Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
אתחלתא דגאולה - כיפה

אתחלתא דגאולה

לאור האיום על פינוי ישובים, המצב המדיני וגם העובדה שרוב תושבי המדינה לא מתנהלים לפי התורה, האם אנחנו באמת במצב של "אתחלתא דגאולה"? הרב פילבר משיב

חדשות כיפה הרב יעקב הלוי פילבר 23/04/12 11:31 א באייר התשעב

בשנת תרע"ח נשאל הראי"ה קוק על ידי תלמידו ד"ר זיידל האם תקופתנו היא "אתחלתא דגאולה" ועל כך הוא משיב (אגרת תתעא): "כן, אתחלתא דגאולה ודאי הולכת ומופיעה לפנינו!". והוא מבשר שם שההשגחה העליונה תביא את ההתחלה הזו למעלה יותר רוממה ממה שהיא כיום. והנה לאחרונה קמו קולות במחננו המטילים ספק בזיהוי תקופתנו כ"אתחלתא דגאולה" אם בגלל עקירת ישובים אם בגלל נסיגה מחבלי ארץ וכדומה, כאילו הכשל הזה הוא סימן שאין אנו במסלול של גאולה. גם הקול הזה אינו חדש אנו שומעים אותו כבר בגאולת מצרים בה משה רבנו התלונן בפני בורא עולם: "למה הרעותה לעם הזה, למה זה שלחתני, ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך ארע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך". גם כאן ראה משה שיש נסיגה בגאולה על כן הטיל ספק בשליחות הגאולה. תשובה לספק של משה מוצאים אנו במדרש (שיהש"ר פר' ב): "דומה דודי לצבי - מה צבי זה נראה וחוזר ונכסה נראה וחוזר ונכסה, כך גואל הראשון נראה ונכסה וחוזר ונראה . . .יהודה ברבי אמר לקירסין: כך גואל האחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהן," יש כאן לימוד מגאולת מצרים לגאולה האחרונה שגם אם הגאולה נכסית היא נמשכת ומתגלגלת וסופה להיגלות. ואולי משום כך אנו מבקשים שלוש פעמים בכל יום: "ותחזינה עינינו בשובך לציון", כי יש עתים שהשכינה שבה לציון אך אנו לא זוכים לראות את זה.

את הקשר של יציאת מצרים לגאולה האחרונה מוצאים אנו בדברי הנביא מיכה (ו טו): "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" ומכאן למדו במדרש (תנחומא, תולדות יז) את הדמיון בין שתי הגאולות: "כך אני עתיד לגאול אתכם לעתיד לבא משעבוד אדום ולעשות לכם נפלאות, שנאמר: 'כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות'". מדבריו של הנביא אנו לומדים כי גאולת מצרים לא היתה אירוע חד פעמי אלא דגם לגאולת ישראל העתידה וממנה לקבל תשובות לשאלות ומבוכות העשויות לצוץ בתהליכי הגאולה העתידית. מקור נוסף המקשר את גאולת מצרים (פסח) לגאולה העתידה מוצאים אנו גם בדברי ה"שפת אמת" (לחנוכה שנת תרמ"א) שהסביר שיש חגים המפורשים בתורה שבכתב וכנגדם יש חגים מתורה שבע"פ שהם מקבלים את אורם מהמקביל שלהם בתורה שבכתב, כדמיון אור הלבנה הבא מאור החמה. כך היו"ט (של התורה) משאיר רושם בכנסת ישראל, ובכח זה הוציאה כנסת ישראל כנגדם רגלים אחרים (מדרבנן), כך שחנוכה היא הארה מחג הסוכות, ופורים מחג השבועות, רק לחג הפסח אין עדיין מקבילה, אבל אנו מקוים להיות עוד ככתוב: "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות". דברים אלו כתב ה"שפת אמת" לפני למעלה ממאה עשרים שנה. והנה בימינו נתווסף "יום העצמאות" ליום שמחה על גאולתנו ופדות נפשנו שהרבנות הראשית קבעה אותו ליום הודאה ושמחה, ונתקיימו כאן דבריו של ה"שפת אמת". ולחיזוק רעיון זה של הקשר בין יום העצמאות לחג הפסח אפשר להביא מדברי הטור (אורח חיים סימן תכד) שכתב: "סימן לקביעות המועדים א"ת ב"ש ג"ר ד"ק ה"ץ ו"פ - פי' (א"ת) - ביום א' של פסח יהיה לעולם ט' באב וסימן על מצות ומרורים יאכלוהו, (ב"ש) - ביום ב' (של פסח יהיה) שבועות, (ג"ר) - ביום ג' בו ר"ה, (ד"ק) - ביום ד' בו קריאת התורה פי' שמחת תורה, (ה"ץ) - ביום ה' בו צום כפור, (ו"פ) - ביום ו' פורים שעבר". והנה בסימן הזה של הטור לא היה סימן לשביעי של פסח. חסרון זה נתמלא בימינו, לפי א"ת ב"ש המקבילה של אות ז הוא ע' - ז"ע, ואכן ביום שביעי של פסח יחול לעולם יום העצמאות. וכך נסגר המעגל של שבעת ימי הפסח, יש כאן עוד קשר בין פסח לגאולתנו.

אחד הקשיים העומדים בפני שלומי אמוני ישראל ובמיוחד ה"חרדים" שבהם, היא השאלה כיצד אנו מייחסים "אתחלתא דגאולה" לתקופה שההתנהלות של רבים מאתנו אינה לפי התורה. וגם השאלה הזו אינה חדשה, כבר במצרים נשאלה השאלה הזו כמו שמובא במדרש (שיהש"ר ב): "בשעה שאמר (משה) לישראל: בחודש הזה אתם נגאלין! אמרו לו: משה רבנו, היאך אנו נגאלין והלא אין בידינו מעשים טובים? אמר להם: הואיל וחפץ בגאולתכם אינו מביט במעשיכם הרעים". וכך מובא במדרש אחר (שמו"ר טו ד): "'מדלג על ההרים' - אמר הקב"ה: אם אני מסתכל במעשיהם של ישראל אינם נגאלים לעולם, אלא למי אני מסתכל לאבותיהם הקדושים, בזכות אבותם אני גואלם".גם כאן אנו לומדים מגאולת מצרים לגאולתנו: שאין הגאולה תלויה בתשובה, וגם אם חלילה לא יהיו ישראל ראויים לה היא בוא תבוא בבוא עיתה. וכך כתב "אור החיים" בפירושו לתורה (במדבר כד טו): "שאם תהיה הגאולה באמצעות זכות ישראל יהיה הדבר מופלא במעלה ויתגלה הגואל מן השמים במופת ואות כאמור בספר הזוהר. מה שאין כן כשתהיה הגאולה מצד הקץ ואין ישראל ראויים לה, תהיה באופן אחר ועליה נאמר שהגואל יבוא עני ורוכב על חמור".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן