פרשיות השבוע

מה הכיל פורום "בנות דתיות בתוך מים", ומה הטרנד החדש בבר מצוות חילוניות? מסכמים שבוע איזוטרי

חדשות כיפה אלישע נדב 24/04/08 00:00 יט בניסן התשסח

פרשיות השבוע
rafi_k, צילום: rafi_k

פרשיות לא רבות היו לנו השבוע. ככה זה בחולי-המועד: מיטב עיתונאינו מצטנעים ומסתפקים בחדשות חוץ. אולמרט יוצא לנפוש בצפון, ומעבר לגבול אנחנו שומעים שהוא מתייחס לכך כטיול פרידה מהגולן. והרחק מכאן, בארצות הברית מתגלה פולארד חדש וזקן, מה שמכניס לכוננות ספיגה את כל הארגונים חובבי אסירינו בארצות ידידותינו.

אירוע הרה גורל

האירוע הגדול של השבוע היה ללא ספק ועידת בני עקיבא, שבמרץ נעורים אינסופי מתכנסת אחת לארבע שנים לדון בשאלה האלמותי "בני עקיבא לאן?" והשאלות הנגזרות ממנה "הציונות הדתית לאן?" ו"מדינת ישראל לאן?". לא נכביר על כך במילים, כי כידוע החלטות הועידה יבחנו בפעם הבאה רק לקראת הועידה הבאה...

"בנות דתיות בתוך מים"

ואם כבר חדשות צנועות, אז השבוע היו כמה וכמה כאלה.

קודם היה לנו את נשות הרעלה ובשבוע האחרון התגלתה סטייה חדשה של צנועים. בעקבות מחאה ואיומים בפניה למשטרה, הוריד השבוע האתר הייד פארק פורום חולני שמצא את משכנו שם - "בנות דתיות בתוך מים".

אם תהיתם במה עוסק פורום עם שם מוזר שכזה, אז זה כשמו כן הוא - עמוס תמונות של בנות אולפנא ובית-יעקב במהלך טיולים. צנועות, חסודות וחמודות בלבוש הולם וראוי, מצטלמות הבנות בנחלים ובמעיינות, והן אינן יודעות שיש חולים וסוטים שמלקטים את התמונות מרחבי האינטרנט ומרכזים אותן להנאתם.

הפרט העצוב הוא שלשירשורי התמונות היו אלפי כניסות וצפיות. נקווה שחצי מהן של אולפניסטיות שחיפשו את התמונה שלהן מופיעה באינטרנט, וכאלה שרק רצו לשחק את חוק הדתיים השלובים...

מלוא הצניעות ב"הארץ"

ועוד ספיחי רעלות, התעללויות וצניעות שמתגלית בעירומה בראש חוצות.

במוסף השבועי של עיתון הארץ שיצא בערב החג, הופיעה סדרת תמונות של נשים חרדיות מסוגים שונים, כשכותרת הכתבה היא "במלוא הצניעות".

הן לא התחבאו מאחורי ספרי תהילים ולא תחת מגדלי שאלים. מישירות מבט אל המצלמה, הן סיפרו במילים קצרות שליוו את התמונות על נשיות, צניעות ודתיות. אפשר להיות ביקורתיים על ה"צניעות" ההדורה של חלק מהן ועל עצם הדיבור הפומבי בנושא, אבל לא ניתן להתעלם מהחשיפה הגבוהה, והעוז להראות שאנחנו לא ככה מבלי להתבייש.

ובמעבר חד: אל השבועון החרדי "משפחה" צורף מוסף מיוחד לחג ובו מאות תמונות שמסודרות, כביכול, סביב 24 שעות היממה. בין שלל התמונות היפות משובצים גם סלבריטאים חרדים - רבנים, זמרים, ופוליטיקאים.

אלא שהפרט הבולט ביותר הוא, בניגוד להארץ, שבין כל התמונות לא תוכלו למצוא בדל אישה, גם לא ילדה. הנה לכם דוגמא קטנה על הפער בין צניעות למציאות, ודברים שרואים כאן ולא תראו שם.

לא בטיב טעם

והיה גם אחד שהלך צעד אחד רחוק מדי בגילוי צניעות בפומבי - חרדי שרצה למחות על היתר מכירת חמץ בפומבי מצא דרך שאופיינית יותר למפגיני ארגון גרינפיס מלתלמיד ישיבה.

הוא נכנס לאחד מסניפי רשת טיב טעם, נעמד ליד דוכני הלחם, ופשט את בגדיו (למעט גרב שהסתירה את מבושיו), כשעל גופו מופיע הכיתוב "זה לא פומבי??". עם כל הכבוד לפלפול הלמדני שמקיש בין מכירת חמץ בפומבי למעשה מגונה בפומבי, במאמץ נוסף אני בטוח שניתן היה למצוא דרך מחאה מקורית קצת יותר...

עומרי קיבל תורה מסיני

ואם כבר אנחנו מסתפקים בחדשות חוץ, הרשו לי לפזול קצת אל מעבר לגבולותיו הצרים של המגזר, עם רעיון מקורי לשביעי של פסח, מן העֵבר החילוני.

בנוסף לבר האקטיבי, הדי-גי ושלל ההפעלות, הצטרף לאחרונה טרנד חדש שהולך ופושט בטקסי הבר מצווה החילוניים - שיחזור מעמד הר סיני. הסט כולל כמה גבעות, הרים וסלעים, בפסגת ההר ניצב ספר תורה ומשני צדדיו שני לפידים. חברי החתן לובשים גלימות וכובעים. מוסיקה, עשן וזיקוקים מלווים את חתן הבר מצווה אל מעלה ההר והקריין מכריז בדרמטיות על כניסתו לעול מצוות, ושם למעלה במקום ש"איש לא יעלה עימך" הוא נושא את הדרשה המיוחלת (כולל ההורים וקולות הברקים שהביאוהו עד הלום) ומוריד תורה לעמו ישראל.

נראה לי שצריך לנסות את אותו רעיון עם קריעת ים סוף בזמן קריאת שירת הים, זה בטוח יהיה אטרקטיבי כמעט כמו ללכת לים בתשליך.

שתהיה שבת שביעי של פסח - אף אחד לא הזמין אותי למימונה - שלום לכולם.