שאל את הרב

חבילה שהגיעה בשבת לרשות המכס שהוזמנה מחול

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 19/04/20 19:44 כה בניסן התשפ

שאלה

שלום,

רציתי לשאול שאלה בקשר להזמנת חבילה מחו"ל.

הזמנתי חבילה לפני מס' שבועות, והיא הגיעה היום לישראל, ולצערי, לא יכולתי לחזות זאת לפני, אבל היא הגיע בשעה 11:40 לרשויות המכס. אז במקרה כזה אני מניח שלא היה לי מה לעשות, ואין ממש זמן קבוע להגעה של החבילה, ולכן לא יכולתי לדעת.

אבל אם הייתה אפשרות להזמין משלוח אקספרס, שגבוה משמעותית מהסכום של המשלוח הרגיל, האם הייתי מחוייב להזמין את החבילה במשלוח אקספרס, בזמן שלא תהיה אפשרות שיגיע בשבת?

ודבר נוסף, יש גמ' שאומרת שאסור לאדם להלך בספינה ג' ימים לפני שבת, רק בצורך גדול - אם אני זוכר נכון. כי אם ישהה על הספינה גם בזמן שבת, נמצא שהספינה לא תשבות, וכביכול ממשיך בנסיעה וכו'...

עכשיו שאלתי היא, האם זה דומה לדין משלוח חבילה? אם אני שולח חבילה, ויש לי מידע שמתבסס על סמך ניסיון שבדרך כלל החבילות נשלחות תוך ג' ימים, וכנראה שזה יהיה בשבת באיזה מקום מסויים (אני נקבתי בסכומים לא מדוייקים), האם עליי למנוע את השליחה באותו יום כדי שיוכל להימנע חילול שבת של יהודי? או שבעצם יש לנו כאן שני ספיקות, האם זה באמת יגיע לאותו מקום בזמן המשוער, והאם העובד במכס שם הוא יהודי או שהוא גוי.

תודה רבה! שתי השאלות כרגע לא מעשיות, כי את הראשונה כבר ביצעתי באופציה הרגילה, אבל לא העלתי בדעתי שכך יקרה. רק שאדע להבא.

והשאלה השנייה, לרוב לא יוצא לי לשלוח, אז אם לרב אין זמן, אין צורך לענות.

נ.ב. - אני ספרדי ונוהג כפי הרב עובדיה יוסף זצ"ל, למקרה שיש הבדל בין גישת אשכנז/ספרד לבין עדות המזרח.

אשריכם ושנשמע בשורות טובות בעזרת ה'!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

א. אין צורך להזמין אקספרס, מכיוון שרוב האנשים בחו"ל הם גויים והיהודים מיעוט שבמיעוט, ומכיון שאיננו יודעים שהשולח היה יהודי, על כן נראה שאפילו אם הגיע בשבת, אם תחכה במוצאי שבת זמן שיכול להשתחרר מהדואר, אין בעיה הלכתית.

ב. משלוח חבילה הוא עושה את הפעולה, אבל הפלגה בים שם אתה יוצא לים, ולכן אין לדמות בין המקרים. ואין צורך להמנע מהזמנה ג' ימים לפני שבת, מכיוון שיש כאלו הזמנות שיוצאות תוך יומיים וכדו', וכבר כתבתי לעיל שרוב אנשי העולם גויים. על כן אין צורך להמנע.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368