שאל את הרב

ברכות

חדשות כיפה הרב מאיר צוקרמן 22/01/14 17:15 כא בשבט התשעד

שאלה

כבוד הרב שלום,

ברשותך מספר שאלות שדי מטרידות אותי:

1. הבנתי שבארוחה עם לחם, ברכת 'המוציא' פוטרת מברכות על שאר המאכלים שבאותה ארוחה. שאלתי היא מה במקרה של ארוחה ללא לחם שברכתה 'מזונות', האם עליי לברך תחילה על המאכל שעליו מברכים 'מזונות' ואין צורך לברך על שאר המאכלים? או שזה כך רק במקרה של תבשיל או מאכל שהחלק העיקרי בו (לדוגמא "מג'דרה" - תבשיל של אורז עם עדשים) הוא מאכל שעליו מברכים 'מזונות'? מה במקרה של ארוחה שעל רוב המאכלים בה מברכים 'שהכל'? (ללא לחם כמובן)

2. דבר נוסף שלא ברור לי הוא בעניין ברכה אחרונה. האם באופן אוטומתי כשהברכה הראשונה היא מזונות האחרונה היא 'על המחיה', וכשהראשונה היא 'שהכל' האחרונה היא 'בורא נפשות'? אני יודע למשל באורז זה לא כך ('מזונות' ואח"כ 'נפשות), האם אורז זה המקרה היחיד או שיש מאכלים נוספים שזה כך?

3. שאלה אחרונה בנושא אחר לגמרי.. לאחרונה התחלתי לברך כשאני מתעורר בבוקר את ברכת 'מודה אני לפניך'. בימים שיש לי שעה ברורה שעליי לקום בה אין לי שום בעיה ואני אומר זאת שניות ספורות מהרגע שאני מתעורר, אבל בימים שאני לא עובד או לא צריך לקום בשעה מסויימת, אני מתעורר לעיתים בבוקר אבל לא קם ומנסה להמשיך לישון, ובמקרה שאני לא מצליח להירדם אני נאלץ לקום ורק אז אומר את ברכת 'מודה אני לפניך'. השאלה שלי היא מה לעשות במקרה כזה, האם הברכה לא נפסלת אם היא נאמרת זמן רב לאחר היקיצה? האם עדיף לומר אותה כבר כשאני מתעורר בבוקר בפעם הראשונה למרות שאני עלול להירדם שוב כעבור מספר דקות?

תודה רבה!

תשובה

שלום לך.
1. בארוחה בה אין אוכלים לחם, יש לברך על כל סוג מזון (מבחינת הברכות) לחוד, כאשר סדר הברכות הוא 1) מזונות 2)בורא פרי הגפן 3) בורא פרי העץ 4) בורא פרי האדמה 5) שהכל נהיה בדברו
2. אכן, האורז הוא יוצא דופן, שאר המאכלים- מאכל שברכתו הראשונה "מזונות", הברכה אחריו "מעין שלוש" ("על המחיה"), מאכל שברכתו הראשונה "שהכל"- הברכה אחריו הינה "בורא נפשות...".
3. "מודה אני" איננו ברכה, ולכן אין לגבי אמירה זו מושגים של "ברכה לבטלה" או "ברכה שאינה צריכה" או "נפסל" וכו'. הרעיון של "מודה אני" הוא חיבור לבורא העולם ברגע שאנו פוקחים עינינו משינת הלילה. לכן, אם בהתעוררות הראשונה בבוקר שכחת להגיד "מודה אני"- אמור אחר כך.

כתבות נוספות