שאל את הרב

פוחדת שה' כועס עלי ולא סולח - וקשה לי להתחבר לתפילה...

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/04/20 14:15 כה בניסן התשפ

שאלה

שלום.

אני מרגישה שלפעמים בתפילה אני פחות מתחברת אליה, כי אני כועסת על עצמי שאני כל פעם חוטאת, ואני פוחדת שה' כועס עליי. אני רוצה שהוא יסלח לי, אבל כל פעם אני אומרת סליחה, ואני חושבת שאחרי הרבה סליחה כבר לא סולחים.

אני אוהבת את הקדוש ברוך הוא, ואני רוצה לגדול להיות בן אדם טוב. במיוחד בזמן הזה שאני מוצאת את עצמי ואת האישיות שלי.

חוץ מזה, אני מרגישה שכשאני מתפללת בבית, לפעמים קשה לי להתארגן מהר ואז להתפלל. אני עושה מלא דברים בין לבין, אבל אני רוצה להתפלל ישר אחרי שאני מתארגנת.

תודה.

תשובה

שלום יקרה.

מה שלומך?

מעריכה מאוד את הרצון שלך להתחבר ולהתקרב לה'. ברשותך, אדייק את הדברים.

נקודת המוצא לקשר עם ה' היא שמצד ה', הקשר שלו איתנו אינו תלוי במעשינו. האהבה שלו כלפינו קיימת תמיד, ואינה תלויה במעשינו. גם כאשר ה' מעניש אותנו, הכול נעשה מתוך אהבה גדולה כלפינו. כך אנחנו אומרים בכל יום: "טוב ה' לכול ורחמיו על כל מעשיו". מתוך האהבה הזו ה' נתן לנו את היכולת לחזור בתשובה ולהתקרב אליו בכל רגע נתון. החזרה בתשובה היא אחד מיסודות היהדות, והיא נועדה בשבילנו ולא בשביל ה'. בעצם ה' עשה איתנו חסד בכך שנתן לנו אפשרות לחזור בתשובה.

התשובה או המצוות אינם "תנאי" לאהבה. כל אחד שוגה ונופל לפעמים. כל אחד טוב יותר בדברים מסוימים, ובתחומים אחרים עוד יש לו דרך לעבור. את בת 13, ורק לפני שנה קיבלת עלייך עול תורה ומצוות. את עוד כל כך צעירה, ועדיין מלאה כל כך הרבה רצון טוב לדייק ולהעמיק את עבודת השם שלך, וזה נפלא. את יכולה לקחת לעצמך נשימה, לזכור שאת בסדר גמור גם אם יש לך נפילה פה ושם, ולא להחמיר עם עצמך.

בכל יום בתפילה אנחנו אומרים "ברוך אתה ה' הרוצה בתשובה". אם ה' רוצה בתשובתנו, אז אין סיבה שלא יקבל את התשובה שלנו, גם לאחר שחזרנו כמה פעמים בתשובה. התפילה והמחשבה על דרכנו מאפשרים לנו גם לתכנן את היום שלנו: מה אני מתכננת לעשות היום? מה הכוונות שלי? ובדרך כלל התשובה היא: אני רוצה לעשות טוב. לעצמי, לאחרים. לעזור ולהיטיב וללמוד ולגדול. אז נכון שלפעמים יש דברים שלא מצליחים במאה אחוז. אבל כפי שלא בכל מבחן בביה"ס אנחנו חייבים לקבל 100, כך גם בעבודת השם. וזה בסדר גמור.

בעניין ההתארגנות בבוקר, מומלץ מאוד לסגל לעצמך שגרת בוקר, במיוחד בימים אלה. לקום, להתלבש ולהתארגן ומיד להתפלל. מה שאולי יכול למקד אותך הוא לנסות לא להפעיל את המכשירים שסביבך, לא את הטלפון ולא את המחשב לפני התפילה, או לפחות לא להפעיל את האינטרנט לפני התפילה. אלו דברים שבימינו מסיחים אותנו מאוד מהסדר הרצוי לנו. כדי לדרבן את עצמך להזדרז להתפלל, את יכולה גם להבטיח לעצמך דברים שאת אוהבת אם תזדרזי כמו שאת רוצה ומתכננת.

מקווה שנתתי כמה נקודות למחשבה בעניינים האלה. ממליצה לך להעמיק עוד וללמוד על מהות קשר שלנו עם ה'. אפשר דרך הספרים של הרב ראובן פיירמן – "אמונה ברורה" ו"אני תפילה", ספרו של הרב לונדין – "עיין ערך יהדות" וכן ספרים אחרים רבים וטובים.

מוזמנת להמשיך לשאול אותנו בכל נושא, וגם להתעודד ולזכור שאת בסדר!

כל טוב,

רינת.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368