מכללת חמדת הדרום: הלימודים והמבחנים בוטלו כי אין מיגון

למרות מיקומה, רק 7 קילומטרים מעזה, מכללת חמדת הדרום לא זוכה למיגון, ואף לא לתקציב לממ"דים. מבצע צוק איתן חושף מציאות קשה ויום יומית במכללה הדתית למורים. נשיא המכללה: "מקווה שעכשיו קריאתי תענה"

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 10/07/14 09:42 יב בתמוז התשעד

מכללת חמדת הדרום: הלימודים והמבחנים בוטלו כי אין מיגון
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מבצע צוק איתן, שנכנס הבוקר (ה') ליומו השלישי, חושף מציאות בלתי נסבלת בה חיים תושבי הדרום גם ביום יום. בעוד הטילים נופלים על גוש דן, מספר נשיא המכללה הדתית למורים חמדת הדרום על שנים של נפילות קסאמים ורקטות בעוד בשל מיקומו של המוסד, הוא לא זכאי למיגון. גם המחיר עבור המיגון מגוחך: כמיליון שקלים בלבד.

"כמו כל עם ישראל אנחנו מתמודדים במשך השנה עם מצבים כאלו, וכל פעם מחדש החרדות והכעסים עולים", מספר ל'כיפה' נשיא המכללה פרופסור אבי לוי. כבר שנים שבמכללה מבקשים מיגון אך בשל מיקומם - מעט יותר מ - 7 ק"מ מגבול רצועת עזה, הם אינם זכאים לכך, והסטודנטים והסטודנטיות נאלצים לספוג טילים ולשהות במקום ללא מרחב מוגן.

"מוסדות בטווח של 7 ק"מ מהגבול זכאים למיגון, אבל אנחנו נמצאים כמה מאות מטרים מחוץ לטווח הזה", הוא מסביר. “לאחר מבצע עמוד ענן הגדילו את הטווח ל-15 ק"מ אבל בגלל שאנחנו המוסד האקדמי היחיד באזור בטווח הזה, המדינה לא מכירה בנו, בשונה מבתי הספר או גני הילדים". המוסד האקדמי השני באזור, מכללת ספיר, נמצא קרוב הרבה יותר וכך זכאי למיגון משמעותי.

"אנחנו המוסד היחיד שלא ממוגן. ישיבת שדרות ומכללת ספיר מוגנו אבל אנחנו לא נכללים בפרמטרים של המדינה וזו מציאות קשה", הוא אומר ומבהיר כי "ממ"ד באזור שלנו הוא האמצעי לקיים חיים סבירים ורגילים. אני לא מבקש שימגנו את המוסד כמו במכללת ספיר, שזה יהיה כמו בונקר, אבל להשקיע בבניית שני ממ"ד קטנים במעונות של הילדים זו בקשה סבירה. לפני שבוע וחצי ביקר במועצה האזורית אדם בעל תפקיד בכיר במשרד הביטחון. הוא אמר שלא יכול ליהות שבגלל מיליון ש"ח לא ממגנים את המוסד".

"אנחנו עכשיו בתקופת מבחנים וקורסים מרוכזים ואנחנו לא יכולים לקיים אותם", הוא אומר ומסביר כי בעוד שכל ישראל נמצאת כרגע תחת התקפה, אצלם הבעיה היא כמעט יום יומית. “בימים האחרונים המצב קשה בכל הארץ אבל טפטוף הטילים מתרחש כל הזמן. אנחנו יכולים לחיות כך אם יש מיגון, הבעיה היא שאין מיגון".

(צילום: דוברות חמדת הדרום)

כרגע, מסביר פרופסור לוי, בכל פעם שיש ירי בדרום, והדבר קורה לא מעט, הוא נאלץ לשלוח את הסטודנטים הביתה. “אם אין מיגון אני לא יכול לקחת אחריות על הנושא. בכל פעם אני מביא אוטובוסים ומחזיר את הסטודנטים הביתה. אין לי ברירה חוץ מביטול הלימודים. אנחנו חשופים ואני צריך לקבל החלטות קשות. אני מקווה שהקריאה שלנו עכשיו, כשבכל הארץ מבינים מה זה לחיות בסביבה לא מוגנת, תזכה לאוזן קשבת".

למרות המציאות הקשה, אומר פרופסור לוי, הם לא מתכוונים להפסיק את הלימודים באופן קבוע, זאת למרות היעדר המיגון. “יש לנו זמן וסבלנות ושום קסאם בעולם לא יזיז אותנו מכאן. אנחנו משדרים את התחושות הללו לתלמידים וככל שהמצב נהיה יותר קשה אני מקבל את העידוד מהם. הם נותנים לי את הכוח לעמוד בזה".