שאל את הרב

אמירת שלום לגבר

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 06/05/02 10:34 כד באייר התשסב

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שמואל אליהו שלום!

יש לי חברה שומרת מצוות הנשואה לבחור שאיננו שומר תורה ומצוות (ניסינו להניאה מכך לפני הנישואין אבל זה לא ממש עזר...), כשהשתתפנו בחתונה של חברה משותפת, בעלה אמר שלום לכמה בנות שהן חברות שלנו אבל הן לא החזירו לו שלום. הוא נפגע מכך ואמר שכל הלבוש הצנוע של אותן בנות לא שווה אם הן לא יודעות להתייחס כמו שצריך בין אדם לחברו. הסברתי לחברתי שאין כאן שום דבר שכזה משום שיתכן ועשו זאת מצניעות בלבד. ואז היא ענתה שהוא לא ינסה "להתחיל" איתן אם הן לא תגדנה לו שלום. אמרתי לה שזה בכלל לא קשור.

חברתי אחרת טענה שזה בכלל לא שייך שגבר נשוי יגיד שלום לנשים (או בנות) אחרות כיוון שזה איננו צנוע, והיא ציטטה את האמרה ממסכת אבות "ואל תרבה בשיחה עם האישה, באישתו אמרו קל וחומר באשת חברו", ולדעתה גם אם זה "רק" סתם שלום זה יכול לגרור לשיחה. ועוד היא טענה שהיא איננה אומרת שלום לבנים כלל ורק לאותו בעל של חברה משום שאולי יש כאן משום חילול ד' וגם כך היא לא מרגישה נוח עם מה שהיא עושה.

שאלתי לכבוד הרב: כיצד אם כן צריך לנהוג להבא כאשר אותו בעל של חברה יגיד לנו שלום? ובכלל האם זה נכון שאסור לומר שלום לבנים?

כל טוב וסליחה מראש על האורך

אור י'ה

תשובה

ב"ה
ברכה ושלום.

הבעל הספציפי עליו מדובר,כנראה רגיש במיוחד בשל מעמדו כבעל חילוני הנשוי לאשה דתית.ומן הסתם הוא מוטרד מיחס החברה הדתית (שאליה שייכת אשתו) אליו.
על כן בודאי יש להשיב לו שלום ואף הידור צצווה לעשות זאת במאור פנים.

המשנה בפרקי אבות נותנת לנו הנחיה מאוד ברורה" הוי מקדים שלום לכל אדם"-- לומר שלום זהו שבח שמשתבחת בו האומה הישראלית וכל המקדים את חבירו הרי זה משובח.


אולם באופן כללי יש להשתדל שלא להרבות בשיחה בין גברים לנשים כפי שציינת בשאלתך את המשנה באבות,
נראה לי כי יש המשנה זו הנחיה ברורה לעצם הקשר בן גברים לנשים,
לא להרבות בשיחה משמעותו לא להרבות ב ק ש ר ,
שכך הוא טבעו של קשר :
הולך ומתהדק
הולך ונרקם
ונעשה חזק יותר .

וצריך למצוא את האיזון העדין בן אמירת שלום לריבוי קשר.

בברכה,

עוזיאל

כתבות נוספות