צהר לשרים: הפילו חוק המתות החסד

נייר עמדה של ארגון צהר שהופץ בקרב חברי ועדת השרים לחקיקה מבקש להפיל את חוק המתות החסד של עפר שלח. "אין הרבה נושאים שבהם העמדה ההלכתית היא אחידה כמו ההתנגדות לסיוע להתאבדות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/01/14 22:43 כב בשבט התשעד

צהר לשרים: הפילו חוק המתות החסד
ראובן קפוצינסקי, צילום: ראובן קפוצינסקי

ביום ראשון הקרוב צפויה לעלות על שולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה, הצעת החוק של ח"כ עפר שלח (יש עתיד), המבקשת לתקן את החוק הקיים כך שרופא יוכל לרשום לחולה הנוטה למות סם מרדים במינון ממית ללא אחריות פלילית. מדובר למעשה באישור דה פקטו של המתת חסד עצמית בישראל.

היום (ה') שיגר ארגון רבני צהר נייר עמדה לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה הקוראת להפיל את החוק ולא לאשרו. לדברי הרבנים, בנייר העמדה הנחשפת לראשונה ב'כיפה': "אין הרבה נושאים שבהם העמדה ההלכתית היא אחידה, חד משמעית ומקובלת על פוסקי דורנו כולם, כמו ההתנגדות הבלתי מסויגת לסיוע לאדם להמית את עצמו בדרך דומה לזו המוצעת בחוק זה"

"האיסור להתאבד הוא איסור חמור, הדומה לאיסור רצח אדם אחר", כותבים הרבנים. "איסור זה הוא גם במצב של חולה הנוטה למות, דהיינו במצב בו מותו הקרב של האדם הוא ודאי", ממשיכים הרבנים.

"אין מקום להבחין בין פעולה 'עדינה' כמו נטילת כדור לבין פעולה 'אלימה'. חומרת שניהם שווה. אסור לסייע לאדם לעבור עברה", מדגישים הרבנים ואומרים: "הצעת חוק זו פוגעת בערך קדושת החיים כערך".

רבני צהר מזהירים כי "קביעת מדד לערך החיים עלולה להכשיר את הקרקע ליצירת מדדים נוספים, לדוגמא: ערכך חייהם של הנמצאים בתרדמת או אפילו המוגבלים בגופם או בשכלם. הצעת חוק זו עשויה להוביל להתאבדויות במצבי מצוקה שונים ומגוונים, וכן קיים חשש שבני משפחה או אנשי צוות רפואי יפעילו לחץ, סמוי או גלוי, על חולים סופניים, על מנת שיבחרו במוות 'בכבוד' כדי להקל על הנותרים בחיים", כותבים הרבנים ומסיימים "תפקיד הרופא הוגדר מאז ומעולם להציל חיים ולשפר את אורכם ואיכותם בלבד. מתן זכות לרופאים לרשום מרשם מסיים חיים משנה את הדימוי של הרופאים בעיני עצמם ובעיני החברה. שינוי זה עשוי לגרום להשלכות מרחיקות לכת על תפקיד הרופאים ועל האמון בהם", לדברי הרבנים.

באוקטובר 2013 הניח ח"כ עופר שלח את התיקון לחוק אשר מבקש לשנות את המצב היום האוסר על המתות חסד. על פי החוק הקיים, חולה הנוטה למות יכול לחתום על מסמך המורה לרופאים שלא לעשות בו טיפולים מצילי חיים בחצי השנה האחרונה לחייו. אך חולים סופניים הסובלים סבל רב שאמור להמשך על פני תקופה ארוכה יותר, או כאלו הרוצים ליטול את חייהם ללא שהיות, צריכים על פי החוק הקיים להמתין ולסבול.

אחת החששות שעולות מן הצעתו של שלח היא מהממסד המדעי שמתנגד לנושא מסיבת ה'מדרון החלקלק' שיאפשר מעשים פליליים בחסות היתר המתת החסד העצמי. עם זאת, אמר שלח לפני מספר חודשים כי הוא אינו ממדרון חלקלק זה.

"חוק החולה הנוטה למות שקיים היום מפרט את הקריטריונים לפיהם לא תימשך החייאה אקטיבית של חולה סופני שאין כל תקווה להצילו או להאריך את חייו, תחת תיעוד רפואי מפורט של רופאים מומחים ושל הרופא האחראי. התיקון לחוק, יאפשר גם לחולים שאינם מונשמים, להגיע להחלטה לסיים את חייהם בכבוד", אמר שלח.