פייטן דור שלישי

אביתר בנאי והרב עופר גיסין נפגשו לספק הופעה ספק שיחה, יאיר פלד היה שם

חדשות כיפה יאיר פלד 05/01/10 00:00 יט בטבת התשע

פייטן דור שלישי
Mihaieli, ויקיפדיה העברית, צילום: Mihaieli, ויקיפדיה העברית

ישבנו צפופים במקום הדחוק ברחוב בר כוכבא בתל אביב, תאורה חזקה האירה את הבמה הקטנה, מאחוריה כיסוי לבן של ארון הקודש שרמז בעדינות על ייעודו של המקום ביום יום. הקהל שברובו היה חילוני וצעיר נדחס כשהוא חצי יושב חצי עומד, סובל בסבלנות את ההסבר והעדויות מפי סטודנטים הלומדים להכיר את היהדות במרכז "אופק", מרכז להשכלה יהודית שעד היום לא הכרתי. סטודנטים לומדים להכיר יהדות אך עדיין נשארים גלויי ראש, פלא עצום.

ואז הם עלו לבמה, הרב גיסין התיישב ליד הסטנדר, אביתר ליד האורגן וגיטרה, כיפה שחורה גדולה על הראש ובלי להכין את הקהל מראש מבצע באופן מאלף את "אב הרחמן" מהאלבום המופלא האחרון. הרב גיסין פתח וקבע שאביתר בנאי ושולי רנד הם הפייטנים החדשים, שהביאו בשורה למוזיקה הישראלית-העברית. אביתר מצידו חייך חיוך מבויש. לאחר שהרב הכריז שאביתר מבקש באופן חד-פעמי לענות לשאלות הקהל, היה הלם ראשוני. הרב התחיל לדבר, מנסה להגדיר את האמן הנמצא לצידו, תוך שהוא מקשר את השירים השמימיים והנוגים של בנאי להתמודדויות של החזרה בתשובה, ללימוד תורה, לחסידות וכמובן גם לרבינו. "מי זה רבינו?" הרב גיסין שואל בצחוק, "זהו הנחל הנובע" אביתר משיב בחיוך, כן! גם הוא כמו הפייטן השני שולי רנד מגיעים מבית מדרשו של רבי נחמן.


הרב גיסין ובנאי



במהלך המופע המשותף שאלות הקהל פרצו כסחף בלתי ניתן לשליטה. אביתר בקולו השקט נותן תשובות מאוד אישיות הנוגעות בעיקר לפירוש של מילות השירים, דעותיו וחוויותיו לאחר תהליך החזרה בתשובה, עד שהרב גיסין מכריז על הפסקת אש ומעבר לשיר הבא.

הדיבורים העיקריים שנבעו מהשיחה-הופעה שארכה כשעתיים, הם ההקבלה בין מוזיקה לחיים היהודיים הרוחניים של היהודי המאמין. כמו שבמוזיקה צריך שכול תו יהיה מדויק ככה גם בחיים היהודים התורה, המצוות הכול מדויק להפליא.

ללא ספק אביתר בנאי הוא אחד האמנים הטובים והמוכשרים שקמו בארץ, וכשאומן בסדר גודל שלו חוזר בתשובה הוא סוחף אחריו קהל מעריצים מתעניין. באותו הערב תיאר הקהל את המקום המרכזי אותו תופסים השירים של בנאי בחייהם, אך הדבר שהדהים אותי היה כי למרות שאביתר והרב גיסין דיברו גלויות ובחופשיות על חזרה בתשובה כאילו מדובר בסמינר "ערכים", הקהל הסטודנטיאלי-חילוני שתה בצמא כל מילה שנאמרה, גם אם זו היתה הפעם הראשונה ששמע את המושגים היהודים הזרים לו.

פרטים נוספים על הסדרה תוכלו למצוא כאן