שאל את הרב

הודעות כפירה ואתאיזם בקבוצה של השכבה, מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/04/20 14:27 כה בניסן התשפ

שאלה

שלום,

יש לי חברים אתאיסטים ששולחים הודעות בקבוצה של השכבה. זה ממש מחרפן אותי! כל פעם הם יורדים עלינו הדתיים וכו'. מנסים לעשות הסכמים אבל אף אחד לא מתייחס. בכל פעם זה יוצר ויכוח גדול ביני ובין עוד מישהו במקרה הטוב. לפעמים זה מול כמה חבר'ה שהם אתאיסטים. אשמח לעצות.

נ.ב מנהל הקבוצה בין האתאיסטים.

תשובה

שלום לך.

ראשית, יישר כח על החשיבות שאתה מייחס לשלום ולכבוד בין חברי הקבוצה. ניכר שאתה רוצה להימנע מויכוחים מיותרים, בוודאי עם אותם 'אתאיסטים' כדבריך, ואף מפריע לך ששולחים דברים כנגד הדת. באופן כללי ויכוחים בענייני דת לא מתאימים לקבוצות וואטסאפ, ויכולים לגרום למריבות ושנאה מיותרת, וצריך למצוא מה השורש לכל הויכוחים. אינני יודע אם מדובר בשכבה שלומדת במקום דתי או לא דתי, ולכן אציע כמה דברים:

הימנעות

לפעמים יש בנו דחף לשלוח משהו שלדעתנו יחזק את כולם מבחינה דתית, משהו בומבסטי במיוחד שלדעתנו יגרום לכולם לצעוק "ה' הוא האלוקים, ה' הוא האלוקים", אבל צריך לדעת שלא כולם מחוברים או מעוניינים בזה, ואז נוצרים הויכוחים. לכן לא כדאי לשלוח דברים שקשורים לענייני דת בקבוצה שיכולים להצית ויכוחים מיותרים. עדיף לשלוח דברים שכולם יסכימו עליהם שהרי כבר נאמר: "גדול השלום שכל הברכות כלולות בו" (ויקרא רבה).

כמובן שזה צריך לעבוד גם בכיוון ההפוך! זאת אומרת לדרוש מהם שלא ישלחו דברים הלועגים לדת, או שלועגים לרבנים, ושעליהם לכבד את חברי הקבוצה.

ועמך כולם צדיקים

אינני יודע מדוע קראת לאותם חברים 'אתאיסטים'. לפעמים החברים נראים כמתנגדים לדת ובפועל הם פשוט מחפשים תשובות לשאלות אמוניות שיספקו אותם. אני קורא להם 'מחפשים'. החברים שלך מחפשים את המשמעות האמיתית לתורה ולקיום מצוות, וייתכן ששליחת סרטונים שמדברים על מוות קליני, סגולות, רבנים שונים וכדו' פשוט אינם מתאימים למה שהם מחפשים. אני מציע לך לדבר איתם (אולי תתחיל מהמנהל?) ולשמוע מה מפריע להם? מה מעניין אותם? אולי יש דברים שכן ישמחו לקבל? אם אין- פשוט להימנע מלשלוח (באופן הדדי, כן?), כי לא תמיד הם במקום נפשי מתאים כדי לקבל.... זו נקודה חשובה כדי שתבין שאין להם משהו אישי נגדך, ושחלילה הויכוח לא יהפוך להיות אישי. הם פשוט מחפשים תשובות מספקות, ולא תמיד אתה הכתובת לשאלות שלהם. וזה בסדר גמור.

מקום מתאים

כפי שאמרתי, קבוצת וואטסאפ אינה מקום מתאים לנהל דיונים על ענייני דת. במקום זה אני מציע לקיים מפגש פנים אל פנים בכיתה (בתקופה הזו אולי ב-זום?), בבית מדרש, בסניף, או סתם בשכונה. אני מאמין שתגלה שכאשר אין 'צופים' נוספים בויכוח – העוצמות נמוכות יותר, והכל נינוח יותר. בלי קשר לזה אפשר לקבוע לימוד משותף בחברותא יחד איתם (ואולי להכניס גם רב ללימוד) ולנסות להגיע לבירור אמיתי במה שמעניין אותם.

שיתוף

אינני יודע אם אתה לומד במקום דתי, אך במידה וכן- תוכל לשתף את הרב שלך (או רב אחר) בויכוח שעלה בקבוצה ולבקש ממנו להעלות את הנושא בשיעור שיהיה לכם. כמובן בלי להזכיר שמות, בלי להזכיר שיש בכלל ויכוח בכיתה, ובלי להזכיר וואטסאפ. פשוט להתחיל לדבר על הנושא. אם המקום אינו דתי, תוכל לשתף דמות תורנית בוגרת שתוכל ללמוד וללבן איתך את הנושא שעלה, ואולי לצרף אליו בהמשך גם את החברים האחרים אם ירצו.

לסיכום: בשאלה שלך אתה מבקש עצות כדי להימנע מויכוחים עם חברים 'אתאיסטים', הצעתי לך כמה עצות כמו הימנעות הדדית שלך ושלהם משליחת דברים הקשורים לדת, לדון אותם לכף זכות שהם מחפשים תשובות אמוניות מספקות (עובדה שזה 'מדליק' אותם להתווכח על ענייני האמונה), ולבדוק איתם מה הם היו רוצים לדעת באמונה, לנהל דיאלוג מכבד יותר בצורה פרטית- במפגש פנים אל פנים, ולשתף את הרב (שלך או שלהם או שלכם) בנושאים האמוניים שעלו כדי שידבר עליהם. אם אחרי כל העצות האלו אותם חברים ממשיכים לפגוע בדת- אני מציע לך לצאת מהקבוצה, ולמסור למנהל הקבוצה שאתה לא מוכן להיות בקבוצה שפוגעת במה שאתה מאמין בו.

זכור שלא תמיד יש בידי בני הנוער את התשובות לכל השאלות האמוניות, ולכן לא כדאי שתשקיע בתשובות שאינן מספקות, אלא אני ממליץ לך לקחת את כל הנושאים האמוניים שעולים בויכוחים האלו ולברר אותם קודם כל לעצמך. ניתן לעשות זאת ע"י שאילת רב (ניתן לחפש תשובות גם כאן באתר שלנו), לימוד עצמי באתרים שונים (מכון מאיר, רציו- אמונה מחקר ומדע, לדעת להאמין ועוד), לימוד שיטתי של ספרי אמונה. בבא הזמן התשובות האמוניות שלך יהיו גדולות לאין ערוך ממה שאתה יודע כעת. קצת סבלנות...

מאחל לך הצלחה רבה, ושתתחזק באמונה גדולה, ותזכה להשפיע על כל סובביך לטובה!

אבי

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368