס עלינו אשמה והרגשה רעה, כך הוא מרחיק אותנו מהקב"ה ומצליח להשתלט עלינו יותר. לכן הדרך הנכונה לתיקון מידות לא עוברת ביסורי נפש ובהתמקדות ברע אלא בחיפוש הטוב ובהתמקדות בו. סלקי מעצמך לחלוטין את האמירות "...חולשה באמונה, קנאה עצומה, מזעזעת". נכון שכל קנאה היא לא טובה, אבל זו בסך הכל תגובה טבעית. הקנאה שלך אינה רעה, היא יותר מתמקדת במה שחסר לך.
הכרזת מלחמה על המידות הרעות מעניקה למידות הללו את מרכז תשומת הלב וכך מעצימה אותן. עדיף להתעלם מהמידות הרעות וללכת בדרכים שעוקפות אותן. הנה דוגמה מעשית כיצד לעקוף את הקנאה: כאשר את שומעת שחברה התארסה והקנאה גורמת לך צביטה בלב, את מרגישה שבא לך לבכות או אפילו בוכה בדמעות, אל תתרגשי מכך, תגידי לעצמך "אינני מקנאה בטוב שיש לחברה שלי, אני בוכה וכואבת שאני עדיין חסרה את הטובה הזאת" מתוך כוונה זאת שאת בעצם בוכה על הקשיים שלך (וזה אמיתי ונכון) תרשי לעצמך לפרוק את הכאב (תפילה תמיד מועילה במצבים כאלה).
אם את מרגישה שהשתתפות בשמחות של חברות (אירוסין, חתונה) מקשה עליך את החיים, את לא חייבת להלחם בעצמך, את יכולה להשתמט מארועים ובלבד שלא תעליבי אף אחת (וגם לא תייסרי את עצמך על כך).

כתבות נוספות