שאל את הרב

איך לצאת מהיאוש (בלי סיסמאות!)?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/10/04 20:35 ו בחשון התשסה

שאלה

שלום רב,

לאחרונה נכנסתי להרבה מצבי דיכאון..

אני כל הזמן לא מצליח בכל מיני דברים,נכשל נגד היצר וכדו' ו,איך לומר,אני כבר לא מחזיק מעצמי ממש,או יותר נכון אני מתחיל לשנוא את עצמי על כל חסרונותי..איך מתמודדים עם זה? איך מוצאים בעצמי נקודות זכות? נקודות חיוביות? הרבה אומרים,הכל לטובה בסוף ועוד כל מיני ססמאות דומות אבל כרגע אני ממש לא מרגיש ככה..איך מתמודדים עם זה שמסביבי כולם מצליחים בחיים ואני נכשל שוב ושוב, לא מצליח בכלום,אני רואה את יתרונותיהם של אנשים מסביבי ורק אצלי אני לא מוצא כלום.הרי חייב להיות בי משהו טוב.הקב"ה לא בורא אותנו לחינם..שאלתי היא איך מוצאים בעצמי את נקודות האור,כך שתשוב אלי מעט מן האופטימיות..

תודה

תשובה

שלום לך.
שאלתך ממש העציבה אותי. כואב לקרוא כך על אדם שמאוכזב מעצמו ברמה כזו. אני בטוח שאם היינו נפגשים ולא היית אומר לי את תחושותיך ומתעסק בהן באותו רגע הייתי מתרשם שלפני אדם ככל האנשים. דמות עם יתרונות וחסרונות. דמות שרובה הגלוי טוב והפנים כולו טוב. ממש כמו כולנו.
תחושותיו של אדם הן הרבה פעמים תוצר של הצורה שהוא מסתכל על עצמו. אנחנו טועים לחשוב שהרגש הוא תוצר של המציאות ומשקף אותה, אבל הנכון הוא בהרבה מאוד מהמיקרים ההפך. המציאות היא הרבה פעמים תוצר של הרגש. כאשר אדם בטוח שיש לו כוח להתמודדות הוא נעשה יותר בטוח בעצמו ובאמת מצליח. זה ממש כך. כאשר אדם מתעסק בנפילותיו ומחליש את הרגשתו הוא גם מצליח פחות וכך הוא שוקע יותר ויותר.
בעצם אמרנו עד כאן שישנן נפילות וכדי לצאת מהם צריך להתחזק. הבעיה היא, כפי שניסחת בשאלתך בבהירות, שאתה כבר לא מוצא דרך מה להתחזק.
עצתי לך – חפש את הדברים, אבל לא מתוך ייאוש, 'מה כבר אפשר למצוא'. תנסה לחפש את הדברים באובייקטיביות ואני מבטיח לך שתמצא בעצמך הרבה טוב. אזרוק לך כאן נקודה אחת. אתה מתמודד. אתה לא יודע כמה אנשים נכנעו ליצר. ישנם כאלה. אני מכיר אפילו כמה שטועים עד כדי כך שהם אומרים שאי אפשר להתמודד עם היצר ולכן לא צריך להלחם. כל אחד בנקודה שלו שהיה לו קשה בה קם ואמר 'בנקודה הזו הקב"ה לא רוצה שאלחם'. אתה לא עושה כך. זוהי גבורה. גבורה שהקב"ה שמח בה.
אל תמשיך לשאול 'מה ערכה של הגבורה הזו והרי היא לא מחזיקה מעמד במציאות'. שאלות כאלו מחלישות אותך ולכן פשוט אסור לך לחשוב עליהן. יש עליהן תשובות, תשובות טובות, אבל עד שתמצא את התשובה תהיה חלש יותר וחבל. פשוט, תאמין לתורה, לנביאים, לחכמה, לספרי המוסר, לגדולי הדורות כולם, תאמין שיש לך נשמה טהורה ושאתה טוב. תתייחס לזה כאקסיומת חיים בלתי ניתנת לשינוי. זה כך – אתה רק צריך לראות את עצמך באור הזה.
ועוד עצה, אל תמדוד את עצמך ביחס לאחרים. כמו לגביך, גם לגבי אחרים אפשר לראות שלילה ואפשר לראות חיוב. הכל תלוי בנקודת ההסתכלות. תנסה להפסיק למדוד את עצמך ולעסוק בך וביחס בינך לבין אחרים. היה בטוח בהיותך טוב וסופך שתראה שהדבר אכן כך.
תבין, אני לא נותן לך כאן פתרונות איך לא ליפול. אני אומר לך כאן איך לא להתייאש מנפילות. זה ראשית הפיתרון.

איך מוצאים אופטימיות? אופטימיות היא מחלה. אתה מוזמן להידבק. . . תהליך ההידבקות הוא, כמו בכל מחלה, כשפוגשים מישהו חולה, מתקרבים אליו וכך המחלה מתפשטת. מחלת האופטימיות נמצאת בהרבה ספרים, הרבה ישיבות, הרבה אנשים. תמצא לך את 'מקור המחלה' שלך ותראה שכבר לא תצליח להירפא. . .
זו הדרך להלחם במחלה הנוראה, מחלת הפסימיות.

התשובה הזו יכולה להיות התחלת הדרך – הדבר תלוי בך.
בהצלחה רבה,
יהונתן,
ymvy@walla.co.il

כתבות נוספות