שאל את הרב

יום טוב שני לתושבי חו''ל שנמצאים בארץ

חדשות כיפה רבני בית הלל 08/09/14 17:07 יג באלול התשעד

שאלה

שלום !

אחי נולד בארץ, ומאז גיל 23 הוא מתגורר בארה"ב, מזה כארבעים שנה. בשנים האחרונות הוא החל בתהליך, שמטרתו הסופית לעלות לארץ. בן ובת שלו כבר עלו לארץ. בן נוסף מתעתד לעלות לארץ בעוד כשנה, ובן אחרון, מקווים שגם יעלה לארץ.

בשנים האחרונות אחי נמצא בארץ כחודשיים-שלוש בשנה. הוא אמור להגיע לארץ לפני חג הסוכות לתקופה של כארבעה חודשים.

השאלה היא - האם הוא צריך לחגוג כאן בארץ שני ימים של חג הסוכות ושל שמחת תורה או שבנסיבות המתוארות לעיל, מספיק שיחוג יום אחד ?

תודה ויום נעים

איתן

תשובה

שלום!
אני תפילה שאחיך ייקבע את מקומו הקבוע בא"י יחד עם בני משפחתו שכבר כאן. בשורות הבאות אכתוב מה שאני חושב שהיו מורים רבותיי, שהם פסקו בהחלט שדין יום טוב שני הוא חובה על האדם ולא תלוי במקום שבו הוא נמצא ביו"ט שני.
בתקופת הביניים הזאת, אם יש לו דירה קבועה והוא מתכנן לבוא לא"י בקביעות בשלשת הרגלים אז כתב הגרש"ז אויערבך שנוהג כבני א"י יום אחד. (מנחת שלמה א, יט) וכן הורה סבי הגר"א פויכטוונגר זצ"ל.
אם מעתה, הוא יימצא בא"י יותר ממחצית הזמן - אז הוא נחשב לבן א"י.
אם יש לו כבר דירה קבועה בא"י, והוא נמצא בחו"ל חלק גדול מהשנה רק מתוך אילוץ והוא מתכנן לעלות לארץ כשייגמר האילוץ אז הוא נחשב בן א"י. אבל אם יש לו דירה קבועה בא"י ובחו"ל והוא מתגורר בשני המקומות אז כיוון שבינתיים רוב השנה הוא בחו"ל אז דינו כבן חו"ל.

אך אמנם ראיתי שיש פוסקים בדין האחרון ובכל מקרה של אדם שמבקר בא"י ודעתו לעלות לארץ ובמיוחד כשיש לו ילדים בארץ ינהג בזמן שנמצא בארץ כבן א"י, וכשנמצא בחו"ל כבן חו"ל. והסיבה לכך כי יש לדעתם ספק האם יום טוב שני הוא חובה התלויה על האדם או תלויה במקום ובהצטרף סיבה נוספת אז הם פוסקים שבן חו"ל הנמצא בארץ דינו כבן א"י.

התשובה נתנה ע"י הרב אשר פויכטונגר

כתבות נוספות