חשיפה: מכתבי בכירי הרבנים נגד הספר זרע ישראל של הרב אמסלם

בדיון שנערך בשבוע שעבר בין הרב שלמה אבינר לרב חיים אמסלם נטען כי בכירי הרבנים נתנו הסכמה לספר זרע ישראל. לידי "כיפה" הגיעו מכתבים שמעולם לא פורסמו נגד הספר המתיר גיור ללא קבלת מצוות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/06/15 10:09 ד בתמוז התשעה

חשיפה: מכתבי בכירי הרבנים נגד הספר זרע ישראל של הרב אמסלם
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בשבוע שעבר הגיע הדיון בין הרב שלמה אבינר לרב חיים אמסלם בנוגע לגיור קטינים וגיור ללא קבלת מצוות לשיא חדש, לאחר שהרב אבינר אמר שאין להתייחס לספר 'זרע ישראל' של הרב אמסלם. מנגד, אמר הרב אמסלם כי גדולי הרבנים הביעו הסכמה לספרו.

ל'כיפה' הגיעו הבוקר (א') מכתבים של גדולי הרבנים אשר התייחסו לספרו של הרב אמסלם ושללו מכל וכל את הגיור ללא קבלת מצוות. רוב המכתבים מעולם לא פורסמו.

כך, קובעים הרב אלישיב זצ"ל, הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל והרב ניסים קרליץ יבד"ל כי "אם בדעת המתגייר לקיים מצות באופן חלקי או כמסורתי: הננו להבהיר כי אין שום צד בהלכה שיועיל גיור כזה, והינו גוי גמור לכל דבריו, והכותב או אומר שיש מקום לדון הינו מגלה פנים בתורה שלא כהלכה".

הרב עובדיה יוסף זצ"ל כותב: "עבירה גוררת עבירה התחיל בסלוף ההלכה בעניני הגיור של בתי הדין הרבניים שלנו, וגילה פנים בתורה שלא כהלכה".

הרב זלמן נחמיה גולדברג: "נודע לי שכת"ר מסיק בקונט' שניתן לגייר גם באם אינו מקבל כל המצוות ולבבי לא כן ידמה, שזה נגד הלכה פסוקה שאין מקבלין גם אם אומר שאינו מקבל עליו דקדוק קל ובמיוחד שזה ענין שיכול לגרום פסולי קהל. אבקש מכת"ר לא להדפיס הסכמתי שלא אצטרך להודיע ברבים את דעתי".

הרב דוב ליאור: "לאחר שהראו לי כמה מסקנות מספרו שאיני מסכים להן הנני מבהיר בזה שהסכמתי היא כללית, אך אין בה הסכמה לכל המסקנות הנובעות למעשה ממנו. שצריך שהגר צריך לקבל עליו עול מצוות בשלמות, כן פסקו כבר גדולי הדור הקודם בשו"ת אגר"מ (יו"ד ח"א קנז) וכן כתב השרידי אש (ח"ב סימן ע"ה) שעל המתגיירים לקבל עליהם המצוות בשלמותן, ומשמע מהגמ' שאפי' אם לא מקבל רק דבר אחד אינו גר".

הרב שלמה דייכובסקי: "לאחרונה הראו לי מסקנות ופסיקות הלכתיות שלו בענין הגיור - מסקנות שאינן מקובלות על חכמי דורנו, וגם אינן מקובלות עלי".