הרב ליאור: חובה להתייצב לחקירה, אך לא לרדיפה

הרב דב ליאור מסביר כי עמדתו העקרונית היא כי יש לשתף פעולה עם המשטרה, אלא שהחקירה נגדו התבססה על אשמת שווא. "לא יכולתי להשתתף בדבר עבירה", אמר

חדשות כיפה אורי פולק 04/07/11 13:52 ב בתמוז התשעא

הרב ליאור: חובה להתייצב לחקירה, אך לא לרדיפה
יחצ, צילום: יחצ

"ודאי שכל אדם שנדרש לחקירה על חשד של עברה שחושדים בו עליו להתייצב. אם חושדים ברב שהוא מעל בכספי ציבור, ללא ספק עליו לבוא מעצמו ולהיחקר" - זו עמדתו העקרונית של הרב דב ליאור, רבה של קריית-ארבע חברון, שהתייחס במסגרת תוכניתו בערוץ 7 לסירובו להגיע מרצונו החופשי לחקירת משטרה, בשבוע שעבר.

כפי שדווח בכיפה, הרב דב ליאור נעצר בשבוע שעבר בעת שהיה ברכבו במחסום המנהרות שבגוש עציון, לאחר שסירב להגיע מרצונו החופשי לחקירה שעסקה בהסכמה שנתן לספר "תורת המלך" - ובחשד להסתה. הרב ליאור נחקר במשרדי היאחב"ל שבלוד. השבוע נעצר גם הרב יעקב יוסף לחקירה באותו עניין.

בתשובתו, מתייחס הרב ליאור לכך שאף על פי שמבחינה עקרונית על אדם להתייצב לחקירה מרצונו החופשי, הרי שהחקירה בעניינו הייתה איננה ראויה. "האשימו אותי על הסתה לרצח ולגזענות, מה עשיתי? לא אמרתי לאנשים לקחת נשק ולהרוג ערבים. אמירות כאלה הם באמת עברה והסתה לאלימות. אבל אני נתתי הסכמה לספר שעוסק בנושא הלכתי טהור, היחס בין ישראל לאומות העולם. הוא מברר עניין תאורטי, נושא של השקפה ודעה. אני צריך להצטדק ולהיחקר על זה שמותר לי לומר מהי דעת התורה? הספר הזה הוא מחקר הלכתי, מחקר הלכתי זקוק לאישור של קומיסר, כמו בברית המועצות?", אמר הרב ליאור.

לדבריו, "במשך כל הדורות כתבו גדולי הדור לכתוב ספרים, ובכל דור ודור חכמי ישראל מביעים את דעתם בנושאים האקטואלים של הדור, מה שמנסים לעשות פה, זה להשתיק את קולה של התורה". כיוון שכך קבע הרב ליאור כי הוא "לא יכול להשתתף בדבר שבעיני זה עברה. אם הם רוצים לביים איזה הצגה, אני לא רוצה להשתתף בה. ובזה אני רציתי למחות נגד המגמה להשתיק את קול התורה".

"אם הייתה פה אווירה ספציפית שאני הסתתי, ודאי שהייתי מתייצב. וכן אם מאשימים אדם במעילה בכספי ציבור או בשאר עברות, ללא ספק הוא צריך להתייצב, אין דבר כזה שאדם לא יתייצב ואפילו אם הוא רב", ציין הרב ליאור, שהוסיף כי התנהלות המשטרה נגדו מזכירה לו את "קול רדיפת התורה בתקופת ילדותי כשהייתי ברוסיה הסובייטית".