הרבנות הראשית הורתה לרשום גרים לנישואין מבלי לבדוק את יהדותם

במכתב בהול שהפיץ מנהל תחום רבנות ונישואין ברבנות הראשית, הובהר למועצות הדתיות כי עליהן לרשום לנישואין גרים שהתגיירו במסגרות ממלכתיות, זאת "ללא צורך בבדיקה נוספת של יהדותם"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 17/06/13 14:02 ט בתמוז התשעג

הרבנות הראשית הורתה לרשום גרים לנישואין מבלי לבדוק את יהדותם
shutterstock, צילום: shutterstock

הרב חזקיהו סאמין, מנהל תחום רבנות ונישואין במשרד לשירותי דת, שיגר היום (ב‘) מכתב בהול לכלל רושמי הנישואין ומנהלי מחלקות הנישואין בישראל, בו הם מתחייבים לאפשר רישום לנישואין לגרים שהתגיירו במסגרת ממלכתית - ללא צורך בבדיקת יהדותם.

הרב סאמין צירף אל מכתבו את פסק הדין של בג“ץ, בו קבעו השופטים כי ”המדינה מכירה בחובתם של רבנים רושמי נישואין להכיר בגיורים שנעשו במסגרת ממלכתית, וזאת ללא כל צורך בבדיקה נוספת של יהדותם של הבאים להירשם לנישואין“.

”במקרים מיוחדים בהם יתעורר קושי נקודתי ברישום גרים שעברו גיור ממלכתי, תפנה מחלקת הנישואין במועצות הדתיות לח"מ לקבל את ההנחיות ואת הדרך בה עליהם לפעול על פי המתווה שסוכם בעתירה וגובש לכדי נוהל מיוחד בנושא“, כתב הרב סאמין במכתבו וביקש להבהיר כי נוהל רישום הנישואין לגרים מחייב ”על מנת לאפשר לגרים שעברו גיור ממלכתי לממש את זכותם להירשם לנישואין כיהודים מן השורה בהתאם לפסק הדין ובהתאם לנוהל“.

הרב סאמין הדגיש במכתבו כי ”המפר את הנחיות פסק הדין והנוהל צפוי לכך שתוגש נגדו בקשה לביזיון בית המשפט“.

בשלוש השנים האחרונות הובילה עמותת עתים מאבק להכרה בגרים אשר סיימו את הליך הגיור (בעלי תעודות המרה) כיהודים שווי זכויות בהליכי הרישום לנישואין, ששיאו היה עתירה לבג"ץ. בהידברות בין הצדדים גובש מתווה לפתרון שיאפשר לבעלי תעודות המרה להירשם לנישואין באופן זהה לחלוטין לכל זוג יהודי אחר הבא להירשם לנישואין.

על פי המתווה, שעוגן בנוהל מחייב שהוציא מנכ"ל המשרד לשירותי דת, במידה ורושם הנישואים במקום מגוריו של המבקש יסרב לבדוק ולאשר את הבקשה, תטפל המועצה הדתית עצמה באישור התיק אצל אחד מרושמי נישואים האחרים שמונו לשם כך, ובהחזרתה למועצה הדתית לשם השלמת התיק. בשנה האחרונה עקבו הצדדים אחר יישום הנוהל, ובחנו את השימוש בו הלכה למעשה. לשמחתנו, המעקב העלה כי הרבנויות ה"סרבניות" החלו לעשות שימוש במתווה על מנת לרשום לנישואין בעלי תעודת המרה המתגוררים במקום.

לאור זאת, ובחלוף כשלוש שנים מהגשת העתירה, הסכימו הצדדים על משיכת העתירה. יש להדגיש כי בפסק הדין מיום 24.4.13 נרשמה עמדתה של המדינה שגיורים שנעשו במסגרת ממלכתית הינם מחייבים, וכי די בתעודת הגיור, כשלעצמה, כדי לבסס את יהדותו של הבא להירשם לנישואין. לפיכך, גר שעבר גיור ממלכתי לא צריך להוכיח את יהדותו לרשם הנישואין מעבר להצגת תעודת המרה כדין.

לדברי אלעד קפלן, הממונה על המדיניות הציבורית בעתים: "אנו מברכים על פסיקת בית המשפט לפיה חובתם של רבנים רושמי נישואין להכיר בגיורים שנעשו במסגרת הממלכתית ללא בדיקה נוספת של יהדותם ועל הנחיית המשרד לשירותי דת שבאה בעקבותיה. אנו מאמינים כי מדינת ישראל נבחנת ביחסה לגר ונמשיך לעמוד על המשמר על מנת לוודא כי גרים אינם מופלים לרעה וזוכים ליחס שוויוני ומכבד בממסד הדתי ובכל רשויות המדינה".