שאל את הרב

המצאה ושמה כותל?

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 19/04/20 12:27 כה בניסן התשפ

שאלה

לכבוד הרב אפרתי

ראיתי את הסרט שבו הרב מדבר על הכותל המערבי.

מה שאני לא מבין. הכותל הוא בכלל איזה קיר שאין לו שום משמעות. איזה רב ראה בו מקום קדוש?

ממתי הוא אפילו בית כנסת?

הרי רק בית המקדש נקרא בית מקדש... הר הבית עצמו בלי מקדש איזה דבר מקודש יש שם כיום?

אני לא מבין למה למנוע מהרפורמים להתפלל בכותל בצד הדרומי, אם אפילו בכותל ""הרגיל"" אין שום בעיה ושום קדושה!

בתודה ,

איציק

תשובה

שלום

ב"ה. ירושלים תבנה ותכונן. יום יג לחודש סיון תר"פ.

אברהם יצחק הכהן קוק

עובד עבודת הקדש על אדמת הקדש

החונה פה עיר הקודש ירושלים תבנה בב"א

כבוד המנהל הראשי, גנרל י.ל. בולס

אדוני השר,

נתכבדתי בתשובתו הרוממה על מכתבי מיום א חדש דנא, על דבר הכתל הקדוש, כותל המערבי...ואתכבד בזה להעיר לכבוד מעלתו הערות אחדות הנוגעות להיחס של כלל עמנו למקום הקדוש הזה, ולהכתל המערבי בפרט.

א. כל ישראל מאמינים באמונה שלימה, שמקום המקדש והר הבית כולו, הוא המקום הקדוש הנצחי של עם ישראל, וגם אם יארכו ימים וזמנים, והמקום יהיה תחת יד זולתנו, סוף כל סוף יבוא לידינו. יד ה' תגלה את הפלא הגדול, שעליו יבנה ביהמ"ק בתפארת גדולה, כאשר הבטיחו הנביאים וכאשר חזה כבר יחזקאל הנביא בפרטיות שכל דבריו הם על הבית השלישי שאנו מאמינים שיבנה במהרה בימינו.

ב. מה שאין אנו נכנסים לפנים מן הכותל, הוא לא בגלל מיעוט זכויותנו ומיעוט קישורינו אל המקום הקדוש הזה, אלא מפני רוב הקישור שלנו אליו, ואל רוממות קדושתו, מפני שאנחנו מכירים שכמו אז בעת שהי' בית מקדשנו על מכונו, כן גם עתה הוא מלא כבוד ה' אלקי ישראל וקדושתו, ואין לנו עכשיו אלה האמצעים הדתיים שנוכל על ידם להכשיר את עצמנו, עד שיבא הזמן וימצא לנו כל הדרוש להכשיר את עצמנו לעמוד במקום הקדוש הזה, שאנו מקושרים אליו בכל נפשנו ובכל חיי נשמתנו.

ג. הכותל המערבי ביחוד נשאר לנו לפליטה לאות ולמופת על גאולתנו ועל הבטחון של שובנו אל המעמד הקדוש שהיינו עליו בימים מקדם, בעת אשר אור ה' וקדושת-הנבואה ורוח הקדש האיר על עמנו, והננו מרגישים במקום הזה רגש קדוש ומרומם מאד. כל האויר שעל גבי הכותל עד השמים נחשב לנו למרום וקדוש, וזכותנו שלא נפסקה מעל המקום הזה לעולם הוא עומד לנו במצב כזה שאנו מכירים שלנו הצדקה לדרוש ששום יד זרה לא תגע בכל מה שהוא מכוון נגד הכותל הקדוש הזה שהוא שארית מחמדנו.

אין לנו עסק על דבר האבנים, מאיזו תקופה הם. לנו העיקר הוא המקום והאוויר הקדוש שכנגדו עד רום שמים. ואנו דורשים מהממשלה שתעמיד אותו כלו תחת באי-כח היהדות, וכל מה שיהי' צריך תקון בו, נהיה אנחנו המתקנים.

זאת היא הדרישה הנאמנה שלנו היוצאת מתוך רגש האמונה הכללית של כל בית ישראל, שהנני מתכבד להציע אותה לפני מעלת כבודו, ואני בטוח בישרה וצדקתה של הממשלה הבריטית, אשר זיכה אותה ה' לעשות את הדבר ההיסטורי היותר נשגב וקדוש בעולם, להשיב לעם ה' את נחלת ה'- שתכיר גם כן בצדקת-דרישותנו זאת על דבר הכותל הקדוש, ותוציא אותה מן הכח אל הפועל במוקדם היותר אפשרי.

והנני חותם ברגשי-כבוד מאד נעלים

הק' אברהם יצחק הכהן קוק

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368