שאל את הרב

דילוג בתפילה למאחרים, הפסקה באמצע שמונה עשרה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/07/01 22:32 ד באב התשסא

שאלה

שלום,

כמה עניינים...

א. כשמגיעים מאוחר לבית הכנסת -האם צריך להשלים את התפילה מהתחלה או להתחיל ישר מאיפה שהש"ץ נמצא ?

ב. כשמתפללים שמונה עשרה והחזן מתחיל את חזרת הש"ץ (ועוד לא גמרתי להתפלל!) והוא מגיע לקדושה/ "מודים"- מה עלי לעשות? להמשיך בתפילה או לעצור ולהגיד?

תשובה

שלום רב,
א. איש צריך להתאמץ להתפלל בציבור ולכן צריך להשתדל להגיע לתפילת העמידה יחד עם החזן - שבזה עיקר התפילה בציבור ולכן אם אחר ידלג על חלקים מן התפילה. אולם לא ידלג על ברכות השחר וברכות התורה וכן יאמר את ברוך שאמר, אשרי, הללו את ה' מן השמיים, הללו קל בקדשו, ישתבח ויצטרף עם הציבור. אם גם את זה לא יספיק -אחרי שיאמר ברכות השחר וברכות התורה יאמר ברוך שאמר, אשרי וישתבח ויצטרף עם הציבור ובסוף התפילה ישלים את אשר החסיר.
עם כל זה, חשוב מאוד להגיע בזמן ולהתפלל על הסדר. [עיין שו"ע סימן נ"ב ומשנה ברורה].
אשה אין עליה חיוב להתפלל בצבור, ולכן אם היא מאחרת יש להתלבט האם עדיף שתתפלל את כל התפילה בלי דילוגים (שיש בזה עניין רב, בעיקר על פי הקבלה), ולא תנסה להשיג את הציבור כי תפילה עם הציבור אינה מעלה לגביה, או שלמרות שאשה לא מחויבת להתפלל בציבור - אך אם היא מתפללת - יש בזה מעלה, ולכן עדיף שתדלג כמו איש כדי להשיג את הציבור. רוב הרבנים ששאלתי אמרו לי שהסברא השניה מכריעה ותדלג כדי שתפילתה תהיה עם הציבור. (שמעתי שהרב יעקב אריאל כתב על כך בעלון "בת קול" של מדרשת אביב לפני כמה שבועות, אך לא עלה בידי להשיגו).
ב. כאשר נמצאים בתפילת שמונה עשרה והחזן מגיע לקדושה - שותקים ומכוונים בכוונת המילים וזה נחשב לנו כאילו שענינו. מי שהגיע באיחור רב והתחיל תפילת שמונה עשרה עם הש"ץ - כשמגיע לקדושה יאמר אותה עם הש"ץ מילה במילה, ולא עם הציבור (סימן ק"ט ס"ב).
כאשר שומעים מודים מהחזן לא עוצרים אלא ממשיכים בתפילה. אך אם נמצאים באמצע ברכה יש להשתחוות עם הציבור. אם נמצאים בתחילה או בסוף ברכה לא משתחווים, כי רק בברכת אבות והודאה משתחוים בתחילה ובסוף [שו"ע סימן ק"ט].
בברכה
הרצל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות